×
×

افت ۴۰ درصدی تولید برنج در کشور/ لغو ممنوعیت واردات قیمت برنج را کاهش می‌دهد؟

  • کد نوشته: 475673
  • ۱۹ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،  مختاریانی نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد: سرانه مصرف برنج در ایران حدود ۴۰ کیلوگرم در سال است و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال برنج نیاز داریم. او ادامه داد:  امسال به دلیل کاهش سطح زیر کشت […]

    افت ۴۰ درصدی تولید برنج در کشور/ لغو ممنوعیت واردات قیمت برنج را کاهش می‌دهد؟
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،  مختاریانی نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد: سرانه مصرف برنج در ایران حدود ۴۰ کیلوگرم در سال است و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال برنج نیاز داریم.

    او ادامه داد:  امسال به دلیل کاهش سطح زیر کشت به خاطر خشکسالی و شرایط بد آب و هوایی در ماه آخر کاشت برنج، حدود ۴۰ درصد کاهش تولید برنج داشتیم.

    این مقام مسئول بیان کرد: تصمیم‌های وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای ذی‌ربط متناسب با شرایط اقلیمی امسال نبود.

    مختاریانی در خصوص قیمت برنج توضیح داد: در سطح بازار قیمت  یک کیلو برنج مرغوب ایرانی هاشمی بالای ۶۰ هزار تومان و قیمت برنج خارجی هندی و پاکستانی ۲۷ هزار تومان است.

    نایب رئیس انجمن انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به ترخیص ۶۰۰ هزار تن برنج از گمرکات کشور گفت: هم‌اکنون حدود ۸۵ هزار تن برنج در گمرکات کشور موجود است.

    او تاکید کرد:  اگر دوره ممنوعیت واردات برنج نبود، قیمت برنج در بازار حتما کنترل می‌شد و با افزایش عرضه این محصول در بازار و استفاده برخی افراد از برنج خارجی، قیمت برنج داخلی هم متعادل می شد .

    فاصله قیمت تولیدکننده و عرضه کننده برنج زیاد است

    در ادامه برنامه شایق رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج با بیان اینکه مصرف سرانه ۴۰ کیلو برنج صحیح نیست گفت: مصرف سرانه ۳۶ کیلو است بنابراین نیاز کشور به برنج سالانه ۳ میلیون تن برآورد می شود .

    او ادامه داد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی نسبت به سال گذشته ۲۰۰ هزار تومان کسری داریم در واقع کل نیاز به برنج وارداتی ۷۵۰ هزار تن برآورد می شود که تاکنون ۶۵۰ هزار تن وارد شده و با ورود ۱۰۰ هزار تن دیگر نیاز کشور تامین خواهد شد.

    شایق بیان کرد: تا وقتی که قانون ممنوعیت واردات وجود دارد باید از آن تبعیت کنیم.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج در خصوص قیمت این کالا در بازار گفت: قیمت برنج متاسفانه به دلیل نبود نظارت دقیق سازمان های نظارتی تفاوت زیاد بین تولید و عرضه دارد.

    او ادامه داد: قیمت برنج تولیدکننده حدود ۴۴ هزار تومان است که قیمت برای مصرف کننده حدود ۵۰ هزار تومان می شود و اعلام اینکه  برنج به قیمت ۶۰ هزار تومان رسیده درست نیست.

    افزایش قیمت برنج کمتر از افزایش هزینه تولید بوده است

    در ادامه برنامه زارع، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت : امسال هزینه تولید برنج حدود ۶۹ درصد رشد داشته در حالی که افزایش قیمت برنج حدود ۵۷ درصد بوده است.

    زارع افز.د: امسال افزایش قیمت برنج در عمده فروشی از افزایش هزینه تولید کمتر بوده است.

    او ادامه داد: هم اکنون قیمت برنج درجه یک ایرانی در میادین شهرداری ۴۷ هزار تومان و در مراکز شهر ۵۲ هزار تومان است.

    ان مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به هزینه های تولید، قیمت عمده فروشی برنج در حال حاضر منطقی است و باید فاصله قیمتی بین بخش تولید و عرضه را کم کنیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *