×
×

افزایش شدید قیمت جهانی گندم و هشدار به مسئولان داخل

  • کد نوشته: 471855
  • ۲۸ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، قیمت جهانی گندم در یک سال گذشته مرتب در حال افزایش است. به طوری که بر اساس آمار بلومبرگ ۱۱۴ دلار در هر بوشل تنها در یکسال اخیر افزایش یافته است. قیمت این محصول اساسی تنها در یک ماه گذشته ۴۰ دلار رشد داشته است.قیمت گندم امروز […]

    افزایش شدید قیمت جهانی گندم و هشدار به مسئولان داخل
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، قیمت جهانی گندم در یک سال گذشته مرتب در حال افزایش است. به طوری که بر اساس آمار بلومبرگ ۱۱۴ دلار در هر بوشل تنها در یکسال اخیر افزایش یافته است. قیمت این محصول اساسی تنها در یک ماه گذشته ۴۰ دلار رشد داشته است.قیمت گندم امروز نیز با ۶ دلار افزایش مواجه شد و هر بوشل به قیمت ۷۴۲ دلار معامله شد.

    افزایش قیمت محصولات اساسی چند سالی است که روند افزایشی در بازار پیدا کرده و کارشناسان فائو هشدار می‌دهند که دوران غذای ارزان به سر آمده و کشورها باید خود را به خرید غذای گران آماده کنند.

    بر اساس اعلام فائو، عواملی که قیمت محصولات کشاورزی و اصولا مواد غذایی مصرفی مردم را افزایش می‌دهد، محدود بودن منابع آب و خاک برای کشاورزی در جهان است که روز به روز هم کمتر می‌شود.

    به گفته این نهاد بین‌المللی طی ۴۰ سال آینده تنها بخش تحقیقات می‌تواند امنیت غذایی دنیا را تامین کند.

    فائو تصریح کرده است که در ۴۰ سال آینده ۹۰ درصد امنیت غذایی جهان وابسته به بخش تحقیقات و تنها ۱۰ درصد مربوط به توسعه افقی بخش کشاورزی خواهد شد.

    دلایل دیگر برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی؛ تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و شیوع بیماری‌های ناشناخته از جمله کرونا است. تغییرات آب و هوایی در چند سال گذشته محدودیت‌های زیادی برای تولید ایجاد کرده، گرم شدن کره زمین از یک سو، ظرفیت بالفعل تولید را کاهش داده، از سوی دیگر با آب کردن یخ‌های قطبی سطح کشت را کاهش داده است.

    سازمان خواروبار جهانی در گزارشی تاکید کرده هرچه دمای کره زمین بالاتر رود، عملکرد بالقوه و بالفعل بذور کشاورزی کاهش می‌یابد.

    *کرونا قیمت محصولات جهانی را افزایش داد

    شیوع کرونا هم مزید علت شده و مبادلات کشورها را بسیار محدود کرده و پروتکل‌های بهداشتی که بر این مبادلات حاکم است، روند جریان صادرات و واردات را کندتر کرده است.

    در شرایط فعلی هم که وضعیت کرونا آرام تر شده و فعالیت‌های اقتصادی تشدید شده است، تقاضا برای محصولات آنها را گران کرده است.

    اما نکته مهم‌تر اینکه سیاست کشورها بر این است که صادرات محصولات اساسی را محدودتر کنند، به طوری که پوتین رئیس جمهور روسیه در زمان برداشت گندم در چند ماه گذشته اعلام کرد عوارض صادراتی این محصول دو برابر شود و از این طریق توجه خود را بیشتر به تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی متمرکز کرد.

    این سیاست در اکثر کشورها اعمال می‌شود و کشورها تلاش می‌کنند محصولات استراتژیک را در داخل تولید کنند و هر آنچه دارند را در انبارها ذخیره کنند.

    در چنین شرایطی کشور ما که خودکفایی گندم را در کارنامه خود دارد، طی دو سه سال اخیر به واردکننده عمده گندم تبدیل شده است. امسال ۶ میلیون تن کسری وجود دارد که باید وارد کند.

    کارشناسان می‌گویند، اگر دولت سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم را مناسب تعیین می‌کرد، تولید امسال کافی می‌شد. بنابراین دولت به جای اینکه یارانه به جیب کشاورز خارجی بریزد، می‌تواند با حمایت تولید داخل مانع از خروج ارز شده و ضریب امنیت غذایی را ارتقا د هد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *