×
×

افزایش جهانی قیمت مواد غذایی رکورد شکست

  • کد نوشته: 477889
  • ۱۴ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در فوریه ۱۴۰.۷ واحد در مقایسه با ۱۳۵.۴ واحد در ژانویه بود. شاخص ژانویه پیش از این ۱۳۵.۷ واحد اعلام شده بود […]

    افزایش جهانی قیمت مواد غذایی رکورد شکست
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در فوریه ۱۴۰.۷ واحد در مقایسه با ۱۳۵.۴ واحد در ژانویه بود. شاخص ژانویه پیش از این ۱۳۵.۷ واحد اعلام شده بود که مورد بازبینی قرار گرفت.

    قیمتهای بالاتر مواد غذایی به افزایش نرخ تورم همزمان با احیای اقتصادهای جهان از بحران پاندمی ویروس کرونا دامن زده اند و فائو هشدار داد قیمتهای بالاتر، جمعیت فقیرتر در کشورهای وابسته به واردات را در معرض خطر قرار می دهد.

    آپالی گالکتی آراتچیلاگ، اقتصاددان فائو گفت: نگرانیها نسبت به وضعیت محصولات و موجود بودن صادرات، تنها بخشی از توضیح افزایش قیمتهای جهانی مواد غذایی هستند. عامل بزرگتر تورم قیمت مواد غذایی خارج از تولید غذا قرار دارد و مربوط به بخشهای انرژی، کود و خوراک دام است. همه این موارد حاشیه سود تولیدکنندگان مواد غذایی را کاهش داده اند و آنها را از سرمایه گذاری و توسعه تولید دلسرد می کنند.

    آمار فوریه پیش از حمله روسیه به اوکراین تهیه شده بود. نگرانیها نسبت به تنشها در منطقه دریای سیاه حتی پیش از شعله ور شدن جنگ، روی بازارهای کشاورزی سایه افکنده بود اما تحلیلگران هشدار دادند جنگ طولانی تاثیر بزرگی روی صادرات غلات از این منطقه خواهد داشت.

    فائو اعلام کرد شاخص روغنهای گیاهی در فوریه بر مبنای ماه به ماه ۸.۵ درصد رشد کرد که تحت تاثیر افزایش قیمت روغن پالم، سویا و آفتابگردان بود. اوکراین و روسیه در ۸۰ درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان سهم دارد.

    شاخص قیمت غلات بر مبنای ماهانه سه درصد رشد کرد که تحت تاثیر افزایش ۵.۱ درصدی قیمت ذرت و افزایش ۲.۱ درصدی قیمت گندم بود که منعکس کننده ابهامات درباره جریان عرضه از بنادر دریای سیاه بود.

    شاخص قیمت لبنیات فائو ۶.۴ درصد افزایش یافت که ششمین رشد ماهانه متوالی بود. قیمت گوشت در فوریه ۱.۱ درصد رشد کرد. در مقابل، شکر تنها شاخصی بود که کاهش نشان داد و ۱.۹ درصد نسبت به ژانویه کاهش داشت که تحت تاثیر چشم انداز تولید مطلوب در کشورهای هند و تایلند روی داد.

    فائو نخستین پیش بینی خود برای تولید غلات در سال ۲۰۲۲ را منتشر و اعلام کرد تولید جهانی گندم از ۷۷۵.۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۷۹۰ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد که تا حدودی به دلیل امید برای بازدهی بالا و کاشت گسترده در کانادا، آمریکا و آسیاست. با این حال فائو هشدار داد پیش بینیهایش تاثیر احتمالی جنگ میان روسیه و اوکراین را به حساب نیاورده است.

    فائو پیش بینی کرد تولید ذرت در آرژانتین و برزیل در سال ۲۰۲۲ بالاتر از میانگین خواهد بود به خصوص در برزیل که پیش بینی شده است محصول ذرت به رکورد ۱۱۲ میلیون تن می رسد.

    بر اساس گزارش رویترز، فائو پیش بینی کرد نرخ استفاده از غلات جهان در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به میزان ۱.۵ درصد بالاتر از سطح فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ خواهد بود و به ۲.۸۰۲ میلیارد تن می رسد. برآورد فائو از میزان ذخایر غلات جهان تا پایان فصول در سال ۲۰۲۲، در ۸۳۶ میلیون تن قرار گرفت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *