×
×

ارزآوری ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری

  • کد نوشته: 8648
  • ۲۰ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، زهرا جلیلی مقدم، مهمترین برنامه های این دفتر در زمینه میوه‌های گرمسیری ونیمه گرمسیری را  تولید نهال و ساماندهی وضعیت نهالستان‌ها و توسعه باغات درمناطق مستعد و اراضی شیب دار عنوان کرد و گفت: اصلاح باغات درجه ۲، حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ به منظور اقتصادی کردن […]

    ارزآوری ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری
  • به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، زهرا جلیلی مقدم، مهمترین برنامه های این دفتر در زمینه میوه‌های گرمسیری ونیمه گرمسیری را  تولید نهال و ساماندهی وضعیت نهالستان‌ها و توسعه باغات درمناطق مستعد و اراضی شیب دار عنوان کرد و گفت: اصلاح باغات درجه ۲، حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ به منظور اقتصادی کردن تولید محصولات باغی، در دستور کار است.

    وی افزود: افزایش عملکرد در واحد سطح به منظور ارتقاء ضریب بهره‌وری از نهاده‌ها، توسعه مکانیزاسیون باغات برای کاهش هزینه تولید، استقرار نظام مدیریت پس از برداشت، توسعه صنایع فرآوری، بسته بندی و درجه بندی محصول، توسعه پوشش بیمه‌ای و هدفمند ‌کردن یارانه‌ها نیز از دیگر فعالیت های در دست اقدام است.

    به گفته وی اجرای برنامه‌های عملیاتی همچون حمایت از به کارگیری روش‌های نوین باغی، کاربرد سایه‌بان در باغ‌ها برای افزایش بهره‌وری آب و پیشگیری از نابسامانی‌های فیزیولوژیکی نیز در حال اجرا است.

    مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری با اشاره به اینکه سطح زیر کشت میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در ایران ۷۳۰ هزار هکتار است، یادآور شد: ۸.۱ میلیون تن محصول در این باغات تولید می شود.

    وی سهم میوه های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در تولیدات باغی را حدود ۴۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته میزان صادرات و ارزآوری میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، ۶۲۰ هزار تن به ارزش حدودی ۵۰۰ میلیون دلار  بوده است.

    جلیلی مقدم مهمترین میوه‌های گرمسیری ونیمه‌گرمسیری را به ترتیب و به لحاظ میزان تولید، مرکبات، خرما، انار، انجیر و میوه‌های گرمسیری عنوان کرد و گفت: در تولید مرکبات جایگاه هفتم را درجهان داریم.

    وی در پایان گفت: باغداری و باغبانی یک سرمایه گذاری طولانی مدت است و  شروع  آن به دقت، توجه به گونه، رقم و هدف از تولید آن (تازه خوری، فراوری و صادرات بازار) از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    ایلنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *