×
×

بزرگترین برنج کاران جهان کدامند؟

  • کد نوشته: 4482
  • ۱۷ فروردین ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، در هر جامعه‌ای یک بشقاب برنج یکی از متداول‌ترین غذاهای روی میز محسوب می‌شود. برنج دهه‌هاست که تولید می‌شود و محبوبیت مصرف آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند. طبق اعلام مؤسسه بین‌المللی پژوهش برنج، تولید این کالای غذایی در اکثر کشورهای جهان به اشکال مختلف انجام می‌شود که به شرایط آب […]

  • به گزارش ایسنا، در هر جامعه‌ای یک بشقاب برنج یکی از متداول‌ترین غذاهای روی میز محسوب می‌شود. برنج دهه‌هاست که تولید می‌شود و محبوبیت مصرف آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند. طبق اعلام مؤسسه بین‌المللی پژوهش برنج، تولید این کالای غذایی در اکثر کشورهای جهان به اشکال مختلف انجام می‌شود که به شرایط آب و هوایی و شیوه کشاورزی بستگی دارد. عوامل مختلفی نیز عامل از بین رفتن محصول در فرآیند زراعت یا برداشت هستند. پایگاه خبری دیلی رکوردز در گزارشی به بررسی ۱۰ کشور تولید کننده بزرگ برنج در سال ۲۰۱۹ پرداخته است. این کشورها عبارتند از:

    ۱- چین

    چین در زمینه تولید برنج در سراسر جهان پیشرو است. این کشور برنج را در مزارع تحت آبیاری کشت می‌کند که بیش از ۹۰ درصد از تولیدش را تشکیل می‌دهند. این کشور با موقعیت خود به عنوان بزرگترین تولیدکننده برنج، حدود ۳۵ درصد از کل برنج جهان را تولید می‌کند. موفقیت چین در تولید برنج به استفاده از برنج هیبریدی نسبت داده می‌شود که بازدهی بالاتری در مقایسه با محصولات سنتی دارد. تولید سالانه برنج در چین در حال حاضر ۱۹۵.۷۱۴ میلیون تن است و حدود ۲۹.۴۹۳ میلیون هکتار از خاک این کشور تحت کشت برنج قرار دارد.

    ۲- هند

    هند از نظر وسعت مناطقی که تحت کشت برنج قرار دارند، بزرگترین تولید کننده برنج به شمار می‌رود. تولید برنج در هند بیش از ۴۰ درصد از کل تولیدات غذایی این کشور را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه برنج یکی از کالاهای غذایی اساسی در هند به شمار می‌رود این کشور مصرف کننده بزرگ برنج نیز هست اما در تولید مازاد برتری دارد. برآورد می‌شود که زراعت برنج در هند برای بیش از ۵۰ میلیون خانوار اشتغال ایجاد کرده و تأثیر بزرگی در کل اقتصاد کشور دارد. مجموع تولید برنج در هند در حال حاضر ۱۴۸.۲۶ میلیون تن بوده و در زمینی به وسعت بیش از ۴۴.۱ میلیون هکتار کشت می‌شود.

    ۳- اندونزی

    اندونزی یک مصرف کننده بزرگ به شمار می‌رود. طبق برآورد مؤسسه بین‌المللی پژوهش برنج، در اندونزی هر خانوار سالانه بیش از ۱۳۹ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند. انتظار می‌رود با رشد جمعیت اندونزی، نرخ مصرف این کشور حداکثر ۳۸ درصد در ۲۵ سال آینده افزایش پیدا کند. با توجه به این یافته‌ها، اندونزی به منظور تأمین تقاضای پیش بینی شده باید بازدهی تولید خود را به ۶ تن افزایش دهد. در حال حاضر تولید سالانه برنج در اندونزی به ۶۴.۳۹۹ میلیون تن بالغ می‌شود و زمینی به وسعت ۱۲.۸۸۴ میلیون هکتار در این کشور تحت کشت برنج قرار دارد.

    ۴- بنگلادش

    بنگلادش یک تولید کننده بزرگ برنج است که در میان کشورهای تولید کننده بزرگ از نظر ظرفیت تولید، در جایگاه چهارم قرار دارد. برخلاف اکثر کشورهای دیگر، زراعت برنج در بنگلادش توسط کشاورزان کوچک انجام می‌گیرد که معمولاً به حد کفایت مصرف داخلی، برنج تولید می‌کنند. برآورد می‌شود که بنگلادش در میان کشورهایی قرار دارد که بالاترین سرانه مصرف برنج را دارند. بیش از ۷۰ درصد از جمعیت این کشور به نوعی در زراعت برنج مشارکت دارند. تولید سالانه برنج در اندونزی در حال حاضر ۴۷.۷ میلیون تن برآورد شده که در زمینی به وسعت ۱۱۳ میلیون هکتار انجام می‌گیرد.

    ۵- ویتنام

    اقتصاد ویتنام وابستگی بالایی به تولید برنج دارد. بیش از ۸۲ درصد از زمین‌های زراعی این کشور تحت کشت برنج قرار دارند. رودخانه سرخ و می‌کانگ، دو دلتای اصلی هستند که مناطق اصلی تحت کشت برنج در این کشور را تشکیل می‌دهند. دلتای می‌کانگ بزرگترین منطقه تولید برنج در ویتنام است که در بیش از ۵۲ درصد از تولید محصول برنج این کشور سهم دارد در حالی که سهم دلتای رودخانه سرخ ۱۸ درصد است و سایر مناطق این کشور سهم کمتری در تولید دارند. ظرفیت سالانه تولید برنج ویتنام ۳۸.۷۲۵ میلیون تن است. این کشور بیش از ۷.۴۱۴ میلیون هکتار زمین را به کشت برنج اختصاص داده است.

    ۶- تایلند

    تایلند در حال حاضر یکی از بزرگترین صادرکنندگان برنج در جهان است. برنج کالای غذایی اساسی در تایلند به شمار می‌رود که به معنای بالا بودن میزان مصرف در این کشور است. با این حال مصرف این کشور از تولید فراتر نمی‌رود. تولید سالانه برنج در تایلند ۳۰.۴۶۷ میلیون تن برآورد شده است که از این میزان، مجموعاً ۱۰.۴ میلیون تن به مصرف داخلی می‌رسد و بیش از ۲۰ میلیون تن برای بازار صادراتی می‌ماند. بیش از ۲.۴۸ میلیون هکتار زمین در تایلند به کشت برنج اختصاص یافته که بیش از ۵۵ درصد از کل زمین‌های زراعی این کشور محسوب می‌شود.

    ۷- میانمار

    میانمار به مدت بیش از یک قرن در میان بزرگترین تولیدکنندگان برنج قرار داشته است. در اوایل دهه ۱۹۰۰ ویتنام بزرگترین تولید کننده برنج در جهان بود اما این وضعیت پس از جنگ جهانی دوم تغییر کرد. بیش از نیمی از زمین‌های زراعی این کشور تحت کشت برنج قرار دارد که ضامن حفظ تولید بالای این کشور است. تولید سالانه برنج در میانمار در حال حاضر به ۳۲.۶ میلیون تن بالغ می‌شود و ۸.۱ میلیون هکتار از زمین‌های این کشور به تولید برنج اختصاص یافته است.

    ۸- ژاپن

    ژاپن یک فرهنگ غنی از زراعت برنج دارد که قدمت آن به حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد که این محصول از چین به این کشور معرفی شد. ژاپن یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان است که وابستگی عمیقی به زراعت برنج دارد و در نتیجه کشاورزان ژاپنی از روش‌های زراعی مکانیزه در کشت برنج استفاده می‌کنند. این کشور در جایگاه هشتمین تولیدکننده بزرگ جهان قرار دارد و سالانه ۸.۴۷۴ میلیون تن برنج تولید می‌کند که اندکی پایین‌تر از میزان مصرف داخلی است و ۱.۶۲۴ میلیون هکتار از زمین‌های این کشور تحت کشت برنج قرار دارند. مصرف برنج در ژاپن در حال حاضر به ۸.۷۹۷ میلیون تن در سال می‌رسد. در نتیجه این کشور برای جبران کمبود تولید، به واردات پرداخته است.

    ۹- فیلیپین

    برنج یک کالای غذایی اساسی در فیلیپین است که نهمین تولیدکننده بزرگ برنج در جهان به شمار می‌رود. تولید سالانه برنج این کشور به ۱۶.۲ میلیون تن می‌رسد و مجموعاً ۴.۵۳ میلیون هکتار از زمین‌های این کشور به کشت برنج اختصاص یافته است. با وجود بازدهی بالای تولید فیلیپین، میزان مصرف این کشور نسبتاً بالا شده و از تولید فراتر می‌رود. به منظور تأمین تقاضای بالا برای برنج، این کشور سالانه ۱.۸ میلیون تن برنج وارد می‌کند که فیلیپین را به بزرگترین واردکننده برنج در جهان تبدیل کرده است.

    ۱۰- برزیل

    برزیل در میان بزرگترین تولیدکنندگان برنج جهان در رتبه دهم قرار دارد. این کشور که شهرت روزافزونی در زمینه زراعت مدرن پیدا کرده، موفق شد در سال ۲۰۰۴ به خودکفایی غذایی دست پیدا کند و با افزایش تولید در میان بزرگترین صادرکنندگان قرار گرفته است. تولید سالانه برنج در برزیل ۱۲.۶۵ میلیون تن برآورد شده که در زمینی به وسعت ۲.۹ میلیون هکتار انجام می‌گیرد.

    استفاده از برنج به عنوان یک کالای اساسی و ادامه رشد جمعیت جهان، از جمله عوامل عمده‌ای هستند که حفظ تقاضا برای برنج در دهه‌های آینده را تضمین می‌کند. این به معنای ضرورت بکارگیری تدابیر لازم مانند افزایش سطح زمین زیرکشت، استفاده از روش‌های نوین زراعت و بهبود بازده محصول است. ۱۰ تولیدکننده برتر برنج در جهان احتمالاً نخستین کشورهایی هستند که از این تدابیر استقبال خواهند کرد تا موقعیت برترشان را حفظ کنند.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *