×
×

ارتقای تکنولوژی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است

  • کد نوشته: 3474
  • ۷ آبان ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی اکبر مهرفرد امروز در اولین نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در صنعت خوراک دام ایران گفت: گردش مالی صنعت دامپروری در ایران بیش از ۵۰ میلیارد دلار است که این رقم شامل محصولات داخلی صنعت دامپروری و محصولات بدست آمده از این صنعت و فرآوری محصولات محصولات […]

    ارتقای تکنولوژی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی اکبر مهرفرد امروز در اولین نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در صنعت خوراک دام ایران گفت: گردش مالی صنعت دامپروری در ایران بیش از ۵۰ میلیارد دلار است که این رقم شامل محصولات داخلی صنعت دامپروری و محصولات بدست آمده از این صنعت و فرآوری محصولات محصولات این صنعت شامل صنایع لبنی، صنعت خوراک و صنایع پشتیبان از جمله صنعت تولید جوجه اجداد و مرغ مادر و … است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مجموع صنعت دام و طیور یک صنعت متنوع و نسبتا بزرگ است گفت: در حال حاضر در زمینه تولید شتر مرغ رتبه چهارم دنیا را داریم و در زمینه تولید کبک، بلدرچین، گوزن و شتر هم وارد شده‌ایم.

    وی با تاکید بر اینکه صنعت دام، طیور و همچنین تولید خوراک دام و طیور صنعت بزرگ است، گفت: اما این صنعت کاستی‌هایی دارد و کشورهای دیگر می‌توانند در زمینه تبادل تکنولوژی و سرمایه‌گذاری با ما همکاری داشته باشند.

    مهرفرد بیان داشت: در زمینه ساخت ماشین آلات صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان نیازمند به سرمایه‌گذار و ارتقای تکنولوژی هستیم زیرا در این بخش برخی از کارخانه‌های ما نیمه‌تمام و حتی قدیمی هستند.

    وی افزود: بروز کردن تکنولوژی کارخانه‌های این بخش نیازمند سرمایه‌گذرای در راستای ارتقای تکنولوژی است بطوری که روی ضریب تبدیل اثر بگذارد و با ترکیباتی که بوجود می‌آید ضریب تبدیل به حالت بهینه برسد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: سال گذشته ۲۱۸ میلیون تن مواد خام به ارزش حدود ۸۰ میلیارد دلار مواد خام حاصل از فعالیت‌های کشاورزی در ایران تولید شد که برای تبدیل ضایعات در این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

    وی افزود: به عنوان مثال از حدود ۹ میلیون تن چغندر قند حدود ۷ میلیون تن تفاله حاصل می‌شود که این محصول باید در خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد و همچنین بخشی از مواد علوفه‌ای مثل ذرت علوفه‌ای، جو و … دارای ضایعات است که باید برای تبدیل آن سرمایه‌گذاری انجام شود.

    مهرفرد با بیان اینکه در بسیاری مواقع کشاورزان ما به دلایل انباشت ضایعات گلایه‌مند هستند، گفت: در صنعت تولید آبزیان رو به توسعه هستم و پیش‌بینی می‌شود در افق ده ساله یک میلیون تن تولیدات ماهی در قفس داشته باشیم که برای تامین خوراک مورد نیاز این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

    وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات ما در صنعت تولید دام، طیور و آبزیان به عدم وجود زنجیره در این بخش‌ها بر می‌گردد، گفت: زنجیره‌های تولید ما به قدر کافی توسعه نیافته است و توسعه این زنجیره‌ها می‌تواند چالش‌ها را کاهش دهد.

    وی بیان داشت: بنابراین در متوازن سازی و ایجاد تعادل بین حلقه‌های مختلف صنعت دامپروری نیازمند به سرمایه‌گذاری و بخصوص سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی های های تک هستیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تلاطماتی که اخیرا در نرخ ارز بوجود آمده است، گفت: متاسفانه در شرایط فعلی مداخلات دولت در اقتصاد و بخش خصوصی بالا رفته است.

    وی گفت: پیش از این سیاست دولت، خروج از بحث‌های اقتصادی بوده اما با توجه به بحث‌های ارزی که یک مقدار ناشی از اثرات تحریم‌ها و بخشی هم ناشی از واقعیت اقتصاد ایران بوده دخالت دولت در مسائل اقتصادی بیشتر شده و در مواقعی راجع به توقف صادرات و یا حتی وضع عوارض بر صادرات تصمیماتی اتخاذ کرده است اما امیدواریم این شرایط زودگذر باشد و اقتصاد به آنچه شایسته است برسد.

    وی با بیان اینکه صنعت تولید خوراک، دام، طیور و آبزیان صنعت بزرگی است که با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند، گفت: ظرفیت اسمی این صنعت ۲۲ میلیون تن است در حالی که ۱۰ میلیون تن ظرفیت عملی آن است البته بخشی از این موضوع به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی این صنعت است که امیدواریم با سرمایه‌گذاری هوشمند در جهت توسعه پایدار مسائل این صنعت حل شود.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *