×
×

آفتکش های زیستی و بیولوژیکی در سال جاری به ۶۰ قلم رسید

  • کد نوشته: 476559
  • ۲۲ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)  به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این مطلب گفت: در سال ۱۳۹۰ تنها ۹ آفتکش بیولوژیکی در سبد آفتکش های کشور قرار داشت و این تعداد در سال ۹۹ به ۵۰ قلم و در سال جاری به […]

    آفتکش های زیستی و بیولوژیکی در سال جاری به ۶۰ قلم رسید
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)  به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این مطلب گفت: در سال ۱۳۹۰ تنها ۹ آفتکش بیولوژیکی در سبد آفتکش های کشور قرار داشت و این تعداد در سال ۹۹ به ۵۰ قلم و در سال جاری به بیش از ۶۰ قلم رسیده است.

    سیدجواد نوروزیان افزود: آفتکش های زیستی و بیولوژیکی علیه ۷۷ آفت مهم در کشور نظیر کرم قوزه پنبه، کرم ساقه خوار برنج، مینوز گوجه فرنگی استفاده می شود.

    وی کاهش مصرف سموم شیمیایی و گسترش کاربرد روش های غیر شیمیایی را از اولویت های سازمان حفظ نباتات عنوان کرد و اظهار داشت: این سازمان، حمایت از تولید و مصرف آفتکش های زیستی در کشور را مورد توجه ویژه قرار داده است و ضمن کمک به تسهیل در روند تصویب این گروه از آفتکش ها، افزایش آگاهی بهره برداران در زمینه استفاده از این عوامل، برگزاری دوره های آموزشی ملی و بین المللی و تنوع بخشی به کاربرد روش های مختلف کنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی را دستور کار خود قرار داده است.

    نوروزیان ادامه داد: سازمان حفظ نباتات کشور در راستای سیاست های حمایتی خود در این حوزه، سال گذشته واردات پروتئین هیدرولیزات از خارج را با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخل ممنوع اعلام کرده است.

    وی با بیان این که تعداد شرکت های تولیدکننده ترکیبات غیر شیمیایی از هفت شرکت در سال ۹۷ به ۱۶ شرکت در سال جاری افزایش یافته است، گفت: این شرکت ها با تولید فرمون، کارت های رنگی، آفتکش های گیاه پایه و میکروبی نقش بسزایی در تامین غذای سالم بر عهده دارند.

    مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: ۸۳ انسکتاریوم فعال در کشور سالانه با تولید میلیون ها عدد عوامل ماکرو نظیر زنبورهای تریکوگراما، زنبور براکون، کفشدوزک کریپتولموس و برخی دیگر از عوامل مفید نقش مهمی در ترویج مصرف عوامل بیولوژیک در کشور بر عهده دارند.

    وی اضافه کرد: در سال ۹۹ نزدیک به ۱۱ میلیارد عدد عوامل ماکرو در کشور تدارک و تولید شده است و پیش بینی می شود در سال جاری نیز همین میزان عوامل ماکرو تولید شود.

    نوروزیان با اشاره به این که برای حمایت از تولید کنندگان داخلی، واردات کارت های رنگی نیزاز سه سال پیش ممنوع شده است، اذعان داشت: سال گذشته حدود۵ میلیون عدد کارت زرد و آبی برای مبارزه بیولوژیک با عوامل خسارت زای گیاهی در کشور تولید شد.

    وی پیش بینی کرد: امسال۶ میلیون کارت رنگی در کشور تولید شود و در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

    نوروزیان در همین حال خاطر نشان کرد: سال گذشته در ۱۰۸ هکتار از اراضی گلخانه ای کشور با استفاده از عوامل بیولوژیک و غیر شیمیایی، مبارزه علیه آفات صورت گرفته و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود ۱۵۰ هکتار مبارزه بیولوژیکی و غیر شیمیایی در گلخانه ها انجام شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *