×
×

ورود تجار خارجی به امر خرید، صادرات زعفران را دچار مشکل کرد

  • کد نوشته: 9068
  • ۳۰ تیر ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نسبی قیمت طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. او […]

    ورود تجار خارجی به امر خرید، صادرات زعفران را دچار مشکل کرد
  • علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نسبی قیمت طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

    او افزود: با توجه به اظهارات اخیر مدیر عامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی مبنی بر افزایش ۲ برابری قیمت، کشاورزان انتظار داشتند که نرخ زعفران افزایش یابد، هر چند از همان ابتدا اعلام کردیم که این اظهارات غیرکارشناسی است و تنها جو روانی بازار را ملتهب می‌کند.

    حسینی ادامه داد: با توجه به آنکه حداکثر سه ماه تا فصل برداشت زمان باقی است، کشاورزان مرتب می‌پرسند که وعده مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی به کجا کشیده شد؟

    عضو شورای ملی زعفران با انتقاد از ورود تجار کشور‌های خارجی به امر خرید زعفران بیان کرد: با وجود آنکه دولت به ارز حاصل از صادرات نیاز دارد، اما متاسفانه در قبال محصول صادراتی ریال می‌دهد یا تجار برخی کشور‌ها در روستا‌ها می‌چرخند و اقدام به خرید از دلالان  زعفران می‌کنند که این امر بدان معناست که نظمی در این صنعت وجود ندارد.



    به گفته او، علی رغم افزایش سطح زیر کشت زعفران، اما بازار جدیدی برای این حجم تولید ایجاد نشده، ضمن آنکه توجهی به صنایع تبدیلی این محصول نشده است و تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داده تا نا امیدی در دل عده‌ای از کشاورزان ایجاد شود.

    حسینی با اشاره به اینکه قیمت زعفران سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد، بیان کرد: با وجود افزایش چندبرابری نهاده ها، حمل و نقل، سوخت و غیره، اما قیمت زعفران مطابق با تورم افزایشی نداشته است، در حالی که انتظار می‌رود قیمت این محصول در بازار به گونه‌ای باشد که جوابگوی سود حداقلی و گذراندن معیشت کشاورزان باشد.

    حداکثر قیمت هر مثقال زعفران ۶۰ هزار تومان

    این مقام مسئول قیمت هر مثقال زعفران را ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

    او درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران بیان کرد: در حال حاضر صادرات زعفران به صورت محدود انجام می‌شود و شتاب و توسعه صادرات منوط بر رونق اقتصادی و گشایش بازار‌های هدف است که هنوز این اتفاق به طور کامل رخ نداده است.

    عضو شورای ملی زعفران درباره تاثیر شیوع کرونا بر صادرات محصول گفت: تاکنون برآوردی در این زمینه انجام نشده، اما افت صادرات کاملاً مشهود است.

    حسینی در پایان درباره آخرین وضعیت تولید زعفران تصریح کرد: همه ساله به طور معمول سطح زیر کشت مقداری افزایش می‌یابد که با این وجود میزان تولید حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد می‌یابد، هر چند تا زمان برداشت نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان تولید داشت، چرا که عوامل متعددی از جمله شرایط آب و هوایی، تنش گرمایی و بروز آفت تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *