×
×

نانوایان در ریختن خاک به کیسه‌های آرد نقشی نداشتند/ بربری ۱۰ هزار تومانی نداریم

  • کد نوشته: 478285
  • ۲۲ فروردین ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا ، بیژن نوروز مقدم با بیان اینکه نانوایان نقشی در قاچاق آرد ایفا نمی‌کنند، گفت: حدود ۸۴ میلیون نفر در ایران زندگی می‌کنند که نان این افراد از سوی حدود ۸۳ هزار نانوایی در کل کشور تامین می‌شود؛ به عبارت دیگر هر […]

    نانوایان در ریختن خاک به کیسه‌های آرد نقشی نداشتند/ بربری ۱۰ هزار تومانی نداریم
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا ، بیژن نوروز مقدم با بیان اینکه نانوایان نقشی در قاچاق آرد ایفا نمی‌کنند، گفت: حدود ۸۴ میلیون نفر در ایران زندگی می‌کنند که نان این افراد از سوی حدود ۸۳ هزار نانوایی در کل کشور تامین می‌شود؛ به عبارت دیگر هر نانوا به طور تقریبی برای هزار نفر نان پخت می‌کند از این‌رو این امکان که نانوایان آرد خود را از چرخه فرآیند پخت خارج کند و آن را به‌صورت آزاد بفروشند کاهش پیدا می‌کند.

    وی تصریح کرد: یک واحد نانوایی در روز به طور متوسط ۷ کیسه سهمیه آرد دارد نانوایان با ۷ کیسه آرد روزانه نیاز هزار مشتری را تامین می‌کند از این‌رو به نظر می‌رسد باید بحث نشتی آرد و قاچاق آن را از منابعی غیر از نانوایان جست‌وجو کنیم.

    این فعال صنفی با بیان اینکه نانوایان حلقه آخر توزیع آرد محسوب می‌شوند، خاطر نشان کرد: نانوایان در گرانی نان و کاهش کیفیت آن همواره مقصر جلوه داده می‌شوند این در حالیست که در کیفیت نان، کیفیت گندم و آرد مهمتر از نانوایان‌ است.

    نوروز مقدم با اشاره به ریختن خاک در گندم، افزود: سال گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که افرادی که هویت آنها مشخص نبود در هر کیسه‌ گندم مقداری خاک ریختند تا وزن کیسه‌های گندم بالا برود. اگر در ۱۰ تن گندم یک تن خاک ریخته شود ۱۰ درصد کیفیت گندم خریداری شده تقلیل پیدا می‌کند می‌خواهم این پرسش را طرح کنم که آیا در این بین نانوایان نقشی دارند؟

    رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان بر این باورند که به این علت افزایش تعداد تقاضا برای احداث نانوایی‌ها تصاعدی شده است که آنها می‌تواند آرد را از چرخه نانوایی‌ها خارج و با نرخ آزاد در بازار عرضه کنند آیا موضوع را تایید می‌کنید؟ افزود: از سال ۱۴۰۰ دیوان عدالت اداری مجوز دریافت پروانه‌ کسب برای احداث نانوایی‌ها را باز کرد. از این تاریخ اتحادیه در حال بررسی مشخصات افرادی است که تقاضا برای احداث نانوایی کرد‌ه‌اند.

    وی ادامه داد: مجموع افراد متقاضی احداث نانوایی حدود ۱۰۰ نفر بوده است که از این تعداد ۴۰ نفر موفق به دریافت پروانه کسب شده‌اند. باید به این نکته اشاره کنم که تعداد متقاضی با توجه به برداشته شدن حدود صنفی کاهش پیدا کرده است.

    این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که در طبخ نان، تجربه شاطر اهمیت ویژه‌ای دارد آیا اتحادیه بر آموزش شاطران نظارتی دارد؟ افزود: مواد اولیه در طبخ نان اهمیت ویژه دارد در ایران بالغ بر ۲۰ نوع گندم کشت و کار می‌شود و ویژگی‌های گندم در شهرستان‌های مختلف متفاوت است. بهترین گندم ایران در استا‌ن‌های خوزستان و گلستان کشت می‌شود که حجم قابل توجهی از این گندم در این ۲ استان‌ باقی می‌ماند و اجازه خروج آن را نمی‌دهند.

    وی با انتقاد از نبود آموزش شاطران، گفت: نبود مرکزی که نانوایان، برای استخدام کارگر با تجربه به آنجا مراجعه کنند بسیار احساس می‌شود. بیشتر نانوایان از توان و نیروهای جوان خانواده خود برای پیشبرد کارها بهره می‌گیرد در صورتی که یک نانوا با تنگناهای نیرو استخدامی مواجه شود متوسل به کارگرانی که میدان قزوین تهران تجمع کرده‌اند می‌شود و از آنجا نیرو جذب می‌کند؛ متاسفانه نیرو آموزش دیده در بین شاطران وجود ندارد.

    نوروز مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان برای نهادهای نظارتی وجود دارد که تشخیص بدهند نانوا از آرد دولتی یا آرد آزاد برای طبخ نان استفاده می‌کند، به عبارتی دیگر ممکن است نانوایی آرد دولتی بگیرد اما با نرخ آزاد نان بپزد و بفروش برساند؟ گفت: اتحادیه بنر آبی رنگ برای نانوایان با آرد دولتی و بنر زرد رنگ برای نانوایان با آرد آزاد را طراحی و در اختیار نانوایان قرار داده و همین مسئله امکان تخلف در این واحدها را کاهش داده است.

    رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با اشاره به دلایل تفاوت قیمت نان سنتی در سطح شهر، گفت: ۲ نوع نرخ برای نان وجود دارد نرخ یارانه‌ بگیرها و نرخ آزادپزها. قیمت نان بربری روی ۳ هزارتومان است و در هیچ منطقه از شهر نان بربری با نرخ بالای ۱۰ هزار تومان پخته نمی‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *