×
×

بخشنامه جدید سازمان استاندارد؛ تولیدکنندگان « حداکثر و حداقل» وزن را حذف می‌کنند

  • کد نوشته: 482702
  • ۸ خرداد ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، محسن نقاشی با اشاره به بخشنامه جدید سازمان ملی استاندارد درمورد درج وزن خالص بدون حداقل و حداکثر، +و – ، گفت : سازمان ملی استاندارد تا به امروز موضوع طرح کوچک و بزرگ شدن لگو با نوع محصول را درجلسات ستاد […]

    بخشنامه جدید سازمان استاندارد؛ تولیدکنندگان « حداکثر و حداقل» وزن را حذف می‌کنند
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، محسن نقاشی با اشاره به بخشنامه جدید سازمان ملی استاندارد درمورد درج وزن خالص بدون حداقل و حداکثر، +و – ، گفت : سازمان ملی استاندارد تا به امروز موضوع طرح کوچک و بزرگ شدن لگو با نوع محصول را درجلسات ستاد تسهیل رفع موانع تولید، وزارت ارشاد و سازمان حمایت حل نکرده است که بخشنامه‌ جدید وزن خالص را صادر کرد.

     وی با بیان اینکه در سازمان ملی استاندارد کارشناسان مجرب مشغول کار هستند، افزود: انتظارات از این سازمان بالاست و بهتر است که به اصالت اصلی خود یعنی حفظ کیفیت بیشتر از پیش توجه داشته باشند؛ بحث لگو و اوزان نیز به متخصصان نهادهای دیگر حاکمیتی سپرده شود؛ تولیدکنندگان داخلی تمایل ندارند که ذرهای اجحاف به مصرف کننده شود و اگر تولید کنندگان در این مسیر خطا کرد با آن برخورد کنند. ولی موضوع حداقل و حداکثر بحثی بوده که توسط اهل فن بررسی شده و هیچ ارتباطی به کم فروشی ویا گران‌فروشی ندارد.

    دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی با تاکید بر اینکه کارشناسان پس از سال‌ها به نتیجه حداکثر- حداقل رسیده‌اند و موضوعی نیست که تولید کننده ابداع کرده باشد، تصریح کرد: سازمان ملی استاندار این موضوع را در نظر نگرفته است که محصولات  غذایی گچ و سیمان نیستند که بتوان وزن دقیق آنها را محاسبه کرد چراکه  بعضی از محصولات  غذایی در اثر هوا، زمان ، فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکی، تبخیر، تخمیر، رطوبت می‌شوند و این موضوعات در صنایع غذایی یک اصل بدیهی است.

    نقاشی ادامه داد: هیچ ماشین بسته بندی غذایی حداقل در ایران  وجود ندارد (در بعضی محصولات غذایی حتی در دنیا این ماشین‌آلات وجود ندارد) که وزن محصول را به صورت صد درصد دقیق نشان و بسته بندی کند؛ از این‌رو درخواست می‌شود سازمان ملی استاندارد پیش از صدور بخشنامه‌ از فعالان این حوزه نظر خواهی می‌کرد؛ در حال حاضر حال تولید در کشور خوب نیست و با مشکلات عدیده‌ای درگیر است و دیگر تاب آزمون و خطا را ندارد از این‌رو نباید با تصمیم ناگهانی شرایط را از آنچه حاکم است دشوارتر شود.

    وی در پایان بیان کرد: اینجا این پرسش مطرح است که سازمان ملی استاندارد پیش از صدور این بخشنامه آیا از فعالان حوزه تولید و تشکل‌ها مشورت و نظرخواهی کرده است؟ تولیدکنندگان و تشکل‌های صنایع غذایی اعلام آمادگی کردند که می‌توانند در جلسه‌ایی این بخشنامه را به لحاظ اجرایی و علمی مورد ارزیابی قرار بدهند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *