×
×

بخش طیور کشور به ۴.۵ میلیون تن سویا در سال نیاز دارد

  • کد نوشته: 480809
  • ۲۲ آذر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، علیرضا مهاجر روز سه‌شنبه ۲۲ آذر در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور و رونمایی از هفت دستاورد جدید دانش بنیان که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، با […]

    بخش طیور کشور به ۴.۵ میلیون تن سویا در سال نیاز دارد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، علیرضا مهاجر روز سه‌شنبه ۲۲ آذر در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور و رونمایی از هفت دستاورد جدید دانش بنیان که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه در تولید بذرهای هیبرید محصولات کشاورزی از دنیا عقب هستیم، اظهار کرد: نیاز است در تولید بعضی از بذرها مثل برنج و کلزا کار بیشتری انجام شود.

    وی ادامه داد: باید با همکاری دانشگاه‌ها روی هیبریدی کردن این بذرها کار کنیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت ارتباط بین تحقیقات در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم اشاره کرد و گفت: انتظار می رود برای ارتقای امنیت غذایی کشور، دانشگاه‌ها به کمک بخش کشاورزی بیایند.

    مهاجر با بیان اینکه در برخی از قسمت‌های زراعت خیلی جلو رفته‌ایم و در قسمت‌های دیگر هنوز نتوانسته‌ایم پیشرفت زیادی داشته باشیم، اظهار کرد: برای برون رفت از این مشکل باید مقاله محوری تبدیل به انتقال فناوری در سطح مزرعه شود ضمن آنکه کشاورز محوری در نگاه نخست قرار گیرد.

    وی گفت: باید نتایج یافته‌های علمی را از سطح آزمایشگاه و تحقیق به بخش کشاورزی انتقال داده و به اجرا در بیاوریم تا شاهد تغییر و تحل در این بخش باشیم.

    مهاجر بیان کرد: متاسفانه بیشتر تحقیقات کشاورزی در عرصه عمل مورد استفاده قرار نمی گیرد و علوم بینابینی انسانی و فنی کمتر در پژوهش دیده می‌شود که باید رویکردمان را تغییر داده و از آزمایشگاه محوری و مقاله محوری خارج شویم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: آینده کشاورزی بر روی محصولات هیبرید خواهد بود و بذرهای آبی کم کم از دسترس خارج می‌شود.

    وی در ادامه با بیان اینکه در بذر و تولید سویا خیلی عقب هستیم، افزود: سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن سویا در کشور برای بخش طیور نیاز داریم که شرایط کشور از لحاظ بی آبی و کشت تابستانه، تولید این محصول را سخت می‌کند و نیاز است بر روی ژرم پلاسم این محصول کار بیشتری شود.

    مهاجر اظهار کرد: باید جامع نگری در تحقیقات کشاورزی را دوباره شروع کنیم و اگر یک محقق، یک بذر نوع را معرفی می‌کند باید نوع سم و کود متناسب به آن، زمان کاشت و میزان آبیاری را نیز بداند و به بهره بردار معرفی کند تا کشاورز دچار مشکل نشود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *