×
×

آیا بستنی و نوشیدنی‌های سرد ما را خنک می‌کنند؟

  • کد نوشته: 479661
  • ۲۹ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • عرق کردن موثرترین روشی است که بدن ما گرما از دست می‌دهد و نوشیدن مایعات گرم و خوردن غذاهای تند می‌تواند واکنش تعریق را تحریک کند و به بدن اجازه خنک‌ شدن دهد. بزرگسالان می‌توانند تقریبا ۱.۵ ساعت در روز عرق خود را در محیط‌های گرم از دست بدهند؛ بنابراین حفظ آب بدن بسیار مهم […]

    آیا بستنی و نوشیدنی‌های سرد ما را خنک می‌کنند؟
  • عرق کردن موثرترین روشی است که بدن ما گرما از دست می‌دهد و نوشیدن مایعات گرم و خوردن غذاهای تند می‌تواند واکنش تعریق را تحریک کند و به بدن اجازه خنک‌ شدن دهد. بزرگسالان می‌توانند تقریبا ۱.۵ ساعت در روز عرق خود را در محیط‌های گرم از دست بدهند؛ بنابراین حفظ آب بدن بسیار مهم است.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، تابستان در سراسر جهان با فعالیت‌های آبی، نوشیدنی‌های سرد و البته بستنی همراه است.

    در حالی که اکثر ما قبول داریم بستنی و نوشیدنی‌های سرد از خوراکی‌های تابستانی است اما آیا واقعا به خنک‌ شدن ما کمک می‌کنند؟

    برای آزمایش اینکه آیا این مواد واقعا این کار را انجام می‌دهد یا خیر، باید اندکی مطالب بیشتری در مورد چگونگی کنترل دما بدن بدانیم. فرآیند حفظ دمای مطلوب بدن را تنظیم حرارت می‌نامند که شامل تعادل ظریف بین تولید و از دست دادن گرماست.

    انسان‌ها موجوداتی خون‌گرم یا گرمازا هستند و بدن ما دائما به‌ عنوان محصول فرعی فرآیندهای شیمیایی داخلی(متابولیسم) گرما تولید می‌کند. متابولیسم برای حفظ عملکرد صحیح بدن ما ضروری و شامل فرآیندهای گوارشی است که در تجزیه مواد مغذی موجود در غذا، جذب و انتقال آن مواد مغذی به سلول‌ها و تبدیل آن‌ها به بلوک‌های ساختمانی یا انرژی لازم برای فعالیت بدنی نقش دارد.

    اگرچه ممکن است منطقی به نظر برسد که وارد کردن ماده‌ای سرد مانند بستنی به معده به کاهش دما کمک کند اما اثر خنک‌کنندگی اولیه آن به سرعت با حرارت تولید شده توسط فرآیندهای گوارشی مورد نیاز برای تجزیه مواد مغذی در بستنی جایگزین و هضم غذای پر کالری منجر به افزایش دمای بدن می‌شود.

    بنابراین بستنی بهترین گزینه برای خنک شدن نیست اما نوشیدنی‌های سرد چطور؟ انتقال حرارت بین یک نوشیدنی سرد و دستگاه گوارش می‌تواند به‌ طور مستقیم بر دما تاثیر بگذارد اما این موضوع هم فقط لحظه‌ای است و به مقدار و محتوای کالری نوشیدنی مصرف شده بستگی دارد.

    نوشیدنی‌هایی با کالری بالا مانند نوشابه‌ها تاثیری مشابه بستنی دارد و در مدت کوتاهی پس از مصرف متابولیسم ما را به فعالیت وادار می‌کند.

    اثرات خنک‌کنندگی مایعات سرد بیشتر با اثرات آب‌رسانی مجدد آن توضیح داده می‌شود. اگر گرما جمع شود، بدن تلاش می‌کند گرمای اضافی را با انتقال آن از اندام‌های حیاتی به سطح پوست از دست بدهد.

    عرق کردن موثرترین روشی است که بدن ما گرما از دست می‌دهد. تعریق زمانی اتفاق می‌افتد که افزایش دمای مرکزی بدن توسط مغز تشخیص داده می‌شود؛ مغز با تحریک غدد عرقی که در سرتاسر بدن برای تولید عرق پخش می‌شود، پاسخ می‌دهد.

    عرق روی سطح پوست تبخیر و باعث خنک شدن پوست می‌شود. خونی که در نزدیکی سطح پوست جریان دارد، در این فرآیند خنک می‌شود و به کاهش دما کمک می‌کند.

    به‌ طور متوسط یک فرد بالغ روزانه می‌تواند نیم یا یک لیتر عرق از دست بدهد اما در محیط‌های گرم این میزان می‌تواند تقریبا به ۱.۵ لیتر در ساعت هم افزایش یابد. به همین دلیل ضروری است که بدن را در هوای گرم هیدراته نگه دارید.

    با کمال تعجب نوشیدنی‌های گرم ممکن است راه خوبی برای خنک نگه داشتن شما باشد. اگرچه نوشیدن یک نوشیدنی گرم غیرقابل درک است اما باعث می‌شود گیرنده‌های دهان و گلوی شما واکنش عرق را تحریک کنند و به بدن شما اجازه دهند بدون نیاز به خوردن مقدار زیادی مایع گرم خنک شود.

    مواد فعال موجود در غذاهای تند نیز همین اثر را دارد. آن‌ نیز واکنش عرق را تحریک می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد خنک شود؛ به همین دلیل است که این نوع غذاها در آب و هوای گرم محبوب است.

    بنابراین در حالی که غذاهای سرد می‌تواند رضایت‌بخش باشد اما یک راه بهتر برای خنک کردن افزودن چاشنی‌ به غذاها، عرق کردن و مهم‌تر از همه آبرسانی مجدد است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *