×
×

هشدار نسبت به کاهش جمعیت زنبور عسل در پی خشکسالی

  • کد نوشته: 2581
  • ۱ خرداد ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • عفت رئیسی سرحدی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در مورد رشد چشم‌گیر تعداد کندوهای زنبور عسل طی ۴۰ سال اخیر خاطرنشان کرد: ۴۰ سال پیش تعداد کندوهای زنبور عسل ۶۰۰ هزار بود، اما اکنون ۷.۵ میلیون کندوی فعال در کشور داریم که نقش به سزایی در ایجاد اشتغال، کسب و کار و همچنین […]

  • عفت رئیسی سرحدی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در مورد رشد چشم‌گیر تعداد کندوهای زنبور عسل طی ۴۰ سال اخیر خاطرنشان کرد: ۴۰ سال پیش تعداد کندوهای زنبور عسل ۶۰۰ هزار بود، اما اکنون ۷.۵ میلیون کندوی فعال در کشور داریم که نقش به سزایی در ایجاد اشتغال، کسب و کار و همچنین تولید عسل در راستای اقتصاد مقاومتی داشته است و در تولید عسل بعد از چین رتبه سوم جهان داریم.

    وی توسعه باغی،‌ به‌زراعی،‌ حفظ اکوسیستم، کمک به تنوع زیستی و جلوگیری از بیابان‌زایی را از جمله توسعه صنعت زنبور عسل عنوان کرد و افزود: زنبورها بیش از آنکه سازمان هواشناسی اعلام کند، متوجه خشکسالی‌های پیش‌رو شده بودند به طوری که از دی ماه سال گذشته زنبورها تخم‌ریزی نکردند چون می‌دانستند، صحرایی وجود ندارد که زنبورها بخواهند از آن تغذیه کنند. موضوع خطر کاهش جمعیت زنبورها را به مقامات گزارش دادیم و هشدار دادیم که اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است مجبور به واردات زنبور ، خروج ارز از کشور و ورود آفات ناشی از زنبورهای وارداتی بشویم، اما تاکنون پاسخی به درخواست ما داده نشده است.

    وی افزود: این گونه مشکلات را نمی‌توان در بروکراسی‌های اداری انداخت تا فلان وزارتخانه یا سازمان برنامه و بودجه آن را تصمیم‌گیری کند و این مسائل چیزی جز دلسرد کردن تولید کننده در پی ندارد.

    برداشت عسل از کندوها یک سوم نرم جهانی شده است

    رئیس اتحادیه زنبورداران ایران به این نکته اشاره کرد که میزان برداشت عسل با وجود آنکه در دنیا از هر کندو بین ۲۲ تا ۲۵ کیلوگرم است، اما این رقم در ایران یک سوم نرم جهانی است و بین ۷ تا ۱۰ کیلوگرم است.

    جای خالی یارانه گرده افشانی یا وام بی‌بهره برای زنبورداران

    رئیسی سرحدی با بیان اینکه زنبور عسل علاوه بر تولید عسل در افزایش تولید سایر محصولات کشاورزی نقش موثری دارد، خاطرنشان کرد: فائو می‌گوید از ۳ قاشق غذایی که مردم در دنیا می‌خورند، یک قاشق آن ناشی از گرده‌افشانی زنبور عسل است، اما این مسئله در کشور ما مغفول مانده و فکر می‌کنند که زنبور فقط عسل تولید می‌کند، در حالی که در همین کشورهای همجوار مثل افغانستان، عراق و ترکیه به زنبورداران بابت گرده‌افشانی یارانه یا وام با بهره صفر درصد می‌دهند.

    وی با اظهار تاسف از اینکه تاکنون در برنامه‌های توسعه‌ای کشور هیچ ردیف بودجه برای پرورش‌دهندگان زنبور عسل نداشته‌ایم، تصریح کرد: ۸۰ هزار پرروش دهنده زنبور عسل، ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده که هیچ گونه واردات و ارزبری ندارد و مگر می‌شود این قشر را به حال خود رها کرد.

    سموم پرخطر بلای جان زنبورها

    رئیس اتحادیه زنبورداران ایران همچنین به استفاده از سموم و آفت‌کش‌های پرخطر در برخی مزارع و تاثیر منفی آن بر زنبور عسل هم اشاره‌ کرد و گفت: جمعیت زنبورها به این دلیل هم در حال کاهش است و بارها درخواست کرده‌ایم که واردات سموم و آفت‌کش‌های پرخطر متوقف شود و از نوع کم خطر آن استفاده شود.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *