×
×

تاثیر لبنیات بر دیابت؛ مصرف شیر، قند خون را افزایش می‌دهد؟

  • کد نوشته: 466643
  • ۱۹ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از اسپوتنیک، طبق مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان موسسه کارولینسکا در کشور سوئد انجام شده است، نوشیدن ۲-۳ لیوان شیر در روز در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع یک مرتبط است. آنا ماریا لامپوسی، مدیر این تحقیقات توضیح داد که دیابت نوع یک بیماری جدی است که […]

    تاثیر لبنیات بر دیابت؛ مصرف شیر، قند خون را افزایش می‌دهد؟
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از اسپوتنیک، طبق مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان موسسه کارولینسکا در کشور سوئد انجام شده است، نوشیدن ۲-۳ لیوان شیر در روز در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع یک مرتبط است.

    آنا ماریا لامپوسی، مدیر این تحقیقات توضیح داد که دیابت نوع یک بیماری جدی است که نیاز به درمان مادام العمر دارد. با گذشت زمان، سطح بالای قند خون می‌تواند به قلب، چشم‌ها، پا‌ها و کلیه‌ها آسیب برساند و همچنین طول عمر را به طرز چشمگیری کوتاه کند.

    متخصصان سوئدی یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز مطالعات موجود در مورد دیابت و رژیم غذایی انجام دادند تا مشخص شود کدام غذا بیشتر با توسعه دیابت نوع یک مرتبط است. غذا‌های مورد مطالعه عبارتند از غذا‌هایی که مادر در دوران بارداری مصرف می‌کند و غذا‌هایی که کودکان در دوران نوزادی، کودکی و شیردهی مصرف می‌کنند.

    نتایج این مطالعه، ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت، نشان داد که مصرف مکرر شیر گاو و محصولات لبنی (کره، پنیر، ماست و بستنی) در دوران کودکی (کمتر از ۱۵ سال)  با خطر بالای تخریب خود ایمنی سلول‌های بتا تولیدکننده انسولین در پانکراس و دیابت نوع یک مرتبط است. برای مثال، کودکانی که حداقل ۲-۳ فنجان شیر گاو در روز می‌نوشند، ۷۸ درصد بیشتر از کودکانی که شیر کم می‌نوشند، به دیابت مبتلا می‌شوند.

    به گفته لامپوسی، رژیم غذایی در دوران نوزادی و کودکی می‌تواند بر خطر ابتلا به دیابت نوع یک تأثیر بگذارد. با این حال، قبل از اینکه بتوانیم توصیه‌های تغذیه‌ای خاصی را به والدین و فرزندان ارائه دهیم، نیازمند تحقیقات بیشتر هستیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *