×
×

مگس‌ مدیترانه‌ای به ۲۵۰ محصول کشاورزی حمله می‌کند

  • کد نوشته: 5517
  • ۱۳ شهریور ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • سعید معین مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مبارزه علیه مگس مدیترانه‌ای در باغات اظهار کرد: تاکنون در استان مازندران بیشترین سطح مبارزه علیه آفت مگس مدیترانه‌ای در سطح ۴ هزار هکتار از باغات […]

  • سعید معین مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مبارزه علیه مگس مدیترانه‌ای در باغات اظهار کرد: تاکنون در استان مازندران بیشترین سطح مبارزه علیه آفت مگس مدیترانه‌ای در سطح ۴ هزار هکتار از باغات کشور صورت گرفته است و مبارزه همچنان ادامه دارد.

    او با اشاره به اینکه سموم و ادوات مورد نیاز علیه آفت مگس مدیترانه‌ای تامین و تدارک شده است، افزود: با توجه به آنکه آفت مگس مدیترانه‌ای یک آفت همگانی است، از این رو باغداران باید اقدام به خرید سموم و امکانات مورد نیاز کنند تا خسارتی از این حیث به محصولشان وارد نشود.

    معین ادامه داد: تاکنون در مازندران حدود ۵۰۰ کلاس آموزشی در مراکز خدماتی و شهرستان‌ها برگزار شده، ضمن آنکه ۱۰ روز پیش پدافند غیرعامل با موضوع مگس مدیترانه‌ای در تمامی شهرستان‌های این استان برگزار شد تا مردم نسبت به این آفت آگاه شوند و در زمان مناسب سم پاشی را انجام دهند.

    حمله مگس مدیترانه‌ای به ۲۵۰ محصول/۴ هزار هکتار مبارزه علیه آفت مگس مدیترانه‌ای در استان مازندران

    به گفته این مقام مسئول، با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی پیش بینی می‌شود که امسال سطح مبارزه در استان‌های مختلف علیه آفت مگس مدیترانه‌ای نسبت به سال گذشته بیشتر باشد.

    او آفت مگس مدیترانه‌ای را وارداتی و ورود آن را مربوط به سال‌های قبل از انقلاب دانست و افزود: سال ۵۷ اولین بار این آفت در مشهد و سپس سایر مناطق رویت شد.

    مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات درباره اینکه آیا امکان مبارزه بیولوژیک این آفت وجود دارد، بیان کرد: بنده نمی‌دانم که در خصوص آفات مختلف، افراد چه اصراری بر مبارزه بیولوژیک دارند، در حالی که در دنیا تنها ۴ تا ۵ درصد مبارزه بیولوژیک صورت می‌گیرد.

    معین با اشاره به اینکه امکان مبارزه بیولوژیک برای هر آفتی وجود ندارد، گفت: در خصوص مگس مدیترانه‌ای طرح عقیم کردن مگس‌های نر را با استفاده از انرژی هسته‌ای آغاز کردیم و سپس این عقیم‌ها را در مناطق مد نظر رهاسازی می‌کنیم که در صورت جفت گیری با ماده، تخم بارور نخواهد بود. حال باید منتظر ماند و دید که در این خصوص به جمع بندی مثبت می‌رسیم یا خیر.

    حمله مگس مدیترانه‌ای به ۲۵۰ محصول/۴ هزار هکتار مبارزه علیه آفت مگس مدیترانه‌ای در استان مازندران

    او با اشاره به اینکه علیه آفت مگس مدیترانه‌ای سم پاشی در باغات صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: با مراجعه به باغات مشاهده می‌کنید که از درختان با فاصله ۸ تا ۱۰ متر بطری نوشابه یا ظرف‌های مخصوص تله آویزان است که جزئی سم درون آن می‌ریزند که در صورت تغذیه، مگس‌ها نابود می‌شوند و به هیچ وجه علیه این آفت سم پاشی در باغات صورت نمی‌گیرد.

    این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه مگس مدیترانه‌ای به ۲۵۰ محصول مختلف در باغات حمله می‌کند و همانند مکس زیتون نیست که تنها به سراغ میوه زیتون رود، از این باغداران به توصیه‌های کارشناسان سازمان حفظ نباتات توجه کنند چرا که آن‌ها با خرید به موقع سم، باغات خود را در برابر این آفت بیمه می‌کنند، در غیر این صورت به سبب شرایط خاص آب و هوایی، آفت مگس مدیترانه‌ای به محصولات مختلف نظیر خرما، پرتقال، انگور، شلیل و نارنگی خسارت وارد می‌کند.

    حمله مگس مدیترانه‌ای به ۲۵۰ محصول/۴ هزار هکتار مبارزه علیه آفت مگس مدیترانه‌ای در استان مازندران

    سرویس خبری :کشاورزی و باغبانی

    باشگاه خبرنگاران جوان

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *