×
×

افزایش ۱۵۰ درصدی هسته‌های بذری گندم و جو دیم

  • کد نوشته: 477485
  • ۱۸ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، این مطلب را رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم اعلام کرد و افزود: تولید هسته‌های بذری محصولات زراعی نقش پایه و زیربنایی در تحقق اهداف طرح جهش تولید دارد. خشنود علیزاده اظهار داشت: در برنامه جهش تولید در دیم‌زارها، تولید بذر پرورشی ۱ گندم و جو، هر یک […]

    افزایش ۱۵۰ درصدی هسته‌های بذری گندم و جو دیم
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، این مطلب را رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم اعلام کرد و افزود: تولید هسته‌های بذری محصولات زراعی نقش پایه و زیربنایی در تحقق اهداف طرح جهش تولید دارد.

    خشنود علیزاده اظهار داشت: در برنامه جهش تولید در دیم‌زارها، تولید بذر پرورشی ۱ گندم و جو، هر یک ۱۵۰ درصد افزایش داشته و در مورد گندم تولید از متوسط ۴۰ تن به حدود ۱۰۰ رسیده است.

    وی تصریح کرد: طی پنج سال اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها برای پوشش سطوح پیش‌بینی شده، مطابق یک برنامه مدون، بذور محصولات غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای در طبقات بذری پرورشی ۱، پرورشی ۲ و پرورشی ۳ افزایش می‌یابد و مطابق آن، طبقات مادری و گواهی شده باید تولید شود.

    علیزاده افزود: طبقات بذری پرورشی ۱، پرورشی ۲ و پرورشی ۳ زیر نظر مستقیم موسسه تحقیقات کشاورزی دیم و طبقات مادری و گواهی شده با کمک بخش خصوصی و بخش اجرا به تولید می‌رسد.

    وی با بیان اینکه با حمایت معاونت زراعت، یک برنامه مدون برای تولید بذر وجود دارد، گفت: با تصویب طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور، پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ه) و همگرایی و اهتمام ملی در بخش اجرا و تحقیقات، تولید بذر را جدی‌تر و منسجم‌تر دنبال می‌کنیم.

    رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم اعلام کرد: طبق برآوردهای این موسسه، روند تولید هسته‌های بذری منطبق با اهداف طرح افزایش تولید در دیم‌زارها است.

    وی اذعان داشت: علاوه بر تولید هسته‌های بذری، پشتیبانی فنی هم بر عهده این موسسه است، زیرا این بذور و ارقام، زمانی منجر به افزایش عملکرد و بهره‌وری می‌شوند که همراه با بسته‌های زراعی و دستورالعمل‌های فنی مورد استفاده قرار بگیرند.

    علیزاده افزود: این دستورالعمل‌ها به تفکیک برای غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای و بر اساس آخرین یافته‌های علمی بروزرسانی و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.

    وی گفت: برای کشت و داشت این بذور، برنامه‌های ترویجی و مزارع الگویی نیز تدوین کرده‌ایم که با کمک بخش اجرا به کشاورزان و کارشناسان ارایه می‌شود.

    رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم اضافه کرد: در این راستا، ۳۰۰ پیامک کوتاه ترویجی آماده شده که برای انتشار و اطلاع‌رسانی در اختیار معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار داده‌ایم.

    وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های مجازی اظهار داشت: عبارت‌ها و توصیه‌های کوتاه ترویجی برای کاشت و داشت بذور در دیم‌زارها از طریق شبکه‌های اجتماعی فعال در استان‌های دیم خیز با کمک همکاران در اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها به بهره برداران ارسال می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *