×
×

ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر تا پایان سال ۲۰۲۰

  • کد نوشته: 6731
  • ۱۴ دی ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نبی‌الله خون میرزایی در برنامه روی خط خبر در رابطه با ممنوعیت برداشت ماهیان خاویاری از دریای خزر اظهار کرد: ممنوعیت صید و برداشت ماهیان خاویاری تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت. وی افزود: اکوسیستم دریای خزر به عنوان دریای […]

    ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر تا پایان سال ۲۰۲۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نبی‌الله خون میرزایی در برنامه روی خط خبر در رابطه با ممنوعیت برداشت ماهیان خاویاری از دریای خزر اظهار کرد: ممنوعیت صید و برداشت ماهیان خاویاری تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت.

    وی افزود: اکوسیستم دریای خزر به عنوان دریای بسته، در محدوده سرزمینی ۵ کشور قرار دارد و باید بهره‌برداری از آن مدیریت شود.

    خون میرزایی در رابطه با صید بی‌رویه ماهیان خاویاری پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق تصریح کرد: افزایش صید، وضعیت ذخایر ماهی خاویاری را بحرانی کرد و با توافق پنج کشور در یک کمیسیون مشترک برداشت از این ذخایر ممنوع شد.

    وی افزود: پنج کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، قزاقستان و ترکمنستان است که کمیسیون مشترکی را تشکیل دادند، امسال سومین اجلاس دوره‌ای آن با میزبانی ایران برگزار شد و پروتکل مشترک آن به امضا رسید.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نظر جمهوری اسلامی ایران این است که ممنوعیت بیشتر از یک سال امتداد پیدا کند اما از آن جایی که برخی از کشورها با ممنوعیت چند ساله موافقت نکردند توافق یک ساله تعیین شد و سال آینده هم ایران میزبان اجلاس خواهد بود.

    خون‌میرزایی با اشاره به این که از سال ۹۳ این ممنوعیت امضا شده و صید تجاری عملاً ممنوع است، افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده و با وجود در خطر بودن ذخایر ماهیان خاویاری، برنامه میان مدت برای صید تجاری نخواهیم داشت و امیدواریم وضعیت ماهیان خاویاری از خط قرمز خارج شود.

    وی در رابطه با موارد استثنا برای بهره‌برداری از ماهیان خاویاری گفت: استفاده از آنها برای کارهای تحقیقاتی و بازسازی ذخایر تنها موارد استثنای در نظر گرفته شده است و سایر بخش‌‌های فعال صید و صیادی اگر ماهی خاویاری را به صورت اتفاقی صید کنند، آن را در اختیار مؤسسات تحقیقاتی برای بازسازی ذخایر وحشی خاویاری دریای خزر قرار می‌دهند.

    رئیس سازمان شیلات ایران افزود: در سال ۹۷، شش تن خاویار پرورشی و ۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت خاویار پرورشی تولید شد.

    وی در خصوص پرورش ماهی در استان‌های کشور گفت: پرورش ماهی خاویاری در بیش از ۲۰ استان کشور انجام می‌شود؛ ما برنامه جدی در سازمان شیلات برای پرورش ماهیان خاویاری داریم تا این فعالیت را در کل استان ها انجام دهیم و مطالعات سراسری آن انجام شده است.

    خون میرزایی افزود: ۱۲۸ مزرعه فعال ماهی خاویاری داریم که این مزارع رو به افزایش است و طبق برنامه در سال ۱۴۰۴ باید به ۱۰ هزار تن گوشت ماهی خاویاری و ۱۰۰ تن خاویار برسیم.

    وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار نفر در بخش شیلات اشتغالزایی شده است.

    خون میرزایی تأکید کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه  باید به یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن تولید آبزی‌پروری برسیم که در سال گذشته از تکلیف برنامه جلو افتادیم و به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن تولید محصولات شیلاتی رسیدیم، همچنین در زمینه مصرف سرانه نیز که باید ۱۲ کیلوگرم تا پایان این برنامه باشد که میزان مصرف در سال ۹۷، به ۱. ۱۲ کیلوگرم رسیده است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با سهم دریای خزر از صید و صیادی در سال ۹۷، خاطرنشان کرد: سهم دریای خزر از ۷۷۳ هزار تن صید و صیادی در سال ۹۷، ۴۲ هزار تن معادل ۵.۶ درصد بوده و بیش از ۹۴ درصد صید مربوط به دریای عمان و خلیج فارس است.

    وی افزود: وضعیت دریای خزر برای آبزیان مخاطره‌آمیز بوده و نیازمند تقویت و مراقبت است.

    خون میرزایی در پایان گفت: صنعت شیلات ایران رو به توسعه است و از اوایل انقلاب تاکنون میزان تولید آبزیان و صیادی ۴۰ برابر شده و چشم‌انداز روشنی برای شیلات ایران می‌بینیم که امیدواریم به آن دست پیدا کنیم.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : دام،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *