×
×

افزایش احتمال قاچاق شیرخشک به کشورهای همجوار!

  • کد نوشته: 3089
  • ۱۳ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، «ایران» در ادامه نوشت: افزایش ناگهانی و جهش شدید قیمت این دو محصول که امکان حذف آنها به هیچ عنوان از سبد خانواده‌های دارای کودک زیر دوسال وجود ندارد، سبب نگرانی شده و گاهی برخی نمی‌توانند از عهده پرداخت هزینه‌های مستمر شیرخشک و پوشک برآیند. البته افزایش قیمت، در خصوص پوشک، محسوس‌تر […]

  • به گزارش ایسنا، «ایران» در ادامه نوشت: افزایش ناگهانی و جهش شدید قیمت این دو محصول که امکان حذف آنها به هیچ عنوان از سبد خانواده‌های دارای کودک زیر دوسال وجود ندارد، سبب نگرانی شده و گاهی برخی نمی‌توانند از عهده پرداخت هزینه‌های مستمر شیرخشک و پوشک برآیند. البته افزایش قیمت، در خصوص پوشک، محسوس‌تر است. در زمینه مصرف پوشک بزرگسال هم برخی مراکز با مشکل روبه‌رو هستند، در حالی که طیف وسیعی از بزرگسالان میانسال مصرف کننده این محصول هستند، کمبود و گرانی آن سبب نگرانی بیش از پیش خانواده‌ها شده است.

    سخنگوی سازمان غذا و دارو در این‌باره می‌گوید: بجز یکی دو برند خاص در حال حاضر مشکلی در عرضه شیرخشک نداریم، واردات طبق روال گذشته انجام شده و به اندازه کافی این محصول در گمرک وجود دارد.

    کیانوش جهانپور ادامه می‌دهد: برخی از والدین به دلیل تمایل شخصی یا در برخی موارد سازگاری نداشتن کودک با شیرخشک‌های عادی از شیرخشک‌هایی با برندهای خاص استفاده می‌کنند، در زمینه این شیرخشک‌ها و انواع رژیمی و متابولیک این محصول تا مصرف ۳ ماه ذخیره داریم و فعلاً مشکل نگران‌کننده‌ای وجود ندارد، در عین حال به‌صورت مقطعی در آینده تنها در شبکه توزیع، احتمال دارد مشکل به وجود آید، البته یکی از برندهای خاص شیرخشک که در بازار کم شده بود دیروز ترخیص شد و بزودی هم وارد بازار خواهد شد.

    آیا شیرخشک سهمیه‌بندی می‌شود؟

    او با تأکید بر اینکه با توجه به خریدهایی که انجام‌ شده عرضه این محصول بهداشتی با کمترین مشکل مواجه می‌شود، می‌گوید: در زمینه سهمیه‌بندی شیرخشک خوب است بدانید که شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک ویژه بیماری‌های خاص از گذشته سهمیه‌بندی بود، این دسته از شیرخشک‌های سهمیه‌ای در داروخانه‌ها مانند گذشته عرضه می‌شوند، در زمینه سایر شیرخشک‌ها هم چون این محصول از ارز یارانه‌ای تغذیه می‌شود، در این بازه زمانی ممکن است دچار قاچاق معکوس شود. قاچاق معکوس به این معنا است که شیرخشک به بازار کشورهای همجوار قاچاق شود که با توجه به ارز یارانه‌ای دولتی، این روزها این احتمال شدت پیدا کرده است.

    جهانپور در ادامه می‌افزاید: آنچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این است که سامانه توزیع و نظارت باید کامل شود، چنانچه مجبور به سهمیه‌بندی شیرخشک شویم تنها هدفی که مدنظر است، رسیدن محصول به دست مصرف کننده واقعی است.

    سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تغییر قیمت شیرخشک می‌گوید که تا این لحظه افزایش قیمت نداشتیم و تنها دغدغه ما ساماندهی بازار و رصد ذخیره توزیع است تا شیرخشک قطعاً به دست مصرف کننده برسد. در زمینه شیرخشک‌های متابولیک هم که برای بیماران خاص تجویز می‌شود سامانه‌ای وجود دارد که به‌صورت سیستمی و منظم، بدون هیچ مشکل خاصی این محصول در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

    پوشک، کالایی لاکچری!

    نزدیک به صد درصد خانواده‌هایی که کودک زیر دو سال دارند از قیمت‌های این محصول که مصرف روزانه آن اجتناب ناپذیر است، شکایت دارند. به گفته یک مادر که کودکی یک ساله دارد، یکی از معمولی‌ترین برندهای پوشک بچه که بسته‌ای ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شد این روزها باید ۹۵ هزار تومان خریداری شود، خانواده دیگری که دو فرزند با فاصله سنی کم دارند و باید هر دو از پوشک استفاده کنند نیز، از ۴ برابر شدن قیمت برندی که مصرف می‌کنند خبر می‌دهند. هر دو کودک این خانواده به پوشک‌های عادی آلرژی دارند و باید از پوشک‌هایی با برند خارجی خاصی برای آنها استفاده شود. این برند تا قبل از گرانی نرخ دلار با ۳۵ هزار تومان خریداری می‌شد ولی در روزهای اخیر در برخی مناطق بسته‌ای ۱۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. هر کودک در طول هفته معمولاً دو بسته پوشک مصرف می‌کند. علاوه بر موارد یاد شده خانواده‌هایی که افراد میانسالی دارند که پوشک مصرف می‌کنند از بالا رفتن قیمت‌ها و حتی کمبود محصول در داروخانه‌های سطح شهر و برخی بیمارستان‌ها شکایت دارند. به عنوان مثال خانواده مرد میانسالی که در بیمارستان بستری شده بود از کمبود این محصول خبر داد، دختر زنی ۸۰ ساله هم که به دلیل شهادت دو فرزندش دچار بیماری آلزایمر شده و به مدت ۴ سال است که از پوشک استفاده می‌کند این روزها برای خرید این کالای بهداشتی ضروری با مشکلات جدی مواجه شده است.

    جهانپور با بیان این نکته که رسیدگی به مشکلات کالاهای بهداشتی و پوشک به حوزه سازمان غذا و دارو مربوط نمی‌شود، می‌گوید: به دلیل اهمیت موضوع به این مسأله ورود کردیم و نشستی با اعضای سندیکای تولیدکنندگان و واردکنندگان این اقلام برگزار کردیم.

    سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌افزاید: تولیدکننده‌ها در نشست اخیر با اشاره به رضایت مصرف کننده‌ها از محصولات داخلی، قول مساعد دادند که تولید و توزیع این اقلام را به اندازه نیاز تضمین کنند تا بازار با کمبودی در خصوص این محصول مواجه نشود. او اظهار امیدواری کرد که با حمایت تولیدکنندگان مشکلات این حوزه به سرعت حل می‌شود.

    سخنگوی وزارت بهداشت هم در نشست خبری با اصحاب رسانه در زمینه گران شدن قیمت پوشک می‌گوید: ما آمادگی داریم که در قالب تفاهمنامه‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد به حل مشکلات تأمین مواد اولیه پوشک کمک کنیم.

    ایرج حریرچی افزود: به دلیل نداشتن مسئولیت در این حوزه نمی‌توانیم وارد حیطه تولید و توزیع پوشک شویم ولی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

    نگرانی کمبود و گرانی پوشک در شهرستان‌ها

    بیشترین نگرانی ما در کمبود و گرانی پوشک در ارتباط با افرادی است که ضایعه نخاعی دارند.

    این دغدغه معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی است. امیر حجت نوروزی با اشاره به افزایش دوبرابری پوشک طی هفته اخیر می‌گوید: پیش از این تأمین پوشک برای افراد تحت پوشش به عهده بهزیستی بود، ولی از سال ۹۷ به هر مددجو ماهانه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برای تهیه پوشک هزینه پرداخت می‌شود که با قیمت هر بسته، امروز، ۹۳ هزار تومان، پاسخگوی نیاز بیماران ضایعه نخاعی نیست.

    او تعداد این بیماران را ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در سطح استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این شرایط بنا داریم از محل مشارکت‌های مردمی مبلغی را برای خرید پوشک اختصاص دهیم و در مرحله اول به کسانی که نیاز بیشتری دارند توزیع کنیم.

    نوروزی در رابطه با کودکان و زنان معلول نیز متذکر می‌شود: این مددجویان بیشتر توسط مراکز بخش خصوصی حمایت می‌شوند و در جلسه‌ای که امروز (دوشنبه) به همین منظور تشکیل شد مجوز برای خرید پوشک و تحویل به افرادی که نیازمندتر هستند صادر شده است.

    او می‌افزاید: آخرین خبرهای رسیده از مراکز خصوصی که مددجویان معلول را تحت پوشش دارند، مشکل خرید با توجه به دوبرابر شدن قیمت نسبت به روزهای گذشته است. معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی تصریح می‌کند: امیدواریم این کمبود و بالا رفتن قیمت مقطعی باشد در غیر این صورت مددجو با هزینه ۱۰۰ هزار تومان قادر به تأمین نیاز حتی یک هفته خود نیست.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *