×
×

احتمال افزایش مجدد قیمت آب معدنی و آشامیدنی!

  • کد نوشته: 2795
  • ۲۴ تیر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که قیمت مواد اولیه تولید بطری به رقمی معادل ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است، گفت: با قیاس قیمت مواد اولیه تولید بطری در روز گذشته نسبت به روز مشابه سال قبل شاهد افزایش ۳۶۰ درصدی قیمت‌ هستیم و این در […]

  • پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که قیمت مواد اولیه تولید بطری به رقمی معادل ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است، گفت: با قیاس قیمت مواد اولیه تولید بطری در روز گذشته نسبت به روز مشابه سال قبل شاهد افزایش ۳۶۰ درصدی قیمت‌ هستیم و این در حالی است که قیمت این ماده اولیه به صورت روزانه در حال افزایش است. دو روز قبل قیمت مواد اولیه تولید بطری به ازای هر کیلوگرم معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود و این رقم روز گذشته به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

    وی با بیان این‌که قیمت مواد اولیه نقش ۶۰ درصدی در قیمت تمام شده تولید آب‌ معدنی و آشامیدنی دارد، خاطر نشان کرد: علاوه بر مشکلات پیش آمده در افزایش قیمت مواد اولیه حتی در بحث لیبل هم با مشکل مواجه هستیم و فعالان این حوزه با توجه به مشکل پیش آمده در دسترسی به مواد اولیه با مسائل مختلفی روبه‌رو هستند.

    دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به این‌که آب بسته‌بندی معدنی و آشامیدنی با توجه به شرایط پیش آمده در انتظار فاز دوم افزایش قیمت در سال جاری است، اظهار کرد: نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی قابل قیاس با افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه تولید بطری ندارد و در حالی که نرخ تورم هشت تا ۱۰ درصد اعلام می‌شود، اما شاهد افزایش ۳۶۰ درصدی قیمت مواد اولیه تولید بطری هستیم.

    فروهر افزود: در ابتدای سال قیمت بطری آب معدنی و آشامیدنی کوچک از ۷۰۰ تومان به ۸۵۰ تومان و قیمت آب بسته‌بندی معدنی و آشامیدنی بزرگ از ۱۱۵۰ به ۱۴۰۰ تومان افزایش یافت. عدم افزایش مجدد قیمت‌ مصرف‌کننده به طور حتم منجر به تعطیلی واحدهای فروش می‌شود و آنها باید تعادلی بین افزایش هزینه‌های تولید و فروش محصولات خود ایجاد کند.

    وی با تاکید بر این‌که هیچ یک از تولید کنندگان علاقه‌مند به افزایش قیمت محصولات خود نیستند، بیان کرد: با توجه به شرایط معیشتی مردم هیچ یک از تولید کنندگان و فعالان صنعت بسته‌بندی آب بسته‌بندی و آشامیدنی علاقه‌مند به افزایش قیمت نیستند، اما افزایش قیمت نجومی مواد اولیه بطری کار را تا جایی پیش برده که اگر شاهد تغییر در قیمت فروش خود نباشند با تعطیلی واحد مواجه می‌شوند.

    دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی همچنین با انتقاد از قطع شدن برق در روزهای اخیر، گفت: صنعت آب پیک فصلی خود را پشت سر می‌گذارد و شاهد قطعی برق از سه تا پنج ساعت در یک یا دو نوبت زمانبندی شده هستیم که موجب بروز مشکل برای فعالان این حوزه و توقف تولید شده است آن هم در زمانی که حتی یک دقیقه هم برای صنعت آب یک دقیقه است.

    فروهر با بیان این‌که طی دو هفته اخیر برخی تولید کنندگان برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات خود با مشکل دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی روبرو شده‌اند، اظهار کرد: در مراجعه این تولید کنندگان به وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنها اعلام شده که ماشین‌آلاتشان جزو گروه سه به شمار می‌رود و مشمول دریافت ارز نمی‌شود.

    وی در پایان با انتقاد از وضعیت به وجود آمده در بازار قیمت مواد اولیه تولید بطری، تاکید کرد: طی مدت اخیر شاهد خاموشی واحدهای تولید کوچک و متوسط آب بسته‌بندی معدنی و آشامیدنی به دلیل افزایش قیزمت مواد اولیه (PET) هستیم و در صورت عدم کنترل بازار و تعدیل قیمت‌ها این روند ادامه‌دار خواهد بود و زنگ خطر برای فعالان صنعت آب به صدا در می‌آید.

    در ذیل تصویر مربوط به ورود قیمت مواد اولیه تولید بطری به کانال ۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم آمده است که از افزایش ۳۶۰ درصدی قیمت این ماده اولیه حیاتی برای صنعت آب بسته‌بندی معدنی و آشامیدنی حکایت دارد.

    به گزارش ایسنا، پس از آنکه در ابتدای سال جاری قیمت آب بسته‌بندی معدنی و آشامیدنی تا ۲۰ درصد افزایش یافت شاهد بحران کمبود مواد اولیه تولید بطری و افزایش سرسام آور قیمت آن بودیم تا جایی که صدای فعالان این صنعت درآمد و از فعالیت سودجویان و واسطه‌گرانی خبر داد که شرایط را برای تولید صنعتگران این حوزه سخت کردند. با این حال افزایش قیمت مواد اولیه تولید بطری کماکان ادامه دارد و به نظر می‌رسد مسئولان در مهار قیمت این ماده درماندند.

    حال شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تولیدکنندگان آب بسته‌بندی معدنی و آشامیدنی ناچار به افزایش قیمت‌ها هستند و تاکید دارند که اگر تعادلی بین قیمت تولید و قیمت فروش محصولات برقرار نشود باید کارخانجات خود را تعطیل کنند. در این بین عرضه مناسب توسط پتروشیمی‌ها و جلوگیری از واسطه‌گری و سودجویی برخی افراد توسط نهادهای نظارتی بیش از هر زمان دیگری الزامی است، چرا که در غیر این صورت باید شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها در صنعت آب باشیم.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *