×
×

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی بخاطر کرونا

  • کد نوشته: 8170
  • ۱۹ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • جدیدترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان داد که قیمت جهانی مواد غذایی تحت تاثیر تبعات اقتصادی و لجستیکی پاندمی ویروس در ماه آوریل برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرده است. به‌ گزارش ‌ایسنا، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر […]

    کاهش قیمت جهانی مواد غذایی بخاطر کرونا
  • جدیدترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان داد که قیمت جهانی مواد غذایی تحت تاثیر تبعات اقتصادی و لجستیکی پاندمی ویروس در ماه آوریل برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرده است.

    به‌ گزارش ‌ایسنا، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در آوریل به ۱۶۵.۵ واحد رسید که ۳.۴ درصد در مقایسه با مارس کاهش داشت.

    شاخص قیمت شکر فائو در ماه میلادی گذشته که شیوع ویروس کرونا به تقاضا ضربه زد و کاهش قیمتهای نفت، تقاضا برای نیشکر به منظور تولید اتانول را ضعیف کرد، به پایین‌ترین حد در ۱۳ سال اخیر نزول کرد و ۱۴.۶ درصد در مقایسه با مارس کاهش یافت.

    شاخص قیمت روغن‌های خوراکی فائو به دلیل افت قیمتهای روغن پالم، سویا و کلزا  در آوریل ۵.۲ درصد کاهش پیدا کرد. شاخص قیمت لبنیات فائو ماه میلادی گذشته به دلیل کاهش دو رقمی قیمت کره و شیر خشک، ۳.۶ درصد نزول کرد.

    شاخص قیمت گوشت فائو پس از این که بهبود تقاضای واردات چین، نتوانست افت شدید تقاضای کشورهای دیگر را جبران کند، ۲.۷ درصد کاهش پیدا کرد. فائو همچنین اعلام کرد کشورهای تولیدکننده بزرگ با مشکلات لجستیکی روبرو شده‌اند و قرنطینه در بسیاری از کشورها باعث کاهش شدید فروش شده است.

    اوپالی گالکتی آرات چیلاج، اقتصاددان ارشد فائو در این باره گفت: این پاندمی به هر دو بخش تقاضا و عرضه گوشت آسیب زده است زیرا تعطیلی رستورانها و کاهش درآمد خانوارها به مصرف کمتر منجر شده و از سوی دیگر، کمبود کارگر در کارخانه‌های گوشت روی سیستم تولید تاثیر گذاشته است.

    شاخص قیمت غلات در مقایسه با سایر شاخصهای قیمت فائو کاهش جزئی داشت زیرا قیمتهای بین‌المللی گندم و برنج رشد قابل ملاحظه‌ای کرد اما قیمت ذرت کاهش پیدا کرده است.

    قیمت برنج در آوریل ۷.۲ درصد نسبت به مارس افزایش یافت که تا حدود زیادی به دلیل محدودیتهای موقتی صادرات از سوی ویتنام بود. قیمت گندم هم به دلیل تعیین سهمیه صادرات از سوی روسیه، ۵.۲ درصد رشد کرد. اما قیمت غلات دانه درشت از جمله ذرت به دلیل کاهش تقاضا برای خوراک دام و تولید سوخت زیستی، ۱۰ درصد کاهش یافت.

    فائو پیش بینی خود از تولید غلات در سال ۲۰۱۹ را تغییری نداد و همچنان ۲.۷۲۰ میلیارد تن پیش بینی می‌کند اما پیش بینی خود از مصرف غلات در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ را به دلیل تاثیر ویروس کرونا روی اقتصاد به میزان ۲۴.۷ میلیون تن کاهش داد.

    فائو همچنین نخستین پیش بینی خود از عرضه و تقاضای جهانی گندم در فصل بازاریابی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ را رونمایی و پیش بینی کرد که تولید جهان به ۷۶۲.۶ میلیون تن می‌رسد که تا حدود زیادی مطابق با سطح تولید سال ۲۰۱۹ خواهد بود. این سازمان برداشت کمتر در اتحادیه اروپا، شمال آفریقا، اوکراین و آمریکا را پیش‌بینی کرد که با برداشت بیشتر در استرالیا، قزاقستان، روسیه و هند جبران خواهد شد.

    بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود مصرف جهانی گندم در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ ثابت بماند و افزایش مصرف مواد غذایی کاهش مصرف صنعتی و خوراک دام را جبران کند.

    خبرگزاری ایسنا

    سرویس خبری: صنایع غذایی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *