×
×

احیای جهاد سازندگی با نگاه به آینده ‌باشد

  • کد نوشته: 470556
  • ۲۷ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، جلیل بشارتی امروز در نشست «بررسی طرح پیشنهادی احیای جهادسازندگی دولت سیزدهم از نگاه فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران جهادی» به میزبانی مجمع مرکزی جهادگران کشور در محل بسیج اقشار، بیان کرد:‌ جهادسازندگی یک نفخه مسیحایی بود که آمد و رفت و ما نمی‌توانیم آن جهادسازندگی را با زبان معرفی کنیم، آن زمان گاهی می‌شد که […]

    احیای جهاد سازندگی با نگاه به آینده ‌باشد
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، جلیل بشارتی امروز در نشست «بررسی طرح پیشنهادی احیای جهادسازندگی دولت سیزدهم از نگاه فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران جهادی» به میزبانی مجمع مرکزی جهادگران کشور در محل بسیج اقشار، بیان کرد:‌ جهادسازندگی یک نفخه مسیحایی بود که آمد و رفت و ما نمی‌توانیم آن جهادسازندگی را با زبان معرفی کنیم، آن زمان گاهی می‌شد که ۲۰ روز هم نمی‌توانستیم به خانه برویم، روزها در روستاها خدمت می‌کردیم و شب‌ها در کمیته انقلاب اسلامی پاسداری می‌کردیم و فرصت نمی‌کردیم به خانه برویم، بعد از آن سپاه و پس از آن بسیج میلیونی تشکیل شد. 

    وی گفت: وقتی امام فرمان تشکیل جهادسازندگی دادند، همه اقشار از روحانی، آهنگر، کاسب، دانش‌آموز، دانشجو و استاد همه آمدند، یاران ما در جهاد سازندگی شهید شدند و من روسیاه هنوز مانده‌ام.

    وی با بیان اینکه بسیج کردن مردم در گام دوم انقلاب کار خوبی است، گفت:‌ رئیس‌جمهور در سایه حمایت مقام معظم رهبری پیشنهاد احیای جهادسازندگی را مطرح کرده است، قرار نیست که گروه‌های جهادی از بین بروند. اما آن جهادسازندگی نفخه‌ای آمد، شما را دید و رفت، نفخه‌ای دیگر رسید،‌ بنابراین به نظر من جهادسازندگی اول انقلاب یک نسیم الهی بود.

    وی گفت:‌ این جلسه نتیجه آن است که نباید ما تفرق پیدا کنیم. در حال حاضر سه کانون از جهادگران وجود دارد که یکی کانون سنگرسازان بی‌سنگر، کانون بازنشستگان جهادسازندگی و کانون پیشکسوتان است که همه به سنین بالا رسیده‌اند و دارای تجربه‌های زیادی هستند. در ابتدای انقلاب گروه جهادی وجود نداشت. همه مردم انقلاب را از آن خود می‌دانستند و در هر صحنه‌ای که امام دستور می‌داد همه حاضر می‌شدند.

    وی بیان کرد: جهادگران یک روز در روستا بودند و یک روز به جبهه می‌رفتند، گروه‌های مختلف از پزشکی، فرهنگی، روحانی و سایر اقشار حضور پیدا می‌کردند، در شورای مرکزی جهادسازندگی 17 کمیته بود، مدیریت در جهاد با اعتقاد ولایی انجام می‌شد و ۲۰ سال اول جهادسازندگی با این رویکرد انجام شد. تا زمانی که وزارتخانه نبود، موفق شد و از زمانی که جهادسازندگی تبدیل به وزارتخانه شد و در چارچوبی قرار گرفت که باید از آن تبعیت می‌شد، ضعیف شد تا اینکه در سال ۷۹ در وزارت کشاورزی ادغام شد. در آن زمان بچه‌های جهادسازندگی اهل نمازشب و عبادت بودند و جهادسازندگی تقدس داشت. الان معلوم نیست اگر تبدیل به وزارتخانه شود تقدس داشته باشد.

    بشارتی همچنین با بیان اینکه حسینعلی عظیمی از پیشکسوتان جهادسازندگی سال گذشته به خاطر جراحات ناشی از جنگ شهید شد، گفت: من نامه نوشتم که ایشان را شهید تلقی کنند، اما صدای من به جایی نرسید. ایشان جانباز ۷۰ درصد بود. در مجلس ختم شهید رجب‌پور اعلام شد دولت برای جانبازانی که از دنیا می‌روند درجه شهید می‌دهد یا شهید علی لندی نوجوانی که فداکاری کرد را در ردیف شهید بهنام محمدی و شهید فهمیده معرفی کردند، اما شهید عظیمی را هنوز شهید حساب نکرده‌اند. 

    به گفته وی، سپاه پاسداران و جهادسازندگی دو بال انقلاب بودند که یک بال آن یعنی جهادسازندگی ادغام شد و اکنون اگر می‌خواهد احیا شود باید با نگاه به آینده باشد و خوب است که همه گروه‌های جهادی زیر چتر این خیمه باشند. سال ۷۹ که جهادسازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد، با فرمان مقام معظم رهبری، بسیج سازندگی راه‌اندازی شد. الان باید مشترکات را پیدا کنیم.

    وی افزود: رئیس‌جمهور گفته است که ظرف بیست روز توسط معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهادهای احیای جهادسازندگی جمع‌آوری شود و ما پیشنهادهای کانون جهادگران، سنگرسازان بی‌سنگر و بازنشستگان جهادسازندگی را ارائه می‌کنیم. باید همه متحد باشیم، «مورچگان را چو بود اتفاق/ شیر ژیان را بدرانند پوست».

    بشارتی گفت: بسیج کارهای بزرگی انجام می‌دهد و ما نمی‌خواهیم گروه‌های جهادی را محدود کنیم، بلکه دولت هم گفته است می‌خواهد حمایت کند، عده‌ای می‌گویند در قالب یک معاونت در وزارت جهاد کشاورزی باشد که ما گفتیم نمی‌توانیم یک دریا را در یک استخر جا بدهیم، عده‌ای دیگر می‌گویند جهادسازندگی در بسیج سازندگی باشد و تقویت شود و ما می‌خواهیم مستقل باشد. عده‌ای هم می‌گویند در قالب یک نهاد مستقل تشکیل شود اما به گفته آقای رئیسی رئیس‌جمهور، نمی‌خواهیم تشکیلات بزرگ و اداری شکل گیرد، بلکه نهادی شبیه بنیاد شهید باشد که مسئول آن در دولت حضور داشته باشد. فرهنگ جهاد سازندگی باید یک نهاد باشد، اما اگر دولتی نباشد. 

    عضو شورای مرکزی جهادسازندگی سابق، با تأکید بر محوریت شورای عالی جهادسازندگی، گفت: همانگونه که در ابتدای انقلاب شورای مرکزی جهاد سازندگی بود، اما از وقتی که تبدیل به وزارتخانه شد، مانند کسی که سرطان بگیرد ضعیف شد تا از بین رفت. 

    بشارتی تأکید کرد: باید مشترکات نظرات را بدهیم و همه بر روی شورای عالی جهادسازندگی اتفاق نظر دارند. باید از امکانات بسیج مستضعفین، بسیج سازندگی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، معاونت توسعه روستایی و معاونت جهاد کشاورزی و همچنین وزیر کشور هم در این شورای عالی حضور داشته باشند، همچنین ضرورت دارد از سازمان برنامه و بودجه هم بودجه به این شورا بدهند. 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *