×
×

نگران نباشید؛ چند برابر نیاز کشور کالا دپو کردیم

  • کد نوشته: 7329
  • ۱۰ اسفند ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، حسین مدرس درباره تنظیم بازار شب عید، با اشاره به نحوه تامین کالاهای اساسی کشور، اظهار کرد: اصل تامین نیازهای مازاد کشور، از ابتدای سال در دستور کار ما بود. کمبود، گرانی و نارضایتی مردم رمز عملیات رسانه‌ای دشمن است و ما برای همه شرایط کالاهای مور نیاز کشور را تامین کرده‌ایم. […]

    نگران نباشید؛ چند برابر نیاز کشور کالا دپو کردیم
  • به گزارش ایسنا، حسین مدرس درباره تنظیم بازار شب عید، با اشاره به نحوه تامین کالاهای اساسی کشور، اظهار کرد: اصل تامین نیازهای مازاد کشور، از ابتدای سال در دستور کار ما بود. کمبود، گرانی و نارضایتی مردم رمز عملیات رسانه‌ای دشمن است و ما برای همه شرایط کالاهای مور نیاز کشور را تامین کرده‌ایم.

    هیچ کمبودی نداریم

    وی بیان کرد: در طول سال ۱۳۹۸ ضمن اینکه نیاز کشور را تامین کرده‌ایم، ذخایر خوبی از کالاهای اساسی نیز ذخیره کردیم. در بنادر جنوبی و شمالی کشور بیش از ۵/۴ میلیون تن کالاهای اساسی دپو شده است و همه دستگاه ها کمک کرده اند در این زمینه کشور مشکلی نداشته باشیم.

    مدرس گفت: بیش از ۴۰ درصد ورودی کشتی‌های کالاهای اساسی کشور افزایش پیدا کرده که این حجم از کالاها بی‌نظیر است. مردم نباید تسلیم فضاسازی رسانه های معاند در خصوص کمبود کالاهای اساسی شوند.

    بیش از ۲ برابر نیاز مردم جنس از فروشگاه‌ها خریداری شده است

    این مسئول وزارت صنعت با بیان اینکه انعطاف‌پذیری سیستم اقتصادی کشور بی‌نظیر است، افزود: در چند روز اخیر بیش از دو برابر نیاز مردم جنس از فروشگاه‌ها خریداری شده است و اتفاقی در بحث مدیریت کالاها رخ نداده که نشان‌دهنده آمادگی ما در خصوص مدیریت نیازهای اساسی کشور است.

    وی که در برنامه پایش صحبت می‌کرد، ادامه داد: در این چند روز همه قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ با وجود خریدهای زیاد، خالی نشده است؛ به گونه ای که فروشگاه ها از پر کردن قفسه ها به زحمت افتاده اند.

    مدرس با تاکید بر اینکه دولت در بخش تامین کالاهای اساسی به صورت فعالانه حضور دارد، گفت: بازار کشور در وضعیت عادی و متعادل به سر می برد. البته بخش عمده ای از کسب و کارهای خرد نظیر پیک‌های موتوری و آژانس ها به دلیل بیماری کرونا آسیب دیده است. توصیه می کنیم مردم برای تامین نیازهایشان از این کسب و کارها استفاده کنند و خود راسا اقدام به خرید نکنند.

    ظرفیت ۳ برابر شدن تولید شوینده‌ها در کشور

    فقط قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در خصوص اقلام بهداشتی نظیر ماسک و الکل توضیح داد: در بخش شوینده ها حدود ۵/۱ میلیون تن ظرفیت کشور است و این در حالی است که تولید کشور ۵۰۰ هزار تن است که نشان دهنده کارکرد با ۳۰ درصد ظرفیت است.

    رایزنی برای فروش ماسک و شوینده در داروخانه‌ها

    مدرس ادامه داد: بیماری کرونا باعث فعال شدن ظرفیت خالی کارخانه‌های تولید شوینده شده است. به هر حال بهم ریختگی ابتدایی در اول بحران طبیعی است. در ابتدای شیوع کرونا وزارت بهداشت، داروخانه ها را از فروش ماسک و شوینده ها منع کرد و ما با رایزنی با این وزارتخانه درصدد اجازه گرفتن برای فروش این اقلام در داروخانه ها هستیم.

    وی بیان کرد: ستادی برای بررسی اثرات ویروس کرونا در تجارت تشکیل شده که در آنجا پیشنهاد شده بسته طراحی شود که در آن بخشی از مالیات، استمهال وام‌های بانکی، بیمه تامین اجتماعی و یک سری سیاست های تشویقی در نظر گرفته شود تا کسب و کارهای آسب دیده از این ویروس نابود نشوند.

    این مقام مسئول گفت: هر چه از تحریم‌های آمریکا می گذرد، ما ظرفیت های داخلی را بیشتر می‌شناسیم که همین باعث افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور شده است، تغییر حاصل اختیار نیست بلکه تابع اجبار و اضطرار است.

    وی افزود: در دولت یک ستاد اقتصادی به ریاست رئیس جمهور وجود دارد که مسئولیت اقتصاد کشور بر عهده آن است. این ستاد هر هفته تشکیل جلسه می دهد و در مورد وضعیت اقتصادی کشور تصمیم می گیرد.

    ۴۰ میلیارد دلار صادرات در برابر ۴۰ میلیارد دلار واردات

    مدرس با بیان اینکه در ۱۱ ماه اخیر صادرات کشور ۴۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: ۴۰ میلیارد دلار نیز واردات در کشور داشته ایم که نشان دهنده حجم ۸۰ میلیارد دلاری صادرات و واردات کشور است، بخش عمده ای از کالاهای کشور قابلیت صادراتی پیدا کرده است.

    وی ادامه داد: بعضی از کالاها نیاز است از نظر قیمتی کنترل شوند. اگر برخی کالاها به نرخ‌های جهانی در بورس کالا به فروش برسد، به تبع آن سایر قیمت های صنایع مختلف نیز افزایش می یابد؛ بنابراین باید طرف مصرف کننده نیز حمایت شود و دلیل کنترل نرخ ها در بورس کالا نیز همین مسئله است.

    مسئول بازرگانی کشور با تاکید بر  اینکه رکورد وزنی صادرات کشور نیز در سال ۹۸ زده شد، افزود: ما به لحاظ حمایت از تولید کشور، واردات دو گروه کالا را ممنوع کردیم، امروز ایران اقتصادی با حجم ۴۵۰ میلیارد دلار است که ۱۰ درصد آن را نیز واردات تشکیل می دهد.

    مدرس ادامه داد: باید از اقتصاد کشور حفاظت کنیم. به همین دلیل در حال طراحی سامانه ای هستیم تا واردکنندگان نتوانند کالاهای دو گروه را وارد کنند.

    در یک لحظه ۵۰۰ هزار تقاضای خرید پراید!

    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در زمینه بازار خودرو نیز افزود: بخش خودرو کشور جز صنایع پیشران هستند که بیش از ۱۰۰ رشته شغل با آنها حرکت می کنند. امروز ما باید از صنعت خودرو کشور حمایت کنیم؛ میانگین تولید کشور به روزانه ۴۰۰۰ دستگاه رسیده است.

    وی در ادامه گفت: اتفاقی که در بازار خودرو رخ داده نوعی سوداگری است که به دنبال کاسبی هستند. بر اساس آمارها در ثبت نام خودرو پراید با ظرفیت ۲۰ هزار دستگاه، در یک لحظه ۵۰۰ هزار تقاضا وارد سیستم شده است که عمدتا نیز از آی‌پی های خانگی بوده اند.

    پارکینگ های خودروسازان خالی از ماشین است

    مدرس با بیان اینکه پارکینگ های خودروسازان در حال حاضر خالی از ماشین است، گفت: تلاش می کنیم بازار خودرو را رو به آرامش ببریم. نقدینگی های سرگردان را باید مدیریت کرد، چرا که این نقدینگی می تواند هر بازاری را ویران کند.

    این مقام وزارت صمت در پایان افزود: زیرساخت ما در بنادر به خوبی در حال شکل گیری است. از مردم خواهش می کنیم وارد مغازه هایی شوند که روی کالاها قیمت درج کرده اند و بدون قیمت کالایی را نخرند.

    ایسنا

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *