×
×

کمبود روغن در بازار ایران جدی است؟

  • کد نوشته: 477826
  • ۹ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، در هفته‌های اخیر گزارشات متعدد مردمی از استان‌های مختلف در اختیار قرارگرفته است که حاکی از کمبود روغن حکایت می‌کند. پیگیری‌های صورت گرفته از برخی اتحادیه‌ها که مصرف روغن شأن بالا است نیز نشان می‌دهد با کمبود روغن نباتی مواجه هستند. با این حال […]

    کمبود روغن در بازار ایران جدی است؟
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، در هفته‌های اخیر گزارشات متعدد مردمی از استان‌های مختلف در اختیار قرارگرفته است که حاکی از کمبود روغن حکایت می‌کند. پیگیری‌های صورت گرفته از برخی اتحادیه‌ها که مصرف روغن شأن بالا است نیز نشان می‌دهد با کمبود روغن نباتی مواجه هستند. با این حال مسئولان وزارت جهاد گفته اند کمبود روغن خوراکی و نباتی به هیچ عنوان در کشور وجود ندارد و به هر اندازه که مردم و اصناف نیاز به روغن داشته باشند وزارت جهاد توانایی تأمین آن را دارد. مسئولان وزارت جهاد گفته اند رصد لحظه‌ای بازار در خصوص بازار کالاهای اساسی صورت می‌گیرد و هیچ کمبودی در بازار کالاهای اساسی وجود ندارد.

    محمد حسین زاده یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اخبار متعددی در خصوص کمبود روغن در بازار در فضای مجازی مطرح شده است که یکی از وظایف دولت بررسی و صحت سنجی این موارد است تا قبل از وقوع حادثه دنبال راه کار باشد گفت: در فضای مجازی طی روزهای اخیر دیده ایم که مردم از کمبود روغن در برخی از شهرستانها گلایه کرده اند به همین دلیل به نظر می‌رسد وظیفه اصلی وزارت جهاد بررسی این شرایط است تا مشخص شود آیا این گلایه‌ها به حق است و یا یک جو سازی علیه دولت است.

    وی ادامه داد: زمانی که تنشی به بازار کالاهای اساسی وارد می‌شود، به سادگی نمی‌توان آن را جبران کرد. به عنوان مثال در سال گذشته کشور در مقطعی با کمبود روغن مواجه شد در حالی که نیاز ماهیانه تقریباً حدود ۱۷۰ هزار تن روغن است اما دولت با عرضه ۲ برابری هم نتوانست تا مدتها بازار را آرام کند. زیرا مردم وقتی التهابی را در بازار مشاهده می‌کنند قطعاً به سمت احتکار کالاهای اساسی روی می‌آوردن چه بسا که اکنون این اتفاق درخصوص برنج نیز رخ داده باشد.

    وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت و بخش خصوصی با همکاری یک دیگر اقدام به واردات اقلام مورد نیاز کنند تا در ایام پایانی سال شاهد کمبود کالا در بازار نباشیم.

    آخرین وضعیت واردات روغن

    یکی از واردکنندگان روغن و دانه‌های روغنی گفت: به دلیل مشکلاتی که از گذشته وجود داشته است به خصوص در مورد ارز ترجیحی بخش خصوصی اینبار به دنبال واردات روغن نرفت و اگر کمبودی در بازار روغن رخ دهد باید مسئولان مربوطه پاسخ گو باشند.

    وی در پاسخ به این سوال که وضعیت ذخایر روغن چگونه است گفت: هرچند اطلاعاتی در این خصوص دارد اما ترجیح می‌دهد سکوت کند.

    این واردکننده روغن اظهار کرد: اگر دولت و مسئولان امر بخواهند همان سیاست دولت گذشته را ادامه دهند قطعاً با توجه به جنگی که در منطقه رخ داده است وضعیت تأمین روغن با مشکلات شدیدتری مواجه خواهد شد.

    وی با بیان اینکه کارخانجات تولید روغن، روغن مورد نیاز خود را از دو محل واردات و خرید از شرکت بازرگانی دولتی تأمین می‌کنند، افزود: در حال حاضر برخی از شرکت‌ها از شرکت بازرگانی دولتی روغن خریداری کردند و در حالی که به گفته خودشان بیش از یک ماه از این اقدام می‌گذرد و شرکت بازرگانی نیز پول روغن‌ها را هم دریافت کرده است، اما هنوز مجوز بارگیری این روغن‌ها صادر نشده است.

    این منبع آگاه تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود ۲۰ روز تا شب عید باقی مانده و روغن یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار به شمار می‌رود، دولتمردان باید هر چه سریع‌تر تدابیر لازم را برای حل چالش به وجود آمده به کار بگیرند تا با یک بحران در این حوزه مواجه نشویم.

    قاچاق روغن انجام می‌شود

    این گزارش حاکی است روز گذشته در پی اخبار منتشر شده در خصوص قاچاق روغن نباتی حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت در مورد صحت و سقم قاچاق خروجی روغن، اظهار کرد: این موضوع مورد تأیید بوده و قاچاق روغن از مرزهای کشور به خارج صورت می‌گیرد.

    سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: البته مقابله با قاچاق به شدت در دستور کار بوده و تاکنون دو کشف بزرگ نیز داشته‌ایم؛ هفته گذشته نیز نیروی دریایی سپاه یک محموله قاچاق روغن را کشف کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *