×
×

آشنایی با اشپل ماهی؛ جایگزینی مناسب برای خاویار

  • کد نوشته: 479373
  • ۸ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • خاویار، یک ماده غذایی بسیار ارزشمند و البته گران است؛ به همین دلیل، همه افراد نمی‌توانند طعم بی‌نظیر آن را بچشند یا از مواد مغذی آن استفاده کنند. یکی از بهترین جایگزین‌ها برای خاویار گران‌بها، اشپل است. این دانه‌های گرد نارنجی‌رنگ، جایگزین بسیار مناسبی برای خاویار هستند که به‌دلیل داشتن قیمت مناسب‌تر و استفاده در […]

    آشنایی با اشپل ماهی؛ جایگزینی مناسب برای خاویار
  • خاویار، یک ماده غذایی بسیار ارزشمند و البته گران است؛ به همین دلیل، همه افراد نمی‌توانند طعم بی‌نظیر آن را بچشند یا از مواد مغذی آن استفاده کنند. یکی از بهترین جایگزین‌ها برای خاویار گران‌بها، اشپل است. این دانه‌های گرد نارنجی‌رنگ، جایگزین بسیار مناسبی برای خاویار هستند که به‌دلیل داشتن قیمت مناسب‌تر و استفاده در پخت غذاهای لذیذ مختلف، مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

    اشپل یا تخم ماهی چیست؟

    مرواریدهای کوچک نارنجی‌رنگ که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارند، با نام اشپل یا تخم ماهی شناخته می‌شوند؛ در واقع، اشپل، تخم‌هایی است که پیش از تخم‌گذاری از بدن ماهیان غیر خاویاری خارج می‌شود. این ماده‌ی بسیار مغذی و پرکالری، در ماهی‌هایی مانند قزل آلا، سالمون، ماهی سفید، ماهی کولی، ماهی سیم و اوزون‌برون وجود دارد.

    افراد، در سراسر دنیا، روش‌های متفاوتی برای پخت این محصول غذایی دارند؛ بنابراین شما می‌توانید از اشپل به روش‌های مختلفی استفاده کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

    خواص و ویژگی‌های اشپل ماهی چیست؟

    این محصول غذایی خوش‌طعم، درست مانند خاویار، سرشار از خواص مختلف است. اشپل، یک منبع بسیار غنی از امگا ۳ و اسیدهای چرب غیراشباع است و یک ماده غذایی مفید برای بسیاری از افراد به‌شمار می‌رود. این محصول، از بروز سکته قلبی و مغزی نیز جلوگیری و به سلامت قلب و عروق انسان کمک می‌کند؛ البته مصرف بی‌رویه اشپل ممکن است برای افراد مضر باشد و به‌دلیل کالری فراوان، سبب بروز اضافه‌وزن نیز بشود.

    بهتر است بدانید که به‌دلیل ورود خاک، رسوبات دریایی و نمک دریایی به سیستم گوارش ماهی‌ها، هنگام مصرف اشپل باید آن را به‌خوبی پخت تا این باکتری‌ها از بین بروند.

    خواص اشپل ماهی به اینجا ختم نمی‌شود و این محصول غذایی، فواید بسیار زیادی را در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهد. برخی دیگر از مزایای مصرف اشپل عبارت هستند از:

    • کاهش فشار خون
    • بهبود کارکرد مغز
    • سلامت بینایی
    • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های آرتریت
    • تامین املاح موردنیاز بدن

    در نظر داشته باشید که با وجود خواص بی‌نظیر این ماده غذایی، مصرف بی‌رویه آن اصلا مناسب نیست. اشپل، دارای مقادیر زیادی کلسترول است که مصرف زیاد آن مخصوصا در زنان باردار، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود؛ البته این موضوع به معنای قطع مصرف اشپل نیست و فقط این نکته را یادآور می‌شود که باید به‌صورت حساب‌شده از آن استفاده کنید.

    آیا اشپل ماهی می‌تواند جایگزینی برای خاویار باشد؟

    اشپل و خاویار، دو محصول غذایی بسیار جذاب و خوش‌طعم هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. اگر بخواهیم از  نظر ظاهر این دو را قضاوت کنیم، تنها تفاوتی که میان آن‌ها وجود دارد در رنگ و البته اندازه دانه‌ها خواهد بود.

    یکی از دلایلی که خاویار را بسیار ارزشمند می‌کند، وجود مقادیر فراوانی از انواع ویتامین‌ها، امگا ۳ و دیگر مواد موردنیاز بدن در آن است. تمامی این مواد در اشپل نیز وجود دارند و این موضوع باعث شده است تا اشپل نیز طرفداران بسیار زیادی داشته باشد.

    از آنجا که خاویار تنها در ماهی‌های خاصی وجود دارد و یا مدت‌زمان تولید آن بسیار طولانی است، ارزش بسیار بیشتری نسبت به اشپل دارد. این در حالی است که اشپل، تقریبا در تمام ماهی‌ها وجود دارد و به همین دلیل نیز قیمت بسیار پایین‎تری دارد.

    تمامی این موارد موجب می‌شود که اشپل به یک جایگزین بسیار مناسب برای خاویار تبدیل شود.

    نحوه نگهداری اشپل ماهی به چه صورت است؟

    مهم‌ترین نکته برای استفاده از اشپل یا هر محصول غذایی دیگری، نحوه نگهداری از آن است. به‌صورت کلی، نحوه نگهداری از محصولات غذایی اهمیت خاصی دارد؛ چراکه در صورت فاسدشدن فرآورده‌های غذایی، مصرف آن‌ها می‌تواند انواع مریضی‌ها یا حتی مسمومیت‌های بسیار شدیدی را برای افراد ایجاد کند.

    اولین قدم پس از خرید اشپل ماهی، شستن آن است. برای شستن این فرآورده غذایی لذیذ، ابتدا باید اشپل را درون یک ظرف بزرگ بریزید و آن را پر از آب کنید؛ سپس تخم‌های ماهی را ‌هم بزنید و با خم‌کردن ظرف، اجازه دهید تا تمامی خون و چربی‌های روی آب تخلیه شوند. توجه داشته باشید که این‌کار نباید بیشتر از ۳۰ ثانیه زمان ببرد.

    دومین قدم، نحوه نگهداری از اشپل است. بهتر است بدانید که نحوه نگهداری اشپل تمامی ماهی‌های دریایی یکسان است؛ بنابراین پس از خرید تخم ماهی، تنها ۲ روز فرصت دارید تا آن را مصرف کنید. فراموش نکنید که این موضوع در شرایطی معتبر است که شما اشپل را در یخچال نگهداری کنید؛ در غیر این صورت، برای نگهداری طولانی‌مدت‌تر اشپل، باید آن را در فریزر بگذارید. بهتر است بدانید که فریزکردن اشپل، تنها ۲ ماه فرصت به شما خواهد دارد و بهتر است بیشتر از این زمان، آن را در فریزر نگهداری نکنید.

    رنگ اشپل سالم کاملا شفاف و روشن است؛ بنابراین درصورتی که محصول خریداری‌شده شما این‌گونه نیست، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *