×
×

افزایش نرخ صادرات گوجه مشمول عوارض می‌شود

  • کد نوشته: 6353
  • ۶ آذر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  •  به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار به واسطه حضور بیش از ۱۴ وزارتخانه در دستگاه‌های اجرایی در تصمیماتش فرادستگاهی، ولی در بُعد تنظیم بازار بخش تأمین کالاست که باید توجه کنیم از ابتدای سال همان طور که […]

  •  به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار به واسطه حضور بیش از ۱۴ وزارتخانه در دستگاه‌های اجرایی در تصمیماتش فرادستگاهی، ولی در بُعد تنظیم بازار بخش تأمین کالاست که باید توجه کنیم از ابتدای سال همان طور که تا الان می‌بینید در سطح عرضه در بخش روغن، برنج و شکر و کالا‌های اساسی دیگر کمبودی نیست.

    او ادامه داد: زیرا به اندازه کافی در اقلام اساسی واردات و تولید کرده ایم؛ بیش از ۱۰ میلیون تن کالا در انبارهایمان وجود دارد که پس از تأمین هیچ مشکلی نداریم، در بخش حلقه‌های توزیع ستاد تنظیم بازار هم امروز تأکید کردند که ستاد پخش و تولید و  بنکداران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که طی این هفته جلسات مستمری با آ‌ن‌ها داشتیم به اندازه کافی کالا در شبکه ها وجود دارد.
    کلامی گفت: بررسی‌هایی که ما در سطح بازار داشتیم هیچ کمبودی در هیچ کالایی وجود ندارد و کالا حتی با تخفیف عرضه می‌شود.در  لوازم خانگی هم مطرح شد که در بخش تولیدات بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد تولید داشیم.

    او ادامه داد: اکثر توزیع کنندگان صحبت از رکود خرید داشتند در حالی که  در هیچ کالایی کمبودی نداریم و توانستیم حلقه توزیع را به شکلی مدیریت کنیم.

    این مقام مسئول تاکید کرد: در بُعد نظارت مجدد در جلسه تأکید کردم که حتی اگر از دوره نهادینه شدن اصلاح قیمت بنزین در بازار بگذرد ما حداقل تا پایان ماه مبارک رمضان تشدید نظارت را ادامه می‌دهیم. همان طور که جلسات تنظیم بازار هم هر ۲ هفته یک بار بود از امروز هفته‌ای یک بار برگزار می‌شود.

    کلامی بیان کرد: در بخش معیشتی در حال حاضر بهترین برنج ۱۱۲۱ را که حدود ۵۰ هزار تن از محل ذخایرمان با نرخ ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به شبکه‌های توزیع عرضه کردیم که  مردم می‌توانند به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه و آن را تهیه کنند.

    توزیع ۵ تا ۷ هزار تن گوشت قرمز منجمد گوساله در شبکه توزیع /۳۰ هزار تن شکر با نرخ مصوب به بازار تزریق شد

    سخنگوی ستاد تنطیم بازار بیان کرد: مقرر کردیم حدود ۵ تا ۷ هزار تن گوشت قرمز منجمد گوساله وارداتی از محل ذخایر را در اختیار شبکه های توزیع قرار دهند. همچنین مقرر شد، وزارت کشور روز گذشته فهرست ۴۵۰ هزار تا از راننده‌ها و افرادی که مشمول نرخ بنزین شدند را در اختیار ما قرار دهند که به صورت سهمی در اختیارشان قرار دهیم.

    او بیان کرد: نرخ تحویل گوشت قرمز به آن‌ها به قیمت ۴۰ هزار تومان است، ولی علاوه بر آن کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و کارگری، کارمندی هم اگر تقاضای کتبی بدهند آمادگی داریم برای آن بخش هم عرضه کنیم.

    سخنگوی ستاد تنظیم بازار توضیح داد: علاوه بر آن ۳۰ هزار تن روغن خام که از محل ذخایر در اختیار کارخانجات راغب مشارکت در این طرح قرار دادیم تا با ۱۵ درصد تخفیف عرضه کنند.

    کلامی بیان کرد: شکر هم به اندازه کافی در بازار هست، اما باز هم مجدد ابلاغ کردیم ۳۰ هزار تن شکر با نرخ مصوب از محل موجودی وارداتی‌ با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ در اختیار شبکه‌ها قرار بگیرد تا همان طور که به پایان سال هم نزدیک می‌شویم افزایش مصارف ناشی از این کالا را پوشش دهیم؛ بنابراین آن چیزی که به طور کلی می‌توانیم بگوییم در بخش تنظیم بازار کالا با فراوانی بالا و نظارت لازم در حال کنترل است.   این مقام مسئول ادامه داد: کالا‌ها از بُعد ذخیره سازی زیر نظر وزارت کشور هستند ما هم کالایی که بدون اجازه امکان ذخیره سازی آن وجود ندارد مانند تخم مرغ همان طور که می‌دانید تاریخ انقضای آن یک ماه است را نداریم. قطعا ضرر و زیان هنگفتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

    کلامی ادامه داد: در مورد گوجه فرنگی نمی‌شود گوجه فرنگی را به صورت سردخانه‌ای ذخیره کرد حتما باید فرآوری شود و به صورت رب درآوریم تا قابل نگهداری شود؛ بنابراین ما تکلیف ذخیره سازی آن را نداریم از بُعد فنی قابل نگهداری نیست، ولی اینکه چرا برای کالایی مثل گوجه این اتفاق می‌افتد این است.

    سخنگوی ستاد تنظیم بازار بیان کرد: فاصله‌ای که بین عرضه قبلی و عرضه بعدی می‌افتد باعث می‌شود که قابلیت ذخیره سازی را نداشته باشیم. نکته‌ای که وجود دارد از بحث مدیریتی این است که دقت کنیم کسانی که دست به احتکار این کالا‌ها و گران فروشی آن می‌زنند، چون بازار آن به شدت رقابتی است.   کلامی تاکید کرد: این روزها گوجه بوشهر و عسلویه برداشت شده و امروز در جلسه اعلام کردند تا ۲۰ این ماه قیمت تعدیل می‌شود علاوه بر آن اگر ما بعد از ۲۰ ام متوجه شدیم که قیمت صادرات گوجه روند افزایشی را طی می‌کند قطعا برای صادرات‌ آن هم عوارضی را در نظر می‌گیریم.

    کلامی گفت: در بخش تخم مرغ هم در نیمه اول سال به دلیل گرما مصارفمان کاهش پیدا می‌کند، ولی در نیمه دوم سال به دلیل سرما و باز شدن مدارس و استفاده از کیک و کلوچه که ماده اصلی آن تخم مرغ است مصارف آن بالا می‌رود.

    او بیان کرد: نکته‌ای که وجود دارد درحال حاضر علاوه بر افزایش صادرات، کاهش تولید نداریم،  نرخ مصرف کننده هر کیلو تخم مرغ ۸ هزار تومان است یعنی هر شانه تخم مرغ ۲ کیلویی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان نرخ آن است.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *