×
×

افزایش ۲۵۰ تومانی نرخ مرغ در بازار/ قیمت هر کیلو مرغ به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید کمبود عرضه

  • کد نوشته: 5698
  • ۴ مهر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. او […]

  • برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

    او ازدیاد تقاضا در برابر کاهش عرضه را دلیل اصلی نوسان ۲۵۰ تومانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: در سال‌های گذشته در هفته اول مهر قیمت مرغ به سبب کاهش تقاضا افت چشمگیری داشت در حالی که امسال به سبب ازدیاد تقاضا و کاهش عرضه قیمت با نوساناتی در بازار روبرو شده است.

    چهارآیین بیان کرد: تا پایان شهریور مرغداران به سبب افت شدید قیمت اقدام به عرضه مرغ با وزن ۲ کیلو تا ۲ کیلو و ۱۰۰ گرم در بازار کردند و هم اکنون تعادل عرضه و افت جوجه ریزی در ۴۵ روز گذشته نوساناتی را در بازار به همراه داشته است.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا و تعدیل مجری مرغ‌های در حال پرورش پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ در روز‌های آتی در دامنه ۹ هزار و ۲۰۰ تا ۹ هزار و ۲۵۰ تومان باقی بماند.

    او از افزایش ۱۵۰ تومانی قیمت جوجه یک روزه در بازار خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر قطعه جوجه یک روزه یک هزار و ۸۰۰ تومان است که با نرخ مصوب خود فاصله معناداری دارد به طوری که مرغداران در فروش هر قطعه جوجه یک روزه ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان متضرر هستند.

    چهارآیین ادامه داد: در چند ماه گذشته تولیدکنندگان به طور متوسط ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اختلاف قیمت تمام شده با نرخ فروش متضرر شدند و هم اکنون با افزایش جزئی قیمت زیان ماهانه تولید کنندگان از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان تقلیل یافته است.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی و افزایش گوشت مرغ را دلیل اصلی روند صعودی قیمت جوجه یک روزه در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به ایجاد انگیزه تولید کنندگان برای جوجه ریزی پیش بینی می‌شود که تا پایان هفته متوسط قیمت هر قطعه جوجه به ۲ تا ۲ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار برسد.

    او قیمت مرغ در ایام اربعین را پیش بینی کرد و ادامه داد: با توجه به آن که قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضاست از این رو پیش بینی می‌شود قیمت مرغ در ایام اربعین نوسان چندانی نداشته باشد.

    چهارآیین درباره آخرین وضعیت بازارا نهاده‌های دامی افزود: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۷۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که با نرخ مصوب دولتی خود تنها ۱۳ درصد اختلاف دارد.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به تعداد معدود وارد کنندگان نهاده‌های دامی و اختلاف قیمت ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب دولتی انتظار می‌رود که مسئولان دولتی در این بازار انحصاری ورود کنند تا وارد کنندگان نتوانند اقدام به عرضه با نرخ‌های دلخواه در بازار کنند که متأسفانه مسئولان دولتی در بازار انحصاری نهاده‌های دامی ورود نمی‌کنند، اما در بازار مرغ با وجود ماهانه حداقل ۳ هزار مرغ دار که کاملا رقابتی دخالت دارند.

    او در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ گفت: با توجه به دریافت عوارض صادراتی بالا به ازای هر کیلو مرغ صادر کننده‌های آن رغبتی به این امر ندارند در حالی که از مسئولان ذیربط برای تعادل قیمت و جلوگیری از زیان مرغداران انتظار داریم که حداکثر عوارض صادراتی به ازای هر کیلو مرغ را یک هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کنند در غیر این صورت تعرفه بالا صادرات بر قاچاق مرغ به بازار‌های هدف دامن می‌زند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری :دام طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *