×
×

هواداری کشورهای حوزه خلیج فارس از خرمای سیستان و بلوچستان

  • کد نوشته: 3074
  • ۱۱ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، ریگی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان با تولید سالیانه ۲۲۰ هزار تن انواع خرما، رتبه دوم تولید خرمای کشور را داراست، اظهار کرد: هم اکنون بیشتر باغ های جدید سیستان و بلوچستان با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بسترسازی مناسب و اصول فنی است. وی با اشاره […]

  • به گزارش ایسنا، ریگی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان با تولید سالیانه ۲۲۰ هزار تن انواع خرما، رتبه دوم تولید خرمای کشور را داراست، اظهار کرد: هم اکنون بیشتر باغ های جدید سیستان و بلوچستان با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بسترسازی مناسب و اصول فنی است.

    وی با اشاره به اینکه سیستان بلوچستان در بخش تولید خرما ظرفیت‌های خوبی دارد، گفت: این استان در زمینه سطح کشت رتبه ‌اول و در زمینه سطح تولید رتبه دوم کشور را دارد. خرمای سیستان و بلوچستان جنبه صادراتی دارد و عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

    ریگی با بیان اینکه کار برداشت خرما از نیمه دوم تیر در سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود در نیمه اول آبان به اتمام می‌رسد، افزود: از  ۵۵ هزار هکتار نخلستان‌های سیستان و بلوچستان، ۴۵ هزار هکتار آن بارور است. هلیله، مضافتی، کتومی، نگال، شکری از جمله ارقام کشت شده خرما در استان است. ۷۰ نوع خرما در استان تولید می‌شود که خرمای ربی و مضافتی بیشترین سطح زیر کشت و ارقام خرمای تولیدی استان را تشکیل می‌دهند.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان، ایرانشهر را قطب تولید خرما در استان دانست و افزود:  این شهرستان با ۱۰ هزار هکتار نخلستان یکی از عمده مراکز تولید خرما در سیستان و بلوچستان است.

    ریگی افزود: نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سبب شده تا بخش زیادی از خرمای ایرانشهر توسط واسطه‌ها خریداری و به نام شهرستان‌های دیگر عرضه شود.

    وی همچنین بر حذف و جایگزینی باغ های درجه سه با ارقام تجاری بازار پسند، اصلاح و احیای باغ های درجه ۲ و افزایش کمی و کیفی و توسعه محصول سالم و بهداشتی تاکید کرد و ادامه داد:ه خرمای ارگانیک سیستان و بلوچستان از نوع “ربی” است و در مناطق سراوان و خاش تولید می شود؛ در تولید خرمای ارگانیک هیچ کود و سمی استفاده نمی شود.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع ۵۷ هزار و ۱۶۲هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که ۴۵هزار و ۱۷۰ هکتار آن بارو و بقیه غیر بارور است.

    ریگی بیان کرد: نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سبب شده تا بخش زیادی از خرمای ایرانشهر توسط واسطه‌ها خریداری و به نام شهرستان‌های دیگر عرضه شود.

    وی با اشاره به اینکه در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راه رونق کشاورزی استان، استفاده بهینه از آب و خاک، اجرای طرح‌های نوین آبیاری به ویژه انتقال آب با لوله، توسعه صنعت بیمه آب و خاک کشاورزی است.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان گفت: سهم عمده‌ای از اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است. با بررسی استعدادهای کشاورزی، توان تولید محصولات کشاورزی در استان افزایش می‌یابد.
    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *