×
×

کاهش تولید گندم در کشور/ احتمال افزایش ۵۰ درصدی نرخ خرید تضمینی

  • کد نوشته: 475865
  • ۲۶ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • محمود خان‌محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش ۱۴۶۱۳ تُنی خرید تضمینی گندم طی سال‌جاری نسبت به سال گذشته در شهرستان اهر خبر داد، گفت: خرید تضمینی گندم امسال در اهر ۶۸ درصد کاهش یافته و گندم‌های وارداتی از سوی دولت جایگزین می‌شود. محمود خان‌محمدی در تشریح خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های اهر و هوراند اظهار داشت: امسال […]

    کاهش تولید گندم در کشور/ احتمال افزایش ۵۰ درصدی نرخ خرید تضمینی
  • محمود خان‌محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش ۱۴۶۱۳ تُنی خرید تضمینی گندم طی سال‌جاری نسبت به سال گذشته در شهرستان اهر خبر داد، گفت: خرید تضمینی گندم امسال در اهر ۶۸ درصد کاهش یافته و گندم‌های وارداتی از سوی دولت جایگزین می‌شود.

    محمود خان‌محمدی در تشریح خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های اهر و هوراند اظهار داشت: امسال خرید تضمینی گندم در ۵ مرکز شهرستان اهر و ۲ مرکز در شهرستان هوراند انجام گرفت.

    وی از خرید تضمینی ۶۹۲۱ تُن گندم در شهرستان اهر و ۹۷۶ تُن در شهرستان هوراند خبر داد و افزود: خرید تضمینی گندم امسال در شهرستان اهر نسبت به سال گذشته کاهش ۱۴۶۱۳ تُن و در شهرستان هوراند ۱۹۰ تُن کاهش یافته است.

    رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان اهر ادامه داد: سال گذشته در اهر ۲۱ هزار و ۵۳۴ تُن و در هوراند ۱۱۶۶ تُن گندم خرید تضمینی شده بود که فقط امسال در شهرستان اهر با کاهش ۶۸ درصدی خرید تضمینی گندم مواجه بودیم.

    خان‌محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که دلیل کاهش بی‌سابقه خرید تضمینی گندم در شهرستان اهر چیست؟ گفت: دلیل کاهش در خرید تضمینی گندم را جهاد کشاورزی بهتر می‌تواند تشریح کند، ولی در پرس‌وجوهایی که ما کرده‌ایم علت اصلی کاهش در خرید تضمینی گندم «خشک‌سالی» است و دومین دلیل هم می‌تواند اعلام زودهنگام نرخ خرید تضمینی گندم در سال آینده باشد.

    وی بابیان این‌که برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ خرید تضمینی گندم از فروردین‌ماه سال آینده رشد ۵۰ درصدی خواهد داشت، یادآور شد: فروشندگان و کشاورزان امسال هر کیلو گندم را به قیمت ۵,۰۰۰ تومان به دولت تحویل دادند و دولت از سال آینده نرخ گندم را ۷,۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده و همین امر موجب شد تا برخی از کشاورزان برای فروش گندم به نرخ جدید سال آینده از تحویل گندم به سیلوها امتناع کنند.

    رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان اهر خاطرنشان کرد: همچنین برخی از کشاورزان به دلیل قیمت پایین خرید تضمینی گندم و بالا بودن قیمت خوراک دام و جو و … از تحویل گندم خودداری می‌کنند، پیش‌بینی ما این است که همه تولیدات گندم به مراکز خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های اهر و هوراند تحویل نشده است و علت آن‌هم می‌تواند افزایش قیمت ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال آینده باشد.

    خان‌محمدی با تأکید بر این‌که اکثر کشاورزان اهری به دلیل ناکافی بودن بارندگی‌ها؛ هنوز بذر گندم را در اراضی کشاورزی نکاشته‌اند، گفت: خشک‌سالی به نظر من بزرگ‌ترین تهدید برای بخش کشاورزی شهرستان اهر است که امسال نتیجه خشک‌سالی را در تولیدات گندم به وضوح دیدیم.

    وی از تخلیه نزدیک به ۷۰۰۰ تُن گندم وارداتی به سیلوهای شهرستان اهر خبر داد و افزود: با توجه به کاهش تولید گندم در کشور و علی‌الخصوص شهرستان اهر؛ سهمیه پیش‌بینی شده از گندم‌های وارداتی برای اهر ۱۵ هزار تُن است و تاکنون نزدیک به ۷۰۰۰ تُن از گندم‌های وارداتی در سیلوی اهر ذخیره‌سازی شده است.

    رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان اهر در پایان با اشاره به تأمین آرد مازاد بر سهمیه جهت پخت نان در اهر خاطرنشان کرد: تا مدتی پیش صف در مقابل نانوایی‌های اهر تشکیل و باعث نارضایتی مردم شده بود، از این‌رو برای تأمین نان مورد نیاز مردم با مساعدت و پیگیری نماینده اهر و هریس و فرماندار اهر؛ طی ۱۰ دوره تخصیص آرد به نانوایی‌ها نزدیک به ۳۰۰ تُن آرد مازاد بر سهمیه به نانوایی‌های اهر تزریق شد، البته آرد مازاد به نانوایی‌هایی داده شد که در اماکن پرازدحام و فاقد پرونده تخلفات صنفی بودند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *