×
×

چرخیدن قیمت میوه شب عید روی هوا

  • کد نوشته: 3821
  • ۱۸ آذر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • مهدی زینی در گفت‌وگو با ایسنا، ابلاغ این دستورالعمل را سبب تنظیم قیمت بازار و تعیین تکلیف خریدار و فروشنده بر مبنای قیمت مصوب، عنوان و خاطرنشان کرد: سال گذشته پایه قیمت ۱۵۰۰ تومان اعلام شد که امسال برآورد می‌شود قیمت به ۱۷۰۰ افزایش یابد اما هنوز ابلاغیه‌ای تحت این عنوان از سوی دولت به استان […]

  • مهدی زینی در گفت‌وگو با ایسنا، ابلاغ این دستورالعمل را سبب تنظیم قیمت بازار و تعیین تکلیف خریدار و فروشنده بر مبنای قیمت مصوب، عنوان و خاطرنشان کرد: سال گذشته پایه قیمت ۱۵۰۰ تومان اعلام شد که امسال برآورد می‌شود قیمت به ۱۷۰۰ افزایش یابد اما هنوز ابلاغیه‌ای تحت این عنوان از سوی دولت به استان مازندران نرسیده است.

    زینی، محاسبه بهای تمام شده بسته بندی و عرضه محصولات را بر اساس قیمت اعلام شده در ابلاغیه، عنوان و تاکید کرد: عدم ابلاغ و زمزمه‌هایی مبنی بر انجام شدن ذخیره‌سازی میوه بشدت بر روی قیمت محصولات در بازار اثرگذار خواهد بود.

    وی با اشاره به تولید بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات در استان مازندران اظهار کرد: ظرفیت تولید مرکبات کشور ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که تنها ۳ میلیون تن از این مقدار در کشور مصرف می شود. میزان ۱.۵ میلیون تن تولید مرکبات مازاد کشور ظرفیتی بالا برای صادرات است که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شده تا با استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در شمال و جنوب کشور، مازاد مصرف به سمت صادرات هدایت شود.

    هزینه‌های تعرفه گمرک کاهش یابد

    وی، مذاکره با کشورها و همچنین کاهش هزینه تعرفه های گمرکی برای صادرات را خواستار شد و اظهار امیدواری کرد: هم اکنون کشورهای حاشیه دریای خزر یا CIS و حاشیه خلیج فارس تمایل بالایی برای خرید محصولات مرکبات کشور داشته و امسال مبلغ خرید آنان از مردم و سورتینگ داران بیش از ۴۵۰۰ تومان به ازای یک کیلوگرم بوده است. قیمت پرتقال خریداری شده از باغدار در روی درخت امسال ۱۳۰۰ تومان بوده که به نسبت سال گذشته با وجود افزایش چند برابری نرخ تورم، هیچ افزایشی را تجربه نکرده است، بنابراین اتکا به صادرات می‌تواند باعث افزایش قیمت محصول باغداران شده تا صرفه اقتصادی تولید برای آنان بیشتر شود.

    مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائمشهر، عجله کشاورزان برای عرضه محصولات و افزایش عرضه بیش از تقاضا در فصل برداشت را عامل اصلی کاهش قیمت محصولات، عنوان و خاطرنشان کرد: هرچه به سمت انتهای سال پیش می رویم بر قیمت محصولات مرکبات افزوده شده و به‌ویژه در فصل زمستان این مقدار نمودار افزایشی را تجربه خواهد کرد.

    زینی، قیمت کنونی پرتقال خریداری شده از باغداران را بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان اعلام و تصریح کرد: این مبلغ به علت انجام عملیات سورتینگ، بسته بندی و حمل و نقل در بازار بیش از ۲۶۰۰ تومان به ازای یک کیلوگرم برای مصرف کننده قابل عرضه است.

    وی از حذف واسطه ها در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: تعدد واسطه ها بر میزان تفاوت مبلغ محصول از تولید کننده تا مصرف کننده نهایی اثر گذار بوده که خوشبختانه امسال بازار میوه تهران تدابیر کاربردی را در این زمینه اجرایی کرده است. امسال بازار تهران اجازه نداد هرکسی وارد میدان شده و به خریداران کلان، کارت های مشخصی داده شد ضمن اینکه مغازه‌داران بدون واسطه اقدام به خرید کردند تا به این شکل قسمت اعظم واسطه ها از میان برداشته شود.

    وی، آسیب به باغات میوه از جمله گردو، سیب و گلابی در بهار و زمان شکوفه دهی درختان را دلیل کاهش محصولات در بازار امسال عنوان کرد و افزود: درختان سیاه ریشه بدلیل آسیب فصل بهار یا محصول نداده یا تولید پائینی داشتند که سبب افزایش قیمت میوه ها در بازار شد.

    کشاورزی سخت و بدون صرفه اقتصادی در شرایط کنونی است

    زینی، کشاورزی در شرایط کنونی را بسیار سخت و غیرقابل صرفه توصیف و تاکید کرد: آنچه که بیشتر کشاورز را مشتاق به ادامه فعالیت کرده چیزی جز عشق و علاقه به کشاورزی نیست چراکه این صنعت در حال حاضر دچار رکود شده است.

    مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائمشهر، آموزش به کشاورزان را سبب افزایش بهره وری در واحد سطح دانست و با ذکر مثالی در تشریح آن گفت: مقدار مرکبات برداشتی از هر هکتار باغ هم اکنون بین ۲۳ تا ۲۷ تن بوده که با آموزش هایی که به کشاورزان پیشرو در زمینه های مختلف کشاورزی داده شد شاهد بودیم که این مقدار به ۴۰ تا ۵۰ تن در هر هکتار افزایش پیدا کرد.

    وی، افزایش بهره‏‌وری را سبب تمایل و ترغیب کشاورزان و باغداران به ادامه فعالیت کشاورزی عنوان و تصریح کرد: چنانچه برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی که هر فصل به کرات برای کشاورزان برگزار شده از سوی آنان جدی تر دنبال شود شاهد افزایش رونق اقتصادی در کشاورزی خواهیم بود.
    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *