×
×

کشت زعفران در ۴ هکتار از اراضی میانه

  • کد نوشته: 3306
  • ۱۰ مهر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، «جلال رحیم‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به کشت زعفران در مزارع شهرستان میانه گفت: در راستای اجرایی شدن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی کشت و جایگزینی محصولات کم توقع از لحاظ نیاز آبی در دستور کار کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان قرار گرفته است. وی ادامه داد: کارشناسان این شهرستان از […]

  • به گزارش ایسنا، «جلال رحیم‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به کشت زعفران در مزارع شهرستان میانه گفت: در راستای اجرایی شدن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی کشت و جایگزینی محصولات کم توقع از لحاظ نیاز آبی در دستور کار کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان قرار گرفته است.

    وی ادامه داد: کارشناسان این شهرستان از ماه‌های پیش با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ترویج کشت زعفران را از چهار سال پیش در شهرستان میانه آغاز کرده‌اند که در سال زراعی جدید در سطح بیش از چهار هکتار کشت زعفران به انجام رسید.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه میانه گفت: با توجه به اقلیم شهرستان میانه، حاصل‌خیزی خاک و عملکرد بسیار خوب در چهار سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود در سال نخست کمتر از چهار کیلوگرم در هر هکتار از مزارع، زعفران برداشت شود.

    رحیم‌زاده با بیان این‌که کشت زعفران در آینده به یکی از کشت‌های اصلی شهرستان تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: پیاز زعفران بیش از هفت سال محصول می‌دهد و عمده عملکرد اقتصادی آن از سال چهارم به بعد می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود عملکرد شهرستان در هکتار بیش از چهار کیلوگرم باشد.

    وی تصریح کرد: کشت پیاز زعفران از ۱۵ تیرماه آغاز و تا ۵ مهرماه ادامه دارد، ضمن این‌که برداشت نیز ۴۰ روز پس از پایان کشت در اوایل آبان ماه می‌باشد.

    رحیم‌زاده افزود: رقم‌ پیاز مغزدار کشت شده در شهرستان میانه، مقاومت بیشتری در مقابل تنش‌ها، آفات و بیماری‌ها داشته و زعفران تولیدی از آن دارای عطر و طعمی عالی و با کیفیت می‌باشد که از بازارپسندی خوبی برخوردار بوده و نیاز آبی این گیاه نسبت به سایر گیاهان کمتر است.

    مدیر جهاد کشاورزی میانه در خصوص تسهیلات پرداختی به کشاورزان خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز زمان کشت زعفران در شهرستان میانه، کشاورزان برای اخذ تسهیلات مورد نیاز به واحد باغبانی مدیریت جهادکشاورزی میانه مراجعه کنند.

    وی با اشاره به مرغوبیت بالای زعفران تولید شهرستان میانه در سال‌های اخیر به‌علت کیفیت آب، خاک و هوای معتدل افزود: کشت صحیح زعفران قطعاً تأثیر بسزایی در کیفیت محصول نهایی دارد و انتخاب زمین، خاک، آب و هوا، زمان کشت، نوع و مقدار پیاز، عمق و روش کاشت از عواملی هستند که می‌توانند درکاشت صحیح زعفران نقش اساسی داشته باشند.

    رحیم‌زاده اظهار کرد: حداکثر نیاز آبی این محصول سه بار در سال بوده و در هر هکتار برای حدود ۳۰ نفر اشتغالزایی دائم و فصلی ایجاد می‌کند.

    وی یادآور شد: برای هر هکتار زمین حدود ۳.۵ تن پیاز لازم است که بهتر است از اقلیم‌های مشابه تهیه شود.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *