×
×

ابلاغ ممنوعیت کشت برنج در غیر از استان‌های شمالی/ الگوی کشت تا سال آینده اجرا می‌شود

  • کد نوشته: 4960
  • ۴ تیر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در همایش سه روزه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اعلام کرد، در این کارگروه تصریح شد، کشت برنج به غیر از استان‌های شمالی، گیلان، مازندران و مازندران ممنوع است. وی افزود: «در هیأت دولت مصوب و به استان‌ها ابلاغ […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در همایش سه روزه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اعلام کرد، در این کارگروه تصریح شد، کشت برنج به غیر از استان‌های شمالی، گیلان، مازندران و مازندران ممنوع است.

    وی افزود: «در هیأت دولت مصوب و به استان‌ها ابلاغ شد».

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در توضیح دقیق محدودیت کشت برنج گفت: طی سه سال به استان‌هایی که اقدام به کشت برنج بکنند، مزایایی نخواهیم داد و آنها مجبورند در این مدت خودشان را با شرایط ممنوعیت وفق بدهند. به هر حال برنامه دولت این است که برنج تا سه سال دیگر به غیر از استان‌های گیلان و مازندران در استان‌های دیگر کشت نشود.

    اکبری در پاسخ به اینکه چرا به رغم آمارهای هواشناسی که بارش‌های امسال را طی پنجاه اخیر بی‌سابقه اعلام کرد، مجوز کشت برنج را نمی‌دهید، گفت: به هر حال ایران کشور خشک است و بالا و پایین بودن بارش‌ها جزو رفتارهای مناطق خشک است. ایران در مسیر تغییر اقلیم قرار دارد و ما باید برنامه‌های کشت ما با درنظر گرفتن افق‌های طولانی‌مدت باشد.

    اکبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چرا طرح الگوی کشت در کشور به رغم معطل ماندن یک دهه، اجرا نمی‌شود، در حالی که اجرای این طرح می‌تواند در کنترل مصرف آب نقش مؤثری داشته باشد، گفت: طرح الگوی کشت در حال تدوین است و در کمیته‌ای تخصصی بررسی می‌شود، بخش‌های مختلف آن آماده است و به نظر من تا آخر امسال یا اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد. 

    وی ادامه داد: مشکلات اجرایی در زمینه الگوی کشت وجود دارد و آن این است که کشاورزان کشت خود را براساس میزان درآمدی که آن کشت دارد، تعیین می‌کنند.

    به گزارش فارس،‌ در حالی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دشواری اجرای طرح الگوی کشت را مطرح می‌کنند که می‌توانند با مدیریت نرخ خریدهای تضمینی، ارائه مزایا و امتیازهای ویژه به افرادی که این طرح را اجرا می‌کنند، طرح الگوی کشت قابلیت اجرایی خواهد داشت.

    معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه طی یک سال گذشته کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی چه مصوبات دیگری داشته است، گفت:‌ این کارگروه تصویب کرده که در استان های هرمزگان و بوشهر تحویل حجمی آب اجرایی شود. قرار است این طرح هفته آینده مصوب و ابلاغ شود.

    همایش سه روزه کارگروه سازگاری با کم‌آبی در وزارت نیرو برگزار می‌شود و در آن کارشناسان و متخصصان حوزه آب نظرات وانتقادات خود را مطرح می‌کنند.

    در حاشیه این همایش هم نمایشگاه ارائه دستاوردها و فناوری‌های شرکت‌های مرتبط با آب در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

    اکبری گفت: کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، سال گذشته راه‌اندازی شد و اعضای این کارگروه را معاون برنامه و بودجه، معاون سازمان محیط زیست، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاوری وزیر صمت و وزیر کشور تشکیل می‌دهند. یک کارگروه تخصصی هم با حضور معاونان وزیر و زیر نظر معاون سازمان برنامه و بودجه اداره می‌شود.

    خبرگزاری فارس
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *