×
×

آماری از شیوع تب کریمه کنگو در استان نداشتیم/فعالیت ۴۵ اکیپ در طرح تشدید نظارت‌ بهداشتی

  • کد نوشته: 2515
  • ۲۴ اردیبهشت ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • اصغر برائی‌نژاد رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران در نشست خبری امروز(دوشنبه ۲۴ اردیبهشت)، با اشاره به آخرین وضعیت طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی ماه رمضان، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی در ایام خاص فعالیت خود را به سبب گستردگی حجم کار افزایش میدهد و هم اکنون با توجه به قرار گرفتن در آستانه ماه رمضان همانند سال […]

  • اصغر برائی‌نژاد رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران در نشست خبری امروز(دوشنبه ۲۴ اردیبهشت)، با اشاره به آخرین وضعیت طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی ماه رمضان، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی در ایام خاص فعالیت خود را به سبب گستردگی حجم کار افزایش میدهد و هم اکنون با توجه به قرار گرفتن در آستانه ماه رمضان همانند سال های گذشته برنامه ویژه ای داریم.

    وی افزود: امسال در طرح ویژه تشدید نظارت های بهداشتی ۴۵ اکیپ ثابت و سیار با توان پرسنلی نزدیک به ۹۰ نفر از همکاران دامپزشکی و هماهنگی با نیروهای بخش خصوصی در کشتارگاه‌ها، قصابی و مراکز عمده مستقر هستند.

    برائی نژاد با بیان اینکه در مجموع ۴۴۰ نفر در بحث نظارت ماه رمضان فعالیت خواهند داشت،گفت: همچنین با دانشگاه علوم‌پزشکی برنامه ریزی برای گشت های مشترک‌ پیرامون فعالیت رستوران ها داشتیم.

    رئیس دامپزشکی استان تهران ادامه داد: با توجه به بحث واردات گوشت و فرآورده‌های دامی از مبادی ورودی استان همچون فرودگاه امام خمینی(ره) و گمرکات، اکیپ های ثابتی مستقر هستند تا با اعمال نظارت در فرآورده‌های وارداتی از مخاطرات احتمالی جلوگیری شود.

    وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت تب کریمه کنگو‌، بیان کرد: با توجه به فصل گرما و احتمال شیوع تب کریمه کنگو، فرآورده‌های گوشتی مورد نیاز از جمله گوشت قرمز از مراکز مجاز تهیه کنند و همواره به تاریخ تولید و انقضا فرآورده های مصرفی توجه لازم را داشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از تب کنگو گزارش نشده است، بیان کرد: البته در شرایط کنونی میزان گرما به حدی نیست که منجر به ایجاد تکثیر کنه های کنگو شود،اما به هر حال هشدارهای لازم به مراکز بسته بندی و کشتارگاه ها مبنی بر رعایت شرایط قرنطینه ای داده شده است.
    تشکیل هزار و ۸۰۰ پرونده تخلف فرآورده‌های خام دامی در سال۹۶

    وی در توصیه ای به افراد درباره امتناع از ذبح غیر مجاز دام گفت: از افراد تقاضا داریم به هشدارهای دامپزشکی توجه کنند که خوشبختانه با وجود ایجاد قربان گاه های نذری در استان تهران و مراجعه افراد به این مراکز از علل اصلی نبود شیوع تب کریمه کنگو در استان به شمار می رود.

    به گفته برائی نژاد سال گذشته چند مورد مشکوک تب کریمه کنگو در استان تهران داشتیم که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی آن را رد کرد.

    این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه استان تهران عمده گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز دارای زنجیره سرد تهیه می کند؛ بنابراین با واحد هایی که اقدام به ذبح غیر مجاز دام می کنند، برخورد خواهیم کرد.

    وی درباره رویکرد جدید سازمان در برگزاری مراسم های مختلف طول سال گفت: امسال با شورای شهر تهران برای ایام ویژه همچون عید قربان و محرم در حال تنظیم تفاهم نامه ای هستیم تا سازمان با همکاری شورای شهر بتواند رسالت خود را به نحو مطلوبی برای آحاد جامعه انجام دهد.
    هزار و ۹۸۰ تن فرآورده دامی ضبط شد

    رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباه آخرین آمار پرونده های متخلف بهداشتی در سال گذشته، گفت: سال گذشته حدود ۱۸۰۰ پرونده تخلف بهداشتی در استان تهران تشکیل شد که ۴۵۰ پرونده صدور حکم و مابقی به روش اصلاح برخورد شد.

    وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع هزار و ۹۸۰ تن فرآورده دامی ضبط شد که حدود ۸۷۰ تن آن معدوم و از چرخه مصرف خارج و مابقی با هماهنگی مرجع غذایی در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گرفت.

    برائی نژاد در بخش دیگر سخنان خود درباه آخرین وضعیت ویروس آنفولانزا حاد پرندگان در استان تهران، اظهار کرد: سال جدید درگیری چندانی مبنی بر آنفلوانزا حاد پرندگان در واحد ها گزارش نشد اما سال گذشته ۶۰ واحد مرغداری درگیر این بیماری بودند که بدین منظور ۵.۵ میلیون قطعه طیور معدوم شد و هم اکنون ۴۰ درصد این واحد ها به چرخه تولید بازگشتند و درحال بازگشت به چرخه تولید هستند.

    وی از توزیع ۶ میلیون دوز انواع واکسن دربین جمعیت دامی خبر داد و گفت: ۲ میلیون دوز آن مربوط به بیماری تب برفکی است که در سال جدید در فاز اول طرح پشگیری حدود ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین واکسینه شدند و ۵۰ درصد مابقی دام ها با مساعد شدن شرایط اقلیمی واکسینه خواهند شد.

    برائی نژاد ادامه داد: درصورت تامین منابع مالی، واکسیناسیون بیماری های دامی در واحد های غیر صنعتی و گوسفند داری ها رایگان است اما به دلیل محدودیت های اعتباری بخشی از آن رایگان و بخشی را دامدار پرداخت می کند.

    به گفته سال گذشته محدودیت هایی در تامین واکسن کشور داشتیم به طوریکه نتواسنتیم ۱۰۰ درصد گله ها را پوشش دهیم اما امسال به میزان کافی تا کنون واکسن تهیه شده و دغدغه ای از این حیث نداریم.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *