×
×

مشکلی در تولید گندم نداریم؛ صادرات کود اوره بیانگر واردات گندم است

  • کد نوشته: 7531
  • ۱۱ فروردین ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مزارع گندم اظهار کرد: با توجه به بهبود شرایط بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت کیفی و سطح سبز مزارع مناسب است. او مجموع سطح زیر کشت گندم را ۶ […]

    مشکلی در تولید گندم نداریم؛ صادرات کود اوره بیانگر واردات گندم است
  • اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مزارع گندم اظهار کرد: با توجه به بهبود شرایط بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت کیفی و سطح سبز مزارع مناسب است.

    او مجموع سطح زیر کشت گندم را ۶ میلیون و ۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: اگرچه سطح زیر کشت گندم آبی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است، اما گندم دیم به سبب شرایط مساعد بارش کمی افزایش داشته است.


    بیشتر بخوانید: آغاز برداشت گندم از نیمه دوم‌فروردین/ نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی گندم جوابگوی هزینه تولید نیست


    اسفندیاری پور ادامه داد: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی بارش نرمال و بیش از نرمال تا پایان فروردین ادامه دارد که با وجود شرایط مساعد برای رویش علف‌های هرز، سازمان حفظ نباتات از طریق شرکت‌های بخش خصوصی سموم علف کش را تامین و تدارک دیده است.

    مجری طرح گندم با اشاره به اینکه کشاورزان در تامین کود اوره در تنگنا هستند، بیان کرد: از شرکت‌های پتروشیمی تقاضا داریم که اولویت اصلی را به کشاورزان داخلی اختصاص دهند چرا که کارخانه‌های پتروشیمی برای ساخت کود مورد نیاز در داخل با منابع دولتی ساخته شدند.

    سالیانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن کود اوره مورد نیاز است

    به گفته این‌مقام‌مسئول، کارخانه‌های پتروشیمی علاوه بر تامین نیاز کشاورزان باید ۳۰ تا ۴۰ هزار تن مازاد بر نیاز داخل ذخیره داشته باشد و سپس اقدام به صادرات کند چرا که صادرات کود به معنای واردات گندم است.

    مشاور وزیر جهاد کشاورزی کود نیتروژن را عنصر حیاتی برای تولید گندم در کیفیت نان و آرد برشمرد و گفت: این در حالی است که از اوایل تیر تا اسفند گذشته، کارخانه‌های پتروشیمی به بهانه کاهش برودت هوا و قطعی گاز به مدت ۸۰ روز کود به کشاورزان ندادند.

    اسفندیاری پور مجموع کود مورد نیاز کشور را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کارخانه‌های پتروشیمی بنابر آخرین آمار ۴ میلیون تن کود به دیگر کشور‌ها صادر کردند که این امر پسندیده نیست.

    او با اشاره به اینکه برداشت گندم از اواسط فروردین آغاز می‌شود، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، امسال هم در تولید گندم مشکلی نداریم و همچنان خودکفایی استمرار خواهد یافت.

    مجری طرح گندم وزارت جهاد در پایان درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم در بودجه تصریح کرد: اگرچه نمایندگان مجلس در بودجه امسال پیش‌بینی‌هایی راجع به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم داشتند، اما اظهار نظری راجع به قیمت نمی‌کنیم و تنها امیدواریم که مسئولان به نظر کشاورزان توجه کنند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: کشاورزی و باغبانی

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *