×
×

کمبود شکر و روغن در کارخانه‌های صنعتی/ چالش نان برای غذاهای آماده

  • کد نوشته: 478689
  • ۲۱ اردیبهشت ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا ، محسن نقاشی با اشاره به تاثیر آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت در قیمت نان‌های صنعتی، افزود: قیمت آرد صنف و صنعت از سوی سازمان حمایت اعلام شد؛ آرد ۲۷ درصد کیلویی ۱۶هزار و ۹۰۰ تومان و آرد ۱۲ درصد کیلویی […]

    کمبود شکر و روغن در کارخانه‌های صنعتی/ چالش نان برای غذاهای آماده
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا ، محسن نقاشی با اشاره به تاثیر آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت در قیمت نان‌های صنعتی، افزود: قیمت آرد صنف و صنعت از سوی سازمان حمایت اعلام شد؛ آرد ۲۷ درصد کیلویی ۱۶هزار و ۹۰۰ تومان و آرد ۱۲ درصد کیلویی ۱۵ هزار تومان تعیین شده است پس با افزایش ۶ تا ۷ برابری قیمت مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی، افزایش نرخ محصولات نهایی اجتناب ناپذیر است.

    این فعال اقتصادی با بیان اینکه آرد با این نرخ‌های اعلام شده در بازار موجود نیست، افزود: اینجا این پرسش مطرح است که اگر بناست کارخانه‌های تولیدی، آرد را با نرخ آزاد تهیه کنند چرا باید نرخ محصولات از سوی سازمان حمایت تعیین شود؟ زمانی‌که آرد با نرخ دولتی به کارخانه‌های تولیدی داده می‌شد آن زمان دولت می‌توانست در نرخ‌ها اعمال نظر کند اما در شرایط فعلی باید قیمت‌ها در بازار آزاد تعیین شوند.

    وی ادامه داد: حدود ۴۰ کارخانه تولید غذاهای آماده مانند ساندویج و پیتزا در کشور فعال‌اند که وابسته به نان صنعتی هستند بدون تردید افزایش نرخ آرد و به تبع آن نان در تولید و قیمت این محصولات تاثیر می‌گذارد.

    دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی تصریح کرد: مسئولان برای تولیدکنندگان این ذهنیت را ایجاد کرده‌اند که کشور در شرایط جنگی است این در حالیست که آنها باید به تولیدکنندگان این اطمینان را بدهند که نگرانی‌های آنها در روزهای آینده از بین خواهد. ما از مسئولان تقاضا داریم که در تصمیم‌گیری‌ها و عمل وقفه چندانی ایجاد نکنند و تکلیف تولید‌کنندگان را در کمترین زمان روشن کنند.

    وی با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدکننده شیرینی و شکلات، گفت: یک برند معروف به دلیل تامین نبودن مواد اولیه تعداد قابل توجهی از نیروهای خود را تعدیل کرد و نیروهای خود را از هزار و ۵۰۰ نفر به ۵۰۰ نفر تقلیل داد. در گذشته واحدهای تولیدی برای بیان مشکلات خود به دولت اشتیاق داشتند اما این اشتیاق در حال حاضر کم و آنها ناامید شده‌اند.

    نقاشی با بیان اینکه صادرات صنایع غذایی نیز با چالش‌های جدی مواجه شده است، افزود: کمبود شکر و روغن در صنعت به یک معضل بزرگ تبدیل شده است برخی از مسئولان بر این باورند که اگر روغن و شکر در فروشگاه‌ها وجود داشته باشد پس مشکلی در تامین آنها در کشور نداریم این در حالیست که روغن در کارخانه‌ها و صنایع وجود ندار  و کارخانه‌های انواع سس، چیپس، شیرینی و شکلات با چالش تامین روغن و شکر مواجه هستند.

    این فعال اقتصادی ارزآوری شیرینی و شکلات در سال گذشته را حدود ۷۰۰ میلیون دلار دانست و افزود: بدون تردید با در پیش گرفتن این سیاست‌ها این ارزآوری در سال جاری نصف خواهد شد. به نظر من حمایت از تولید باید قانونی شود و تا زمانی‌که قانونی در این زمینه تدوین و تصویب نشود گره مشکلات تولید و تولیدکنندگان داخلی باز نخواهد شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *