×
×

وقتی دولتها هم مواد غذایی احتکار می کنند!

  • کد نوشته: 7514
  • ۹ فروردین ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، قزاقستان که یکی از بزرگترین صادرکنندگان آرد گندم در جهان است، صادرات این کالا را به همراه کالاهای دیگری مانند هویج، شکر و سیب زمینی ممنوع کرده است. ویتنام موقتا صادرات قراردادهای جدید برنج را متوقف کرده است. صربستان صادرات روغن آفتابگردان و سایر کالاها را متوقف کرده و روسیه نیز با […]

    وقتی دولتها هم مواد غذایی احتکار می کنند!
  • به گزارش ایسنا، قزاقستان که یکی از بزرگترین صادرکنندگان آرد گندم در جهان است، صادرات این کالا را به همراه کالاهای دیگری مانند هویج، شکر و سیب زمینی ممنوع کرده است. ویتنام موقتا صادرات قراردادهای جدید برنج را متوقف کرده است. صربستان صادرات روغن آفتابگردان و سایر کالاها را متوقف کرده و روسیه نیز با اعلام ارزیابی هفتگی اوضاع، احتمالا ممکن است به ممنوعیت صادرات اقدام کند.

    اقدامات اخیر صادرکنندگان مذکور این پرسش را برانگیخته که آیا این سرآغاز موج ناسیونالیسم غذایی است که زنجیره تامین مواد غذایی و جریان تجارت جهانی را مختل خواهد کرد.

    تیم بنتون، مدیر تحقیقات در اندیشکده کاتام هاوس لندن در این باره گفت: ما شاهد وقوع چنین اتفاقی هستیم و آنچه می بینیم این است که اوضاع بدتر خواهد شد.

    با این که عرضه غذایی فراوانی وجود دارد اما موانع لجستیکی رساندن کالاها را دشوارتر کرده است زیرا شیوع ویروس کرونا، کشورها  را به اقدامات کم سابقه ای واداشته و باعث خرید وحشت زده و خطر کمبود نیروی کار شده است.

    مصرف کنندگان در سراسر جهان به انبارسازی مایحتاج خود می پردازند و پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا تازه شروع شده است. شبح محدودیتهای تجاری بیشتر تجربه های گذشته را به یاد می آورد که چگونه حمایت گرایی به جای فایده، ضرر بیشتری به همراه داشته است. این مسئله اکنون به خوبی صدق می کند زیرا احتکار ناشی از اضطراب بوده است و ربطی به زیان زراعی یا مشکلات دیگر عرضه ندارد.

    برخی از کشورها به ذخایر استراتژیک خود اضافه کرده اند. چین که بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده برنج در جهان است، وعده داده محصول داخلی را بیشتر از گذشته خریداری کند در حالی که دولت چین در حال حاضر ذخایر عظیمی برنج و گندم دارد که برای یک سال مصرف کافی است.

    واردکنندگان بزرگ گندم شامل الجزایر و ترکیه هم مزایده های جدید صادر کرده اند و مراکش اعلام کرده است تعلیق تعرفه واردات گندم تا اواسط ژوئن تمدید می شود.

    اتخاذ رویکرد ناسیونالیستی از سوی دولتها خطر مختل شدن سیستم بین المللی را برمی انگیزد که در چند دهه گذشته به میزان فزاینده ای به هم پیوسته بوده است.

    قزاقستان پیش از اعلام ممنوعیت صادرات آرد گندم، صادرات کالاهایی مانند گندم سیاه و پیاز را ممنوع کرده بود و اقدام اخیر این کشور تبعات بزرگی داشته و روی شرکتهای سراسر جهان که برای تهیه نان به صادرات این کشور وابسته بودند، تاثیر می گذارد.

    برای برخی از کالاها برخی از کشورها مسئول عمده صادرات هستند و اختلال در صادرات چنین کالاهایی تبعات جهانی خواهد داشت. به عنوان مثال روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان و تامین کننده مهم گندم برای آفریقا به شمار می رود یا ویتنام که سومین صادرکننده بزرگ برنج است، بسیاری از محموله های خود را به فیلیپین می فرستد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، بنتون از کاتام هاوس هشدار داد اگر دولتها با یکدیگر برای تضمین عرضه کافی جهانی همکاری نکنند و کشور خود را در اولویت قرار دهند، در این صورت وضعیت بسیار وخیمتر خواهد شد. خرید وحشت زده مردم به همراه سیاستهای حمایت گرایانه دولتها ممکن است به بالاتر رفتن قیمت مواد غذایی منجر شده و این چرخه دائمی شود.

    ایسنا

    سرویس خبری :گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *