×
×

قیمت شکر به کیلویی ۳۴۰۰ تومان برمی‌گردد/۴ کشتی شکر در بنادر

  • کد نوشته: 4781
  • ۱۷ اردیبهشت ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • بهمن دانایی دبیر انجمن صنایع قند و شکر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه قیمت هر کیلو شکر تا ۱۰ هزار تومان بالا رفته آیا این قیمت پایین خواهد آمد؟ گفت: با تزریق تولیدات داخل که برداشت نیشکر آغاز شده است و همچنین به دنبال واردات شکر، قیمت آن تا یک […]

  • بهمن دانایی دبیر انجمن صنایع قند و شکر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه قیمت هر کیلو شکر تا ۱۰ هزار تومان بالا رفته آیا این قیمت پایین خواهد آمد؟ گفت: با تزریق تولیدات داخل که برداشت نیشکر آغاز شده است و همچنین به دنبال واردات شکر، قیمت آن تا یک ماه آینده کاهش می‌یابد و باید به کیلویی ۳۴۰۰ تومان برسد.

    افزایش قیمت شکر از ماه اسفند آغاز شد و از کیلویی ۳۴۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان رسید و تلاش مسئولان برای کاهش قیمت تاکنون به نتیجه نرسیده است.

    دبیر انجمن صنایع قند و شکر گفت: ۲۵۰ هزار تن شکر از محل تولیدات داخل ۸۰۰ هزار تن واردات توسط کارخانه‌ها و ۵۵۰ هزار تن واردات از سوی شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شود که در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تا شهریورماه به بازار تزریق خواهد شد.

    وی با بیان اینکه ماهانه ۱۸۰ هزار تن شکر در کشور مصرف می‌شود، گفت: این میزان شکری که به بازار تزریق می‌شود، به راحتی می‌تواند قیمت را پایین بیاورد.

    دانایی افزود:‌۸۰۰ هزار تن شکری که قرار است کارخانه‌ها وارد کنند، ثبت سفارش آن انجام شده و برای برخی از آنها ارز تخصیص  یافته و اواخر این ماه اولین محموله وارد کشور خواهد شد.

    وی در مورد واردات شرکت بازرگانی دولتی هم گفت: چهار کشتی در بنادر کشور در حال تخلیه شکر وارداتی هستند و بقیه هم به مرور وارد خواهد شد.

    خبرنگار فارس از دبیر انجمن صنایع قند و شکر پرسید آیا تأخیر در واردات علت افزایش قیمت شکر بوده است، بیان داشت: قطعاً دلیل مهمی برای بالا رفتن قیمت شکر است. البته اتفاق پیش‌بینی نشده سیل، محاسبات تصمیم‌گیران را به هم زد و تصور نمی‌شد که سیل اخیر ۳۰ تا ۳۵ درصد مزارع نیشکر کشور را از بین ببرد و ۲۰۰ هزار تن  تولید شکر را از محل نیشکر را کاهش دهد.

    وی با بیان اینکه نیاز کشور به شکر سالانه ۲.۱ میلیون تن است، گفت: امسال در خوش‌بینانهترین حالت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید شده است.

    دبیر انجمن صنایع قند و شکر  در پاسخ به اینکه وزیر جهاد کشاورزی پیش‌تر اعلام کره بود، تولید شکر ما از ۲ میلیون تن عبور کرده است، گفت: این آمار تولید مربوط به سال ۹۶ است که حدود ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن شکر تولید کردیم، اما تولید سال گذشته به دلیل خشکسالی و همچنین سیل اخیر کاهش یافت.

    دانایی گفت: کم شدن حقابه آب چغندرکاران حدود ۲۰۰ هزار تن و سیل اخیر نیز حدود ۲۰۰ هزار تن و در مجموع ۴۰۰ هزار تن تولید شکر کشور را کاهش داد.

    وی با بیان این که بارندگی‌های امسال طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه بود، گفت: این مسئله باعث شد برداشت کشاورزان با تأخیر انجام شود، بنابراین محصولات کشاورزان هم دیر به بازار رسید.

    دبیر انجمن صنایع قند و شکر با بیان اینکه محموله‌های شکر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود، گفت:  آنها تعهدنامه محضری می‌دهند که کالا را به همان قیمت ستاد تنظیم بازار عرضه کنند.

    وی ابراز امیدواری کرد که قیمت شکر طی ۲۰ تا ۳۰ روز آینده کاهش یابد و در ادامه به قیمت همان ستاد تنظیم بازار که ۳۴۰۰ تومان است برسد.

    دانایی در پاسخ به اینکه اگر شما آمار موجودی انبارها را ۴۰۰ هزار تن  می‌گویید، آیا نمی‌توان با تزریق این میزان شکر به بازار قیمت را کنترل کرد، گفت: عرضه در بازار به حد کافی انجام می‌شود، اما زمانی که کالایی کم می‌شود، حرص و ولع برای خرید بیشتر می‌شود، همانند موضوع سهمیه‌بندی اخیر بنزین که در صف‌های طویل پمپ‌بنزین، سانتافه و پورشه‌سوار هم بودند، متأسفانه این رویه است که بازار را به هم می‌ریزد، وگرنه مشکلی در تأمین نیاز وجود ندارد.

    وی گفت:‌ در حال حاضر انبار مصرف‌کنندگان بزرگ کشور مثل شیرینی‌سازها و کارخانه‌ها پر از شکر است و آنها مشکلی در تأمین ندارند.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *