×
×

افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج در سال جاری/ تولید یک میلیون شلتوک در استان‌های غیر شمالی

  • کد نوشته: 479785
  • ۸ مرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • مجری طرح برنج وزارت کشاورزی میزان تولید برنج در سال جاری را فراتر از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن دانست و افزود: این حجم تولید نسبت به میانگین سال‌های تولید نرمال حدود ۲۰ درصد افزایش تولید دارد و نسبت به سال گذشته که میزان تولید کمتر از نرمال بوده است حدود ۳۰ درصد افزایش […]

    افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج در سال جاری/ تولید یک میلیون شلتوک در استان‌های غیر شمالی
  • مجری طرح برنج وزارت کشاورزی میزان تولید برنج در سال جاری را فراتر از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن دانست و افزود: این حجم تولید نسبت به میانگین سال‌های تولید نرمال حدود ۲۰ درصد افزایش تولید دارد و نسبت به سال گذشته که میزان تولید کمتر از نرمال بوده است حدود ۳۰ درصد افزایش تولید دارد.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، شایگان ادیبی با اشاره به میزان تولید برنج در سال زراعی ۱۴۰۱، گفت: کشت قراردادی برنج، برای نخستین بار در سال جاری از سوی وزارت کشاورزی در ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان‌های شمالی کشور ابلاغ شد.

    این مقام مسئول از استقبال شالیکاران شمال کشور از کشت قراردادی خبر داد و افزود: ۴۶ هزار هکتار از اراضی شالی شمال کشور تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.

    وی هدف از این طرح را افزایش بهره‌وری، تکمیل زنجیره ارزش، تامین نهاده‌های مورد نیاز کشت برنج، کم کردن فاصله قیمت برنج در بازار و تامین بخشی از ذخایر استراتژیک کشور از محل تولید داخلی، عنوان کرد و افزود: وزارت کشاورزی علاوه بر در اختیار قرار دادن نهاده‌‌ها به کشاورزان توصیه‌های لازم برای افزایش تولید را به آنها ارائه داد از این‌رو این طرح با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی در استان‌ها شمالی اجرا شد.

     مجری طرح برنج وزارت کشاورزی در پاسخ به این پرسش که خشکسالی در سال جاری باعث شد تولید برنج در برخی از استان‌ها از جمله خوزستان متوقف شود آیا این مسئله تاثیری در میزان تولید برنج در کشور گذاشته است؟ گفت: کشت برنج و برنامه‌ریزی تولید برنج را در ۳ استان شمالی کشور دنبال کردیم. کشت اول برنج در ۳ استان شمالی کشور در سطح ۵۰۰ هزار هکتار صورت گرفت و کشت مجدد ۵۰ هزار هکتاری که در مازندران اتفاق خواهد افتاد با در نظر گرفتن این حجم کشت برنج در استان‌های شمالی را به ۵۵۰ هزار هکتار خواهیم رساند.

    به گفته وی؛ برداشت مجدد برنج یا همان رتون نیز در ۹۰ هزار هکتار از اراضی شالی  استان‌های شمالی صورت خواهد گرفت.

    ادیبی با اشاره به سیاست‌های وزارت کشاورزی در اجرای کشت‌های جایگزین به‌جای برنج در سایر استان‌ها، تصریح کرد: کشت برنج در سطح ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی غیرشمالی صورت گرفته است و پیش‌بینی می شود حدود ۱ میلیون تن شلتوک در این استان‌ها تولید شود؛ امیدواریم کشاورزان در سال‌های آینده به کشت محصولات کم آب‌بر و استراتژیک مانند انواع گیاهان علوفه‌ای و روغنی که وزارت کشاورزی به آنها معرفی کرده است رو بیاورند.

    وی ادامه داد: شرایط مساعد آب‌وهوایی، پایش و مراقبت از مزارع، کاهش خسارت‌های ناشی از آفت و بیماری‌ها، مصرف متعادل انواع کودهای پایه، کشت قراردادی، افزایش درجه مکانیزاسیون مرحله کاشت و برداشت، مپ استقبال کشاورزان از توصیه فنی کارشناسان، افزایش میزان تولید برنج در سال جاری را در گستره شالیزاری کشور به خصوص در ۳ استان شمالی کشور به همراه آورد.

    این مقام مسئول میزان تولید برنج در سال جاری را فراتر از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن دانست و افزود: این حجم تولید نسبت به میانگین سال‌های تولید  نرمال حدود ۲۰ درصد افزایش تولید دارد و نسبت به سال گذشته که میزان تولید کمتر از نرمال بوده است حدود ۳۰ درصد افزایش تولید دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *