×
×

ایران دومین کشور بزرگ تولیدکننده شترمرغ در جهان است

  • کد نوشته: 4191
  • ۲ بهمن ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید از کشت و صنعت پرورش شتر مرغ معین در منطقه قرچک با بیان اینکه ایران دومین کشور تولید کننده شترمرغ در جهان است،‌ گفت: مزیت‌های فراوانی در تولید این پرنده در کشور وجود دارد. وی گفت: […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید از کشت و صنعت پرورش شتر مرغ معین در منطقه قرچک با بیان اینکه ایران دومین کشور تولید کننده شترمرغ در جهان است،‌ گفت: مزیت‌های فراوانی در تولید این پرنده در کشور وجود دارد.

    وی گفت: در کشور سالانه ۶ الی ۷ هزار قطعه مولد شترمرغ و ۱۱۰ هزار قطعه شترمرغ پرواری در مزارع مختلف تولید می‌شود که سالانه سه هزار تن گوشت قرمز در کشور از این طریق تولید می‌شود.

    به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گوشت شترمرغ برخلاف تفکر برخی به عنوان گوشت قرمز محسوب می‌شود و حتی لذیذتر از گوشت بره است. قرمزی که در این گوشت وجود دارد، به دلیل آهن بالای آن است و چربی سینه گوشت‌ها به راحتی قابل جداسازی است و در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

    رضایی در پاسخ به اینکه برنامه وزارت جهاد برای افزایش تولید این محصول در کشور چیست، گفت: به دلیل اینکه در کشور کمبود گوشت وجود دارد، پرورش شترمرغ می‌تواند زمینه بسیار مناسبی برای افزایش تولید گوشت و رسیدن به خودکفایی باشد.

    وی درباره مزیت‌های تولید این پرنده گفت: هر کدام از پرندگان مولد در سال ۴۰ پرنده تولید می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیر است و می‌تواند بازدهی تولید را افزایش دهد و همچنین قیمت گوشت آن مناسب و در محدوده کیلویی ۷۵۰ هزار تومان است.

    به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر همه استان‌های کشور به غیر از سه استان شمالی می‌توانند با استفاده از تسهیلات اقدام به پرورش شترمرغ کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

    رضایی گفت: تسهیلات اشتغال روستایی در همه روستاها از بانک‌های مختلف قابل پرداخت است و با بهره ۶ درصد در اختیار کشاورزان و پرورش دهندگان قرار می‌گیرد.

    وی گفت: بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۰ قرار است، میزان تولید کشور به ۲۰۰ هزار قطعه برسد.

    معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا به رغم مزیت‌های فراوان میزان تولید شترمرغ در کشور همچنان پایین است و سهم آن در تولید گوشت قرمز ناچیز است، گفت: اشکال از من سیاست‌گذار بوده که نتوانستیم تولید و پرورش این محصول را ترویج دهیم، وگرنه مزیت‌های فراوانی در پرورش این محصول وجود دارد.

    به گزارش فارس، بازدید امروز خبرنگاران به همراه معاون وزیر جهاد کشاورزی از صنعت پرورش شترمرغ معین منطقه قرچک واقع در قوت تپه کبیر انجام شد.

    این مزرعه کار خود را از سال ۷۷ شروع کرده و شترمرغ مولد تولید می‌کند، در حال حاضر ۲۶۰ شترمرغ مولد در این مزرعه نگهداری می‌شود که امکان افزایش آن، آن طور که مدیر این مزرعه می‌گوید تا ۴۵۰ قطعه وجود دارد.

    هر جوجه شترمرغ به قیمت ۴۲۰ هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رود با یک حساب سرانگشتی این مزرعه در سال ۲.۴ میلیارد تومان سود ناخالص دارد.

    علی‌محمدرضازاده مدیر این مزرعه به خبرنگار فارس گفت: بالا بودن قیمت نهاده‌ها هزینه تولید را افزایش داده و بنابراین سود خالص ما از این مزرعه به ۶۰۰ میلیون تومان در سال می‌رسد.

    این مزرعه که در مساحت ۱۵ هکتار احداث شده حدود ۲۰ کارگر مستقیم و ۱۵ کارگر غیرمستقیم در آن فعالیت می‌کنند.

    وی معتقد است که برای ترغیب مردم به پرورش شترمرغ باید قیمت تمام شده تولید پایین بیاید و دولت باید در این زمینه همکاری کند.

    رضازاده می‌گوید: این شغل پدری ماست و از کنار این شغل ۱۰ خانوار نان می‌برند و به همین دلیل ما ترجیح می‌دهیم، اگرچه سود مورد انتظار ما محقق نمی‌شود، اما این کار را ادامه دهیم.

    محصولات پرورش شترمرغ از قبیل چرم، گوشت و خود تخم مرغ در داخل کشور خواهان زیادی دارد و ظرفیت فراوانی هم در کشور برای پرورش این محصول هست.

    آنطور که مدیر این مزرعه می‌گوید: پرورش شترمرغ پرواری سودآوری زیادی برای تولید کنندگان دارد.

    شترمرغ بومی آفریقای جنوبی است و بخشی تولید کنندگان با اصلاح نژاد آن را بومی‌نژاد کردند.

    به گفته رضازاده نژاد شترمرغی که در این مزرعه پرورش می‌یابد، از اختلاط نژاد آفریقایی و آمریکای جنوبی به دست آمده و اکنون بومی‌سازی شده است.

    از آنجا که شترمرغ بومی آفریقای جنوبی است، ظاهرا باید پرنده‌ای طالب هوای گرم باشد و تولید کنندگان هم می‌گویند در داخل کشور پرورش شترمرغ در نواحی معتدل پاسخ مناسبی داده است.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *