×
×

بلوبری، میوه میلیونی!

  • کد نوشته: 482618
  • ۲ خرداد ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، بلوبری بومی آمریکای شمالی و چند سالی است که اهلی و پای آن به سایر مناطق دنیا باز شده است. در ایران این میوه به دلیل سطح زیر کشت پایین کمتر در دسترس است و قیمت بالایی دارد. در حال حاضر […]

    بلوبری، میوه میلیونی!
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، بلوبری بومی آمریکای شمالی و چند سالی است که اهلی و پای آن به سایر مناطق دنیا باز شده است. در ایران این میوه به دلیل سطح زیر کشت پایین کمتر در دسترس است و قیمت بالایی دارد. در حال حاضر بلوبری به صورت عمده هر کیلو یک میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و البته قیمت آن تا به دست مصرف کننده نهایی برسد ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر می‌شود.

    روش هیدروپونیک(بدون خاک) روش مناسبی برای کشت بلوبری است. این روش اگرچه هزینه زیادی دارد اما سودآوری مناسبی هم نصیب کشاورز خواهد کرد. در حال حاضر هزینه کاشت هر هکتار بلوبری با ۵۰۰۰ بوته نزدیک به دو میلیارد تومان است. میزان برداشت محصول در سال اول از هر بوته نیم کیلوگرم برآورد می‌شود. این میزان در سال دوم به دو کیلوگرم افزایش می‌یابد و از سال سوم به بعد به چهار کیلوگرم می‌رسد.

    بلوبری را در سراسر ایران می‌توان کاشت حتی در مناطقی که زمستان‌های منفی ۲۰ درجه را تجربه می‌کنند اما برای مناطق گرم دمای گلخانه نباید از ۴۵ درجه بالاتر برود.

    خاک مورد نیاز برای کشت بلوبری باید اسیدی و PH آن بین ۴ تا ۴.۵ باشد. این خاک در آمریکا شمالی به صورت طبیعی در دسترس قرار دارد به همین دلیل بلوبری بومی این مناطق است. در ایران که این خاک کمتر در دسترس است بلوبری را به صورت هیدروپونیک و در گلدان می‌کارند.

    مصرف آب بلوبری بسیار کم و در هر هکتار در کشت هیدروپونیک حدوداً ۱۵۰۰ مترمکعب خواهد بود. کیفیت آب هم بسیار مهم است و باید دارای EC کمتر از نیم دسی زیمنس بر متر باشد. میزان املاح و کربنات آب آبیاری در کشت بلوبری بسیار تاثیر گذار است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *