×
×

تداوم تولید در بخش کشاورزی دیم کشور با تکثیر هسته‌های بذری

  • کد نوشته: 477107
  • ۲۷ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خشنود علیزاده افزود: رقم‌های جدید بذر سازگار با شرایط تغییر اقلیم و بسته‌های به‌زراعی از سوی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ترویج می‌شود و از سوی دیگر نیز یافته‌های پژوهشی این موسسه اثربخش بوده و اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور […]

    تداوم تولید در بخش کشاورزی دیم کشور با تکثیر هسته‌های بذری
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خشنود علیزاده افزود: رقم‌های جدید بذر سازگار با شرایط تغییر اقلیم و بسته‌های به‌زراعی از سوی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ترویج می‌شود و از سوی دیگر نیز یافته‌های پژوهشی این موسسه اثربخش بوده و اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور نیز نفوذ یافته‌های تحقیقاتی در اراضی دیم را افزایش داده است.

    وی اظهار داشت: با توجه به شرایط محیطی و تغییر اقلیم، اهمیت کشت دیم روز به روز بیشتر می‌شود و بر همین اساس تولید هسته‌های بذری نیز نباید متوقف شود تا روند زراعت در ۹ تا ۱۰ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور که با آب سبز یا آب باران قابل بهره‌برداری است، مختل نشود.

    خسارت آزادراه مراغه ـ هشترود به مزارع موسسه تحقیقات دیم جبران‌ناپذیر خواهد بود

    رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تاکید کرد: در سال زراعی جاری، خسارت اجرای آزاد راه مراغه ـ هشترود در مزارع این موسسه غیرقابل جبران خواهد بود.

    وی با بیان اینکه باید عملیات آزادراه مراغه – هشترود در اراضی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم پس از برداشت بذر اجرا شود، گفت: با توجه به اینکه اهمیت کشت دیم در امنیت غذایی از حساسیت ویژه برخوردار است، عبور پروژه آزادراه مراغه – هشترود از اراضی ایستگاه اصلی این موسسه در حوالی مراغه پس از برداشت محصول و طی تیر ماه سال آینده قابل اجراست.

    علیزاده به تعامل مناسب این موسسه دولتی با مجریان پروژه آزادراه مراغه – هشترود اشاره کرد و گفت: مجریان طرح و مسئولان استان به اهمیت فعالیتهای این موسسه نیز واقف هستند اما هدف گذاری برای عملیات اجرایی و عبور آزادراه از اراضی ایستگاه اصلی مراغه با برنامه‌های زراعی موسسه منطبق نیست.

    وی اظهار داشت: هسته‌های بذری این ایستگاه طبق برنامه سالانه کشت می‌شود و متاسفانه فضای محدودی که این موسسه برای تکثیر بذر دارد، در مسیر عبور این آزادراه قرار گرفته است.

    این مسئول با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید تلقی شود که موسسه مخالف اجرای آزادراه است، بیان کرد: پژوهشگران این موسسه به دلیل دسترسی آسان به ایستگاه مراغه، بیشترین نفع را از احداث آزادراه خواهند برد اما مجریان پروژه آزادراه باید فرصتی برای برداشت هسته‌های بذری قائل شوند.

    وی اضافه کرد: مسیر عبوری از اراضی ایستگاه اصلی این موسسه به طول کمتر از ۲ کیلومتر بخش ناچیزی از آزادراه مراغه – هشترود است و نباید اجرای این پروژه به آزادسازی این مسیر معطوف شود.

    علیزاده با بیان اینکه حدود ۱۴ هکتار از اراضی این موسسه در مسیر آزاراه مراغه – هشترود قرار می‌گیرد، اضافه کرد: این موسسه پس از برداشت هسته‌های بذری، نهایت همکاری را با مجریان طرح خواهد داشت اما در شرایط فعلی نمی‌توان امنیت غذایی کشور را فدای آزادسازی زودهنگام کرد.

    رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: تخریب هسته‌های بذری قابل جبران نیست زیرا ۱۲ سال روی آنها کار شده و در حقیقت مراحل تخصصی پرورشی یک، پرورشی ۲، پرورشی سه و مادری و گواهی‌شده روی آنها طی شده است.

    وی با اشاره به اینکه اگر بذر پرورشی یک از بین برود، ۱۲ سال زحمت از بین رفته است، افزود: این موضوع صرفا خسارت مالی نیست که قابل جبران باشد و بر همین اساس مجریان پروژه آزادراه مراغه – هشترود باید تا تیرماه سال آینده و برداشت بذر به ما فرصت بدهند.

    علیزاده گفت: مجریان آزادراه مراغه – هشترود ضمن اجرای پروژه در سایر مسیرها و به تعویق انداختن مسیرگشایی در داخل اراضی ایستگاه مراغه تا تیر سال آینده، می‌توانند به تعهدات خود در قابل این موسسه عمل کنند.

    وی افزود: آنان از هم‌اکنون می‌توانند در زمینه احداث سوله که مورد موافقت مسئولان استانی نیز قرار گرفته است، وارد عمل شوند و مطمئن باشند که موسسه نیز پس از برداشت هسته‌های بذری از آنان برای مسیرگشایی در داخل ایستگاه دعوت خواهد کرد.

    رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم همچنین به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اهمیت فوق‌العاده صیانت و حفظ کاربری ایستگاه‌ها، اماکن و اراضی تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: بر اساس این ابلاغیه، لایحه حفاظت و نگهداری از اراضی، اماکن و ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز در دستور کار کمیسیون لوایح هیئت دولت قرار دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *