×
×

کمبود ذرت و سویا در بازار آزاد/ تاثیر روانی جنگ اوکراین بر بازار داخلی

  • کد نوشته: 478555
  • ۱۱ اردیبهشت ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا ، صدرالدین عظیمی با اشاره به کمبود ذرت و سویا در بازار، افزود: بارگذاری ذرت و سویا در سامانه بازارگاه با تاخیر در حال انجام است؛ بسیاری از مرغداران جوجه ریزی کردند و مرغ آنها به مرحله بارگیری رسیده است اما […]

    کمبود ذرت و سویا در بازار آزاد/ تاثیر روانی جنگ اوکراین بر بازار داخلی
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا ، صدرالدین عظیمی با اشاره به کمبود ذرت و سویا در بازار، افزود: بارگذاری ذرت و سویا در سامانه بازارگاه با تاخیر در حال انجام است؛ بسیاری از مرغداران جوجه ریزی کردند و مرغ آنها به مرحله بارگیری رسیده است اما موفق به دریافت نهاده‌ نشده‌اند.

    وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته نهاده‌ها در سامانه بازارگاه به طور معمول هفتگی بارگذاری می‌شد، تصریح کرد: ۴۰ روز از جوجه‌ریزی برخی از مرغداران می‌گذرد اما آنها هنوز موفق به دریافت نهاده نشده‌اند. همچنین برخی دیگر از مرغداران، مرغ‌ها را بارگیری کردند یعنی ۵۰ روز از جوجه‌ریزی آنها گذشته است اما موفق به دریافت نهاده نشده‌اند.

    به گفته عظیمی؛ میزان دسترسی به نهاده‌ها در سامانه بازارگاه کاهش پیدا کرده است از این‌رو تعدادی کمی از تولید‌کنندگان موفق به خرید می‌شوند.

    نایب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به کمبود ذرت و سویا در بازار آزاد، خاطر نشان کرد: تفاوت فاحشی بین نرخ دولتی و نرخ آزاد سویا و ذرت وجود دارد از این‌رو این نگرانی احساس می‌شود در روزهای آینده در تامین ذرت و سویا با بحران مواجه شویم.

    بنا به اظهارات وی؛ قیمت ذرت در بازار آزاد کیلویی ۹ تا ۱۰ هزار تومان است و قیمت سویا نیز به کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

    این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا تنش‌هایی ایجاد شده در تامین ذرت و سویا می‌تواند متاثر از جنگ روسیه و اوکراین باشد؟ گفت: بله این جنگ باعث شده است دنیا با چالش تامین نهاده‌ها و دانه‌های روغنی مواجه شود. ایران برای تامین نهاده نیازمند واردات است از این‌رو دغدغه‌های ما نسبت به سایر کشورها در این بخش دوچندان شده است.

    عظیمی با اشاره به تاثیر روانی این جنگ بر بازار داخلی، افزود: عده‌ای اقدام به احتکار محموله‌های خود کردند و عده‌ای دیگر با این تفکر که نرخ نهاد‌ه‌ها در ماه‌های آینده افزایش پیدا می‌کند آن را از گمرک ترخیص نکردند.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت سایر مولفه‌های تولید از جمله واکسن، دارو، کلسیم، فسفات و …. افزایش نرخ قابل توجهی را تجربه کردند و همین مسئله در قیمت نهایی گوشت مرغ تاثیر می‌گذارد. این روزها مرغداران با ضرر اقدام به عرضه تولیدات خود می‌کنند و ما نمی‌دانیم تا کی می‌توانند به این روند ادامه بدهند.

    این فعال اقتصادی در پایان نرخ منطقی مرغ زنده را کیلویی ۲۶ هزار تومان دانست و افزود: در حال حاضر مرغ زنده درب مرغداری‌ها کیلویی ۲۱ هزار تومان عرضه می‌شود اگر قیمت‌ها منطقی نشوند بدون تردید جوجه‌ریزی مرغداران کاهش و برخی مرغداران خرد تولید را متوقف می‌کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *