×
×

ایران جایگاه سوم تولید عسل در جهان را دارد/ وجود فرآورده‌های ارزآورتر از زعفران در عسل

  • کد نوشته: 4848
  • ۳۱ اردیبهشت ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در جشنواره روز جهانی زنبورعسل که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: ایران سالانه ۹۰ هزار تن عسل به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان تولید می‌کند و هزار تن هم به کشورهای دیگر صادر می‌کند. معاون امور دام وزارت جهاد […]

    ایران جایگاه سوم تولید عسل در جهان را دارد/ وجود فرآورده‌های ارزآورتر از زعفران در عسل
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در جشنواره روز جهانی زنبورعسل که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: ایران سالانه ۹۰ هزار تن عسل به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان تولید می‌کند و هزار تن هم به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

    معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در عین حال گفت: زنبور عسل فرآورده‌های دیگری غیر از عسل دارد که بسیار ارزشمند است و ما در بازارهای جهانی در این زمینه کاری نکرده‌ایم.

    وی با بیان اینکه هر یک کندو می‌تواند ژل رویال به ارزش ۳۵۵ دلار تولیدکند، گفت: این قیمت‌ها با ارزش‌تر از زعفران است و اگر ژل رویال تبدیل به مواد آرایشی و درمانی شود ارزش آن چند صد برابر خواهد شد.

    رضایی همچنین گفت: زهر زنبور عسل هم بسیار ارزشمند است و هر گرم آن ۸۰ دلار ارزش دارد و در بازارهای جهانی مبادلات آن در حد میلی‌گرم انجام می‌شود و متأسفانه کشور ما در این حوزه‌ها هیچ کاری نکرده است و بازارهای جهانی با برند سایر کشورها مانند آمریکا پر شده است.

    معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حوزه صنعت زنبور عسل بسیار برای کشور سودآور است، گفت: ارزش صادراتی آن می‌تواند با ارزش‌تر از بسیاری محصولات دیگر مانند زعفران باشد.

    وی همچنین گفت: ارزش ۹۰ درصد زنبور عسل به خاطر عملیات گرده‌افشانی است و ۱۰ درصد ارزش آن در تولید عسل و فرآورده‌های آن نهفته است به طوری که زنبور عسل در تولید یک سوم غذایی جهان نقش دارد.

    رضایی با اشاره به آخرین سرشماری سال ۹۷، گفت: در کشور ۸ میلیون و ۴۳۴ کلونی و ۸۵ هزار زنبورستان وجود دارد که ۱۳۸ هزار نفر به طور مستقیم در آن شاغل هستند.

    معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در کشور سالانه ۹۰ هزار تن عسل، ۱۴۶۰ تن موم، ۱۲۲ تن گرده و ۳.۴ تن ژل رویال تولید می‌شود.

    وی سرانه تولید عسل را ۱۱۱۰ گرم، سرانه مصرف عسل را ۱۰۷۹ گرم و میزان صادرات را هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش تولیدات عسل کشور ۳ هزار میلیارد تومان است.

    رضایی با بیان اینکه تولید عسل در کشور مصداق اقتصاد مقاومتی است، گفت: در این صنعت کمترین وابستگی و بیشترین ارزش افزوده وجود دارد.

    *تدوین سند توسعه زنبور عسل 

    معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی برای تولید عسل، گفت: سندی با ۷ محور تدوین شده و اجرای آن تا سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است در این سند به تضمین کیفیت محصولات، افزایش و بهره‌وری تولید، افزایش توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا، حفظ و تنوع ژنتیکی، بازارهای صادراتی، تحقیق، آموزش و ترویج، کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری صنعت تأکید شده است.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *