×
×

این زانوان همچنان می لرزند!

  • کد نوشته: 9146
  • ۵ مرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • داوودآباد شهری در نزدیکی اراک است که بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی مردمانش در حوزه دامپروری رقم خورده، کسب و کار پربرکتی که در دوره ای مردمان بسیاری را در این شهر و دیگر شهرها تشویق به سرمایه گذاری کرد، اما چندی است این رونق تحت تاثیر عوامل مختلف از بین رفته و […]

    این زانوان همچنان می لرزند!
  • داوودآباد شهری در نزدیکی اراک است که بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی مردمانش در حوزه دامپروری رقم خورده، کسب و کار پربرکتی که در دوره ای مردمان بسیاری را در این شهر و دیگر شهرها تشویق به سرمایه گذاری کرد، اما چندی است این رونق تحت تاثیر عوامل مختلف از بین رفته و در حال حاضر دامداران با مشکل تولید مازاد دام سنگین، تامین نهاده و … دست به گریبان و از این ناحیه متضرر هستند.

    ۲۵ خرداد سال جاری درد دل دامداران داوودآبادی را در گزارشی تحت عنوان “زانوان لرزان دامپروری” بر روی خروجی ایسنا قرار دادیم و امروز که حدود ۴۰ روز از انتشار آن گزارش گذشته برآن شدیم تا با توجه به آنچه مجید آذر معاون امور دام جهادکشاورزی استان مرکزی درخصوص خرید تضمینی گوشت توسط شرکت پشتیبانی امور دام به صورت پنج تکه گفته بود، به امید اینکه این طرح توانسته باشد بخشی از مشکلات دامداران داوودآبادی را رفع کند، به سراغ آنها رفتیم تا شرایط را جویا شویم ولی متاسفانه گویی وضعیت همان است که بود.

    مرتضی داوودآبادی یکی از دامداران داوودآباد در اینباره به ایسنا، گفت: هیچگونه تغییری در وضعیت دامداران ایجاد نشده و تمامی ابلاغیه ها و دستورات در حد حرف است و به عمل و اجرا نمی‌رسد.

    وی اضافه کرد: برخی دامداران به شرکت پشتیبانی امور دام استان جهت خرید تضمینی پنج تکه مراجعه کردند ولی مسئولان این اداره، پس از نام نویسی دامداران با گفتن جمله “با شما تماس خواهیم گرفت” دامداران را روانه خانه کردند و هنوز هم هیچ تماسی گرفته نشده است.

    این دامدار در خصوص نهاده‌ها نیز گفت: هیچ نهاده‌ای به عنوان سهمیه برای دامدار وجود ندارد و تنها در اختیار تعدادی از شرکت تعاونی ها قرار می‌گیرد که آنرا به صورت آزاد به فروش می‌رسانند و بعد با سندسازی ادعای فروش دولتی نهاده را دارند. هیچ دامداری در داوودآباد نهاده دولتی دریافت نکرده است.

    داوودآبادی افزود: اخیرا قیمت گوساله زنده از هر کیلو ۲۷ هزارتومان به ۳۱ هزارتومان افزایش پیدا کرده که البته آن هم به علت بازگشایی تالارها و افزایش تقاضا بوده است و در ادامه با توجه به تعطیلی مجدد تالارها و رستوران ها قیمت به حالت قبل بازخواهد گشت.

    وی ادامه داد: بنده اخیرا در ازای فروش ۳۰ راس گوساله علاوه بر اینکه یک ریال هم سود بدست نیاوردم، ۱۵۸ میلیون تومان نیز در اصل سرمایه گذاری متحمل ضرر شدم، به عبارتی به ازای هر گوساله تقریبا پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از اصل هزینه سرمایه گذاری شده ام از بین رفته است.

    داوودآبادی با بیان اینکه گروه مجازی در داوودآباد توسط اهالی شهر تشکیل شده، گفت: دامداران در این گروه در خصوص خرید تضمینی کیلویی ۷۰ هزارتومان صحبت هایی مطرح می‌کنند اما هنوز خبری نشده و علاوه بر این اگر نظر پشتیبانی امور دام خرید گوشت بدون استخوان باشد، باز هم سودی برای دامدار نخواهد داشت، چراکه در حال حاضر کشتارگاه گوشت با استخوان را کیلویی ۶۰ هزار تومان از ما خریداری می‌کند.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۳۰ درصد از حجم دام را استخوان تشکیل می‌دهد، با این قیمت و این نوع خرید، قیمت تمام شده برای دامدار حدود ۵۸ هزار تومان می‌شود.

    داوودآبادی تاکید کرد: مسئولان مربوطه کاری نمی‌کنند که کلاه سرشان برود، آنها به دنبال توسعه و سرپا نگهداشتن دامپروری نیستند، هیچ کمکی به تولیدکننده نمی‌شود و کمک مسئولان فقط در حد حرف است.

    وی در خصوص تهیه دارو گفت: با نسخه دکتر دامپزشک به داروخانه مراجعه کردیم که متاسفانه موفق به تهیه داروی مورد نظر نشدیم و در نهایت دارو را از شهرستان فراهان به قیمت ۲۸۰ هزارتومان خریداری کردیم و این در حالی است که قیمت دولتی دارو ۱۲ هزار تومان است.

    ایسنا

    سرویس خبری : دام ،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *