×
×

ترکیه خواهان محصولات گلخانه‌ای ایران است/ افزایش قابل توجه کشت گلخانه در پنج سال اخیر

  • کد نوشته: 477726
  • ۲ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، عبدالرحمن حسینی‌فرد با اشاره به بهبود وضعیت تولید گلخانه‌داران، گفت: مرجوع کردن محصولات گلخانه‌ای به گلخانه‌داران و مسئولان وزارت کشاورزی این تلنگر را زد تا آنها بر کیفیت تولید محصولات نظارت بیشتری اعمال کنند. وی بااشاره به لزوم شناسنامه‌دار کردن تولیدات گلخانه‌ای […]

    ترکیه خواهان محصولات گلخانه‌ای ایران است/ افزایش قابل توجه کشت گلخانه در پنج سال اخیر
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، عبدالرحمن حسینی‌فرد با اشاره به بهبود وضعیت تولید گلخانه‌داران، گفت: مرجوع کردن محصولات گلخانه‌ای به گلخانه‌داران و مسئولان وزارت کشاورزی این تلنگر را زد تا آنها بر کیفیت تولید محصولات نظارت بیشتری اعمال کنند.

    وی بااشاره به لزوم شناسنامه‌دار کردن تولیدات گلخانه‌ای در کشور، افزود: محصولات کشاورزی در ایران ‌شناسنامه‌دار نیستند و همین مسئله ‌حجمه‌های زیادی به تولیدکنندگان وارد می‌کرد. سازمان نظام مهندسی کشاورزی با طراحی اپلیکیشن، از بدو تولید بر روند کار نظارت دارد که کشاورز چه بذر، سم و کودی استفاده می‌کند.

    این فعال اقتصادی ادامه داد: تمام محصولات کشاورزی در دنیا شناسنامه دارند شاید لازم بود که محصولات کشاورزی ما مرجوع می‌شدند تا ما خود را با استانداردهای تولید در جهان مطابق کنیم.

    حسینی‌فرد با اشاره به بازدیدهای مسئولان وزارت کشاورزی بر روند تولید محصولات گلخانه‌ای، تصریح کرد: ثبت سموم به این معنی نیست که در گذشته محصولات بی‌کیفیت تولید می‌شدند اما ایجاد آزمایشگاه در گلخانه‌هایی که محصولات صادراتی تولید می‌کنند بدون تردید کیفیت و سلامت تولید را ارتقا و تضمین می‌کند.

    به گفته وی؛ میزان سطح زیرکشت گلخانه‌های کشور در ۵ سال گذشته کمتر از ۱۰ هزار هکتار بوده است اما در حال حاضر به بیش از ۲۷ هزار هکتار رسیده است در چشم انداز ما ۴۸ هزار هکتار است که امیدواریم در سال‌های آینده محقق شود.

    رییس انجمن ملی گلخانه سازان کشور، تصریح کرد: کمبود آب، آفت، بیماری و کم نوری و … در فرآیند تولید محصولات کشاورزی جزو مشکلات تولیدکنندگان محسوب می‌شود که گلخانه‌داران با آنها مقابله می‌کنند. نوسان‌های بازار نیز در این مسئله دخیل است به‌عنوان مثال در یک مقطع زمانی قیمت فلفل دلمه‌ای کیلویی ۶۰ هزار تومان بود و در بازه زمانی دیگر قیمت آن به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسید.

    این فعال اقتصادی با اشاره به بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی در دنیا، گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در تولید تاثیر قابل توجهی نداشت اما نسبت به گذشته بالاتر شده است. اما باید بگویم که گلخانه‌داران در ترکیه چندین برابر بیشتر از ما هزینه حامل‌های انرژی پرداخت می‌کنند اما در بازارهای جهانی نیز با قدرت ورود کرده‌اند. چگونه می‌شود کشوری مانند ترکیه که قیمت حامل‌های انرژی آنها ۱۰ برابر بیشتر از ماست، در بازارهای جهانی جلو می‌زند پس می‌توان نتیجه گرفت که مشکل جای دیگری است و باید آنها را حل کرد.

    این فعال اقتصادی بابیان اینکه میزان تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: در گذشته خیار، گوجه، فلفل و سبزیجات تولید می‌شد اما امروزه بسیاری از درختچه‌ها از جمله میوه شلیل، زردآلو نیز گلخانه‌ها تولید و محصولات زودتر در بازار عرضه می‌شوند.

    وی بابیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی بستگی به کمبود محصول در آن کشور دارد، گفت: در اوایل فصل بهار که بسیاری از محصولات ترکیه بار نیامده است حجم قابل توجهی از محصولات گلخانه‌ای به این کشور صادر می‌شود. ترکیه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس جزو کشورهای هدف صادراتی ما محسوب می‌شوند.

    حسینی‌فرد با تغییر نگاه نسبت به مصرف محصولات گلخانه‌ای، گفت: محصول سالم در گلخانه‌ها تولید می‌شود چراکه در فضای باز کنترل‌ها دشوار است همچنین بذرهای که در گلخانه‌ها استفاده می‌شود از لحاظ ژنتیکی مقاومت بیشتری دارند و کمتر بیمار می‌شوند، بسیاری از گلخانه‌داران از آفت‌کش طبیعی و شکاری استفاده کنند در حالی‌که این امکان برای کشاورزان در فضای باز وجود ندارد.

    رییس انجمن ملی گلخانه سازان کشور در پایان گفت: نباید تصور کرد که تمام محصولات گلخانه‌ای عاری از بیماری و آفت هستند، بلکه می‌گویم اگر بتوان محصول سالم تولید کرد گلخانه‌ها شرایط مناسبی برای تولید محصولات سالم دارند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *