×
×

نظارت بر بازار کالا‌‌ی اساسی با استفاده از ظرفیت ۷۰۰۰ بسیجی/مردم گرانفروشی‌ها را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند

  • کد نوشته: 476949
  • ۱۵ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس،‌ قیمت برخی محصولات کشاورزی بیشتر از آنچه در ستاد تنظیم بازار مصوب شده و یا وزارت جهاد کشاورزی بارها در سایت رسمی خود اعلام کرده به فروش می رود، بررسی ها نشان میدهد هیچ اتفاقی در بازار نیفتاده که عاملی برای بالا رفتن […]

    نظارت بر بازار کالا‌‌ی اساسی با استفاده از ظرفیت ۷۰۰۰ بسیجی/مردم گرانفروشی‌ها را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس،‌ قیمت برخی محصولات کشاورزی بیشتر از آنچه در ستاد تنظیم بازار مصوب شده و یا وزارت جهاد کشاورزی بارها در سایت رسمی خود اعلام کرده به فروش می رود، بررسی ها نشان میدهد هیچ اتفاقی در بازار نیفتاده که عاملی برای بالا رفتن قیمت  شود، تنها سود جویان در سایه عدم نظارت گرانتر می فروشند و البته برخی فروشندگان به همان قیمت مصوب پایبندند.

    بر اساس مصوب ستاد تنظیم بازار هر شانه تخم مرغ ۴۳ هزار تومان وهر کیلو مرغ ۳۱ هزار تومان باید باشد اما این قیمت ها در بازار به ترتیب به ۶۰ و ۳۳ هزار تومان رسیده است و این تفاوت نرخ فروش به جیب عده ای سودجو و فرصت طلب می رود که از هر فرصتی برای گرانفروشی استفاده می کنند.

    مخاطبان فارس  تاکید کردند:‌«قبل از اینکه اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومان برای کالاهای اساسی شروع شود، قیمت دو محصول مرغ و تخم‌مرغ افزایش یافته است، به طوری که هر شانه تخم‌مرغ به ۶۰ هزار تومان و هر کیلو مرغ ۳۳ هزار تومان به فروش می‌رود.
    با توجه به اینکه این ارز در ماه جاری هم همانند ماه‌های قبل برای نهاده‌های دامی تأمین شده و نهاده‌ها با همان قیمت قبلی در سامانه بازارگاه بارگذاری شده‌اند هرگونه گرانی در بازار مرغ و تخم‌مرغ قابل قبول نیست مسئولان فروش این محصولات با قیمت‌هایی فراتر از مصوب را بررسی و با آن برخورد جدی نموده و از هرگونه گران فروشی جلوگیری کنند.»

    با طرح این مشکل در باره گرانی بازار از سوی مخاطبان «فارس من»، خبرگزاری فارس موضوع را پیگیر کرد.

    پیگیری خبرنگار فارس حاکی است وزارت  جهاد کشاورزی برای کنترل گرانفروشی ها سه اقدام فوری  انجام داده است، نخست اینکه رزمایش سراسری نظارت بر بازار کالا‌های اساسی برای مقابله با گرانفروشان با حضور ۷۰۰۰ نیروی بسیجی اجرا می کند، دوم با هماهنگی سازما نهای بازرسی نظارت خود را تقویت می کنند، سوم به مردم  اعلام کرده هر گونه مشاهده تخلف را با سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا ماموران نظارتی بلافاصله حضور یابند.

    *رزمایش سراسری نظارت بر بازار کالا‌های اساسی برای مقابله با گرانفروشان

    وزارت جهاد کشاورزی از اجرای  رزمایش سراسری نظارت بر بازار کالاهای اساسی خبر داده تا عده ای سودجو در حالی که نهاده ها همچنان با ارز دولتی در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد، نتوانند قیمت ها را افزایش دهند.

    این رزمایش از ۹ دیماه آغاز شده و ۷۰۰ نفر از نیرو‌های بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین ۷۰۰ نفر از اعضای بسیج برای انجام گشت‌های نظارت بر بازار و بازرسی به وزارت جهاد کشاورزی ملحق شده‌اند، همچنین ۷ هزار نیروی بسیج نیز به صورت داوطلب، وزارت جهاد کشاورزی را در این خصوص یاری می‌کنند.

    این رزمایش با هدف برخورد قانونی با هر گونه گرانفروشی اجرا می شود و تیم‌های نظارت بر بازار وزارت جهاد کشاورزی با حضور در بازار و ارزیابی قیمت‌ کالا‌های اساسی با هرگونه گرانفروشی در این حوزه برخورد قانونی می‌کنند.

    * مرغداران نهاده را با ارز دولتی می گیرند دلیلی بر افزایش قیمت در بازار وجود ندارد

    در این میان برخی فروشندگان قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی را عامل گرانی گفته بودند اما ایوب فصاحت رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه به گرانفروشان اجازه گرانفروشی نخواهند داد، اعلام کرد: تمام نیاز نهاده ای دامداران و مرغداران با ارز دولتی تامین شده  هیچ دلیل بر گرانفروش در بازار وجود ندارد.

    فصاحت افزود: قیمت مصوب برای تخم مرغ شانه‌ای ۴۳ هزار تومان و برای مرغ کیلویی ۳۱ هزار تومان است و فروش این محصولات با قیمت‌هایی فراتر از مصوب، گران فروشی محسوب شده و با آن برخورد جدی خواهد شد و از هرگونه گران فروشی جلوگیری می‌شود.

    به گفته این مسئول هیچ‌گونه گرانفروشی در این حوزه‌ها قابل قبول نیست و در صورت مشاهده این موضوع، گشت‌ها مراتب را برای برخورد قضایی به تعزیرات اعلام می‌دارند.

    وی گفت: با توجه به اینکه این ارز در ماه جاری هم همانند ماه‌های قبل برای نهاده‌های دامی تأمین شده و نهاده‌ها با همان قیمت قبلی در سامانه بازارگاه بارگذاری شده‌اند هرگونه گرانی در بازار مرغ و تخم مرغ قابل قبول نیست.

    وی گفت: نظارت‌ها در حال هوشمندسازی است و بازرسان جهاد کشاورزی به شکل گسترده در بازار حضور دارند تا از هرگونه گران فروشی جلوگیری شود و اگر مردم با گران فروشی در حوزه مرغ و تخم مرغ مواجه شدند آن را با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند تا بازرسان در کمترین زمان با حضور در واحد صنفی مراتب را به مراجع قضائی انتقال دهند.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: با توجه به اینکه رفتارهای هیجانی باعث این افزایش قیمت شده برآورد ما این است که ظرف کمتر از سه روز این موضوع برطرف شود ضمن اینکه واحدهای توزیع نیز باید همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

    *اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی بهانه گرانفروشان

    گرانفروشان اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی را که دولت هنوز اجرا نکرده است را بهانه ای برای گرانفورشی قرار داده اند، آنها می گویند چون قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر به نهاده ها داده نشود قیمت ها گران می شود و با این بهانه به استقبال گرانفروشی رفته اند، واقعیت این است که دولت هنوز این سیاست را اجرا نکرده و به دنبال فرصت مناسب  آماده سازی پیش نیازهای  قبل از اجر است.

    علاوه بر این  برای اجرای هر طرح موفقی در کشور باید مردم و تمام صنوف مرتبط همراه دولت باشند که در غیر اینصورت به نتیجه نمی رسد و دود آن به چشم همه مردم می رود، بنابراین در این شرایط خاص فروشندگان و صنوف باید همکاری بیشتری داشته باشند.

    نکته مهم این است که افزایش قیمت از سوی تولید کنندگان نیست یعنی محصولاتی مانند مرغ و تخم مرغ به همان قیمتی که پیشتر یعنی مرغ زنده ۱۷۵۰۰ و تخم مرغ شانه ای ۴۱ هزار تومان در اختیار فروشندگان قرار می گیرد اما در این میان عده ای فرصت طلب گرانفروشی می کنند.

    نکته بعدی اینکه سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاها که به طور جدی از سال ۱۳۹۷ آغاز شد که به اذعان کارشناسان هیچ تاثیری در کاهش هزینه تولید و کاهش قیمت مصرف کننده نداشته بلکه به لحاظ ایجاد رانت و فساد باعث افزایش قیمت ها هم شده است.اجرای این سیاست غلط ۶۹۰ میلیارد تومان رانت و فساد را در پی داشته است، تفاوت قیمت نرخ ارز دولتی و آزاد و سودی که از این محل عاید وارداتچی‌ها می‌کرد رقابت شدیدی برای واردات ایجاد کرد و نتیجه آن کاهش تولید و فساد‌های سرسام آور بود بنابراین حال که دولت تصمیم برای اصلاح این سیاست اشتباه گذشته گرفته نباید اجازه داد عده ای قلیل نتایج آن را بی  اثر کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *