×
×

بازار تخم مرغ تعریفی ندارد/زیان ۲ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ

  • کد نوشته: 4525
  • ۲۰ فروردین ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ درب مرغداری ۶ هزار تومان است که نسبت به قیمت تمام شده […]

  • ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ درب مرغداری ۶ هزار تومان است که نسبت به قیمت تمام شده خود فاصله معناداری دارد.

    وی افزود: با وجود کاهش چشمگیر قیمت تخم مرغ درب مرغداری، قیمت در مغازه‌ها همچنان بالاست به طوریکه هر شانه تخم مرغ بین ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

    نبی پور با انتقاد از شرایط نابسامان بازار نهاده‌های دامی گفت: علی رغم زیان ۲ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ، قیمت نهاده‌های دامی با نوساناتی در بازار آزاد روبروست که ادامه این روند برای صنعت طیور فاجعه است.

    این مقام مسئول ادامه داد: دولت برای عرضه مرغ با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، کنجاله سویا با نرخ مصوب را در اختیار کشتارگاه‌ها قرار می‌دهد و در مقابل مرغ ارزان خریداری می‌کند که ادامه این روند ضرر و زیان مرغداران را در بر خواهد داشت.

    وی نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا را در بازار آزاد ۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: اگرچه پشتیبانی امور دام مقداری کنجاله سویا با نرخ مصوب در اختیار واحد‌های مرغداری قرار داده است، اما این میزان تنها جوابگوی چند روز نیاز مرغداران است.

    نبی پور قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ از دیدگاه مسئولان تنظیم بازار در سال گذشته را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش دستمزد و حقوق کارگران و نرخ ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد، قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ در سال جدید ۸ تا ۹ هزار تومان خواهد بود و این امر بدان معناست که مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ با زیان حداقل ۲ هزار تومانی روبرو هستند و با ادامه این روند مرغداران دوام نخواهند آورد.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از کمبود نهاده‌های دامی در بازار خبر داد و افزود: دولت در نظر دارد که گوشت مرغ را به صورت دستوری با نرخ ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه کند که به همین خاطر کنجاله سویا را با نرخ مصوب در اختیار واحد‌های مرغ گوشتی قرار می‌دهد، در حالیکه این امر به قیمت نابودی سایر صنعت طیور همچوم مرغ مادر، مرغ اجداد، مرغ تخم گذار و صنعت دامپروری تمام می‌شود.

    وی تولید روزانه تخم مرغ در کشور را ۲ هزار و ۹۰۰ تن اعلام کرد و گفت: براساس میزان جوجه ریزی، معاون امور تولیدات دامی پیش بینی کرده است که میزان تولید تخم مرغ در سال ۹۸ به یک میلیون تن برسد، در حالیکه بنده معتقدم که تولید از یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن فراتر خواهد رفت که از این رو حداقل ۳۰۰ هزارتن از این میزان به بازار‌های هدف باید صادر شود.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پایان با اشاره به اینکه صادرات تخم مرغ همچنان ممنوع است، تصریح کرد: با وجود پیگیری‌های متعدد، تا کنون در زمینه صادرات به نتیجه‌ای نرسیدیم که علت اصلی آن را باید در اجرا نشدن قانون انتزاع برشمرد چرا که علی رغم موافقیت معاونت امور دام و تشکل‌های تولیدی با صادرات، سایر دستگاه‌ها که با تولید بیگانه هستند، با تحقق این موضوع مخالف هستند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *