×
×

افزون بر ۷ هزار تُن عسل در اصفهان تولید شد

  • کد نوشته: 482174
  • ۳۰ فروردین ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از مهر، حامد صِدارت اظهار داشت: بر پایه آخرین سرشماری در مهر ماه ۱۴۰۱، استان اصفهان چهار هزار و ۸۸۲ زنبورستان و ۸۵۸ هزار و ۳۱۰ کُلنی زنبور عسل داشته که این آمار نسبت به گذشته دارای روند افزایشی است. وی ادامه داد: میزان تولید عسل استان اصفهان […]

    افزون بر ۷ هزار تُن عسل در اصفهان تولید شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از مهر، حامد صِدارت اظهار داشت: بر پایه آخرین سرشماری در مهر ماه ۱۴۰۱، استان اصفهان چهار هزار و ۸۸۲ زنبورستان و ۸۵۸ هزار و ۳۱۰ کُلنی زنبور عسل داشته که این آمار نسبت به گذشته دارای روند افزایشی است.

    وی ادامه داد: میزان تولید عسل استان اصفهان در سال گذشته طبق آخرین سرشماری هفت هزار و ۶۲۳ تُن بوده است که برای سال جاری نیز همین میزان تولید را پیش بینی می‌کنیم.

    مسئول واحد زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان همچنین وضعیت تولید سایر فرآورده‌های عسل مانند ژل رویال موم، بره موم و زهر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: سیاست‌گذاری کمیته زنبور عسل استان بر این است که زنبورداران را از تک محصولی خارج کرده و به استحصال سایر فرآورده‌های عسل تشویق کند اما چالشی که در استحصال این فرآورده‌ها وجود دارد فرآوری آنهاست که در برخی موارد با دپوی (انباشت) محصول و افت قیمت مواجه می‌شویم.

    صدارت با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۶۰ کیلوگرم سایر محصولات زنبور عسل شامل ژل رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر در زنبورستان‌های استان اصفهان استحصال شد، در خصوص کیفیت عسل تولیدی این استان ابراز داشت: با توجه به پوشش گیاهی مطلوب استان اصفهان و فعال بودن زنبورداران این خطه و مهاجرت به ۱۰ استان کشور، عسل اصفهان از کیفیت خوبی برخوردار است.

    وی، اصفهان را استانی پیشرو در صنعت زنبورداری کشور دانست و افزود: باید توجه داشت که زنبورداری یک شغل کوچ رو است و هر فردی می‌تواند بر اساس علاقه مندی به این شغل روی آورد و در استان اصفهان با توجه به ظرفیت تولید عسل، امکان توسعه این صنعت وجود دارد.

    با توجه به تنوع پوشش گیاهی استان اصفهان تولید عسل از گیاهان شهدزا مرتعی نظیر گون گز، گون زرد، زول، قنقال، کنگر و گاوپونه و همچنین گیاهان مزرعه‌ای نظیر یونجه، گشنیز، شوید، جعفری، آفتابگردان، ذرت نسبت به سایر گیاهان فراوانی بیشتری دارد.

    عسل خاصیت درمانی دارد و ژل رویال، سلول‌های فرسوده بدن را ترمیم می‌کند و موم عسل نیز در درمان بیماری‌هایی نظیر زخم معده مؤثر است. در مجموع عسل علاوه بر خاصیت درمانی، به عنوان پیشگیری از بیماری نیز به کار می‌رود.

    بیش از ۱۰ آزمایشگاه تشخیص فرآورده‌های زنبور عسل به صورت تخصصی و تجمیعی در شهر اصفهان فعال هستند و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز چهار تعاونی در شهرستان‌ها را به دستگاه تشخیص عسل طبیعی مجهز کرده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *