×
×

کاهش ۴۵ درصدی صادرات زعفران در ۶ ماه اخیر

  • کد نوشته: 479694
  • ۱ مرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار صادرات زعفران به طور متوسط در ۶‌ماه اخیر ۴۵ درصد کاهش داشته است. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا میری گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو زعفران دسته ۲۴ میلیون تومان، پوشال ۳۰ تا ۳۱ میلیون تومان، سرگل […]

    کاهش ۴۵ درصدی صادرات زعفران در ۶ ماه اخیر
  • نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار صادرات زعفران به طور متوسط در ۶‌ماه اخیر ۴۵ درصد کاهش داشته است.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا میری گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو زعفران دسته ۲۴ میلیون تومان، پوشال ۳۰ تا ۳۱ میلیون تومان، سرگل ۳۲ میلیون و نگین ۳۲ تا ۳۸ میلیون تومان بوده که نسبت به یک‌ ماه گذشته تغییری نداشته است.

    او حداقل قیمت هر مثقال زعفران را ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان و حداکثر آن را ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

    میری می گوید: بازار داخلی و صادراتی زعفران همچنان در رکود به سر می برد و برآوردها حاکی از آن است که کاهش صادرات زعفران تا رفع موانع و مشکلات سد راه صادرکنندگان ادامه یابد.

    نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار از دی سال گذشته تا خرداد امسال به طور متوسط ۴۵ درصد کاهش صادرات داشتیم به طوریکه در دی ۵۷ درصد، بهمن ۳۸ درصد، اسفند ۳۳ درصد، فروردین ۶۰ درصد، اردیبهشت ۱۹ درصد و خرداد ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات کاهش یافته است.

    بنابر اعلام شورای ملی زعفران با توجه به موانع سد راه صادرات، روند قاچاق زعفران روبه توسعه است چرا که صادرات رسمی یک کیلو زعفران ۱۵ میلیون تومان هزینه برای صادرکننده در بردارد، درحالیکه قاچاقچیان زعفران با کیفیت پایین تر را ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر عرضه می کنند که این امر نرخ محصول در بازارهای جهانی کاهش می دهد.

    بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که هر مثقال زعفران‌ در بسته بندی های معمولی از ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و در بسته بندی های همراه با ظروف خاتم و … ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان عرضه می شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *