×
×

کرونا با بازار اقلام اساسی چه کرد؟ / نوسان بازارها از کاهش نرخ مرغ تا افزایش قیمت لیموترش!

  • کد نوشته: 7720
  • ۳۱ فروردین ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع بیماری کرونا و گسترش آن در سراسر دنیا، فعالیت بسیاری از صنوف از جمله رستوران ها و تالار‌های پذیرایی تعطیل شد که این موضوع بازار بسیاری از اقلام همچون مرغ، گوشت، میوه، برنج و روغن را تحت تاثیر خود قرار داده است. بررسی‌های میدانی […]

    کرونا با بازار اقلام اساسی چه کرد؟ / نوسان بازارها از کاهش نرخ مرغ تا افزایش قیمت لیموترش!
  • به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع بیماری کرونا و گسترش آن در سراسر دنیا، فعالیت بسیاری از صنوف از جمله رستوران ها و تالار‌های پذیرایی تعطیل شد که این موضوع بازار بسیاری از اقلام همچون مرغ، گوشت، میوه، برنج و روغن را تحت تاثیر خود قرار داده است.

    بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت برخی اقلام به سبب منتشر شدن شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر قرنطینه شدن یا سوء استفاده دلالان در توزیع قطره چکانی به شدت در بازار افزایش یافت که این امر بیش از پیش منجر به نگرانی اقشار ضعیف برای تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز سبد خانوار شده است.

    بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به فراوانی تولید و ازدیاد عرضه گوشت و مرغ نه تنها افزایشی در قیمت این اقلام نداشتیم بلکه به سبب تعطیلی رستوران ها، تالار‌های پذیرایی و لغو سفر‌ها در سایه شیوع ویروس کرونا با افت محسوس نرخ در بازار هم روبرو بودیم.

    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیت واحد‌های صنفی با خبر شویم:

    بازار گوشت قرمز در رکود به سر می‌برد

    منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار گوشت در رکود به سر می‌برد، اظهار کرد: گسترش ویروس کرونا و تعطیلی واحد‌های پرمصرف همچون تالار‌های پذیرایی و رستوران منجر به انباشت چشمگیر دام در واحد‌های دامداری شد.

    وی افزود: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری کمبودی در عرضه نداریم که بخواهد بر التهاب قیمت در بازار دامن بزند.

    پوریان ادامه داد: با توجه به سپری کردن ایام پیک تقاضا پیش بینی می‌شود که با پایان یافتن ویروس کرونا، انباشت دام در واحد‌ها کاهش یابد.

    رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور قیمت هر کیلو دام سنگین درب دامداری را ۲۶ هزار تومان و دام سبک را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو لاشه گوسفندی در عمده فروشی‌ها با نرخ ۷۰ هزار تومان و لاشه گوساله ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

    التهاب بازار اقلام اساسی سبد خانوار در سایه ویروس کرونا

    محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه گسترش ویروس کرونا تقاضا برای خرید اقلام‌اساسی در بازار را افزایش داده است، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا تقاضا برای خرید اقلام اساسی در بازار افزایش‌یافت که همین امر منجر به گرانی قیمت برخی کالا‌ها در بازار شد.

    وی با اشاره یه اینکه کمبودی در توزیع اقلام اساسی وجود ندارد، افزود: با توجه به وضعیت ذخیره سازی اقلام اساسی در هیچ یک از کالا‌های سبد خانوار در عمده فروشی‌ها کسری وجود ندارد.

    آقاطاهر درباره آینده بازار اقلام اساسی بیان کرد: با وجود آنکه بخشی از نیاز برنج و حبوبات کشور از طریق واردات تامین می‌شود، از این رو پیش بینی می‌شود که اگر شیوع ویروس کرونا محدودیتی در واردات ایجاد نکند، بازار نوسانی نخواهد داشت.

    رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه خبری از هجوم افراد برای خرید اقلام اساسی نیست، تصریح کرد: با توجه به وضعیت مناسب کالا در انبار‌های عمده فروشی، کسری در توزیع وجود ندارد که بخواهد بر التهاب بازار دامن بزند.

    شیوع ویروس کرونا تاثیری در قیمت‌تخم مرغ نداشت

    ناصر نبی‌پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا تاثیری در بازار تخم مرغ نداشته است، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا و خانه نشینی مردم مصرف تخم مرغ افزایش یافته است.

    وی افزود: با توجه به تبلیغاتی که در خصوص تاثیر مصرف تخم مرغ در سیستم ایمنی بدن صورت گرفته، قیمت تخم مرغ نوسانی نداشته است.

    نبی پور متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۷ هزار و ۹۰۰ تا ۸ هزار تومان معادل شانه‌ای ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر شانه تخم مرغ در میادین با نرخ ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

    این مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه تخم مرغ ارزانترین پروتئین در دسترس خانوار به شمار می‌رود، از این رو با گسترش ویروس کرونا مصرف افزایش یافته است.

    توزیع قطره چکانی لیموترش و لیموشیرین بازار را ملتهب کرد

    اصغر یاوری عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ویروس کرونا بر اکثر اقلام میوه و صیفی تاثیری نداشته است، اظهار کرد: با توجه به فراوانی عرضه و رشد چندبرابری تولید محصولات باغی، قیمت نوسان چندانی در بازار نداشته است.

    وی افزود: با شیوع ویروس کرونا قیمت برخی اقلام همچون لیموترش، لیموشیرین، زنجبیل و سیر خشک به علت توزیع قطره چکانی در میدان مرکزی افزایش چشمگیری یافت.

    یاوری ادامه داد: اهمیت مصرف لیموترش، لیموشیرین، سیر خشک و زنجبیل در ارتقای سیستم ایمنی موجب شد تا دلالان و عوامل واسطه با سوء استفاده از شرایط موجود اقدام به گران فروشی کنند.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی قیمت کنونی هر کیلو لیموترش در میدان مرکزی را ۲۹ هزار تومان و لیموشیرین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قبل از گسترش ویروس کرونا هر کیلو لیموشیرین با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان و لیموترش ۳ هزار تا ۶ هزار تومان در میدان مرکزی توزیع می‌شد.

    ۲۰ درصد مرغ تولیدی از چرخه مصرف حذف شد/افت محسوس قیمت مرغ در سایه ویروس کرونا

    عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار مرغ اظهار کرد: میزان جوجه ریزی برای ایام پایانی سال ۲۰ تا ۲۵ درصد بیش از حالت عادی کشش بازار است که با شیوع ویروس کرونا بازار مرغ از دست رفت.

    وی افزود: با توجه به مازاد تولید فراتر از نیاز داخل، مرغداران در برخی روز‌ها از ناحیه فروش هر کیلو مرغ ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان متضرر شدند.

    حجت درباره تبعات ویروس کرونا گفت: با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی رستوران و تالار‌های پذیرایی تقاضا برای خرید مرغ در بازار به شدت کاهش یافته و تاکنون به حالت عادی بازنگشته است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه ۲۰ درصد مرغ تولیدی قابل عرضه به مردم در رستوران و تالار‌های پذیرایی از چرخه مصرف خارج شده است، اظهار کرد: اگر در ماه‌های عادی سال تامین بازار داخل به ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی نیاز دارد، اما با استمرار تعطیلی واحد‌های صنفی باید میزان جوجه ریزی به ۸۰ میلیون قطعه برسد تا نیاز خانوار پوشش داده شود.

    وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مرغ مادر در ایام پایانی سال و فروردین به طور متوسط روزانه ۲ هزار تومان متضرر شدند، بیان کرد: تولیدکنندگان مرغ مادر از محل کاهش تقاضا برای خرید مرغ متحمل زیان شدند، از این رو نیاز است که دولت هر چه سریع‌تر راهکاری برای کنترل زیان و توزیع مرغ متناسب با هزینه تمام شده بیندیشد.

    حجت ادامه داد: با توجه به زیان قابل توجه تولیدکنندگان مرغ گوشتی و جوجه یکروزه از ناحیه شیوع ویروس کرونا نیاز است که بخشی از زیان تولیدکنندگان در چارچوب کمک‌های بلاعوض پرداخت شود تا در تامین مرغ دچار چالش نشویم.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *