×
×

تحقق خودکفایی در ۱۵ محصول با اجرای الگوی کشت/ توسعه سویه مرغ آرین

  • کد نوشته: 481486
  • ۱۸ بهمن ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، سید مجتبی خیام نکویی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت دهه فجر برگزار شد به دستاوردهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۶۱ دستاورد در سال جاری در سازمان تحقیقات داشتیم که در هفته پژوهش از شش […]

    تحقق خودکفایی در ۱۵ محصول با اجرای الگوی کشت/ توسعه سویه مرغ آرین
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، سید مجتبی خیام نکویی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت دهه فجر برگزار شد به دستاوردهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۶۱ دستاورد در سال جاری در سازمان تحقیقات داشتیم که در هفته پژوهش از شش دستاورد  و امروز هم به مناسبت دهه فجر از هفت دستاورد رونمایی شد.

    وی با اشاره به اهمیت دانش بنیان شدن بخش کشاورزی گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در سازمان تات تولید محصولات فناورانه برای کاهش وابستگی به خارج از کشور است. به طور متوسط سازمان تات یک میلیارد دلار تولید فناورانه در حوزه غذا داشته است که اگر این اقدامات انجام نمی‌شد مجبور بودیم یک میلیارد دلار ارز برای واردات اختصاص دهیم.

    خیام نکویی در ادامه به شناسنامه دار کردن باغات اشاره کرد و گفت: بسیاری از باغات ما شناسنامه ندارد و ممکن است برخی از ارقامی که در این باغات کشت می‌شود متناسب با آن نباشد. به همین دلیل به دنبال این هستیم که با مشارکت معاونت امور باغبانی باغات هر چه سریعتر شناسنامه دار شوند.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای این سازمان برآورد نیاز سالیانه کودی محصولات زراعی و باغی است تا بر اساس آن دستورالعمل‌هایی برای نحوه مصرف تدوین کنیم. همچنین یکی دیگر از مباحث در دستور کار ما پایش و کنترل فرمول کودی است.  با پایش، ۱۵۳  فرمول کودی را از چرخه مصرف خارج کردیم، زیرا کیفیت لازم برای مصرف نداشت.

    رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: در حوزه دام و طیور نیز اقداماتی انجام شده است. تحقیق و توسعه مرغ آرین را با هدف کاهش تبدیل ضریب غذایی ادامه می‌دهیم. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد معرفی آرین پلاس با ویژگی های مد نظر باشیم.

    خیام نکویی همچنین به اقدامات سازمان تات در بخش شیلات اشاره کرد و گفت: هدف ما این است که میزان تولید گوشت سفید را از طریق افزایش تولید آبزیان بالا ببریم. یکی از مشکلات ما نداشتن بچه ماهی و واردات آن است . خوشبختانه در این بخش به دانش فنی مولدسازی رسیده‌ایم. همچنین ورود و قرنطینه و سازگاری میگوی کروما داشته‌ایم.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در بحث سلامت محصولات برای اولین بار برنجی بدون استفاده از آفت کش و سم تولید کردیم. همچنین تنوع آفت کش های شیمیایی نیز از دیگر اقدامات این سازمان است سیاست های سازمان تات این است که بتواند میزان استفاده از سموم را به حداقل برسانند و آن دسته از سمومی که استفاده می شود نیز مشکلی برای سلامتی مردم نداشنه باشد. همچنین مبارزه تلفیقی و بیولوژیکی نیز افزایش یابد.

    خیام نکویی در ادامه گفت: دستورالعمل کودی و محصولات سالم را تدوین کردیم. ۱۶ دستورالعمل برای محصولات سالم تدوین شده است و توسط سازمان حفظ نباتات و گیاه پزشکی برای پایش و کنترل محصولاتی چون گندم، سیب زمینی، پیاز، خیار و برنج از نظر عناصر سنگین اقدامات لازم انجام شده است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد تا پایان امسال حدود ۴۰ مزرعه نوآوری از بخش خصوصی را انتخاب و مورد حمایت قرار خواهیم داد.

    وی همچنین به سند الگوی کشت اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح تا ۹۰ درصد در ۱۵ محصول اساسی خودکفا خواهیم شد. همچنین با اجرای این طرح ۲.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی رخ خواهد داد و تولید محصولات آب‌بر کاهش یافته و به سمت محصولات اساسی سوق می‌یابد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *